1 511 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Trägolv på trägolv; tjocklek?
Ska isolera och inreda råvinden på övervåningen. Golvet är ett 80-årigt trägolv, ca 20mm tjockt i helt ok skick; fullt hållbar, men inte snyggt nog att ha i boytan. Vi funderar därför på att lägga om golvet. På nedervåningen ska vi lägga in kilsågad gran från egen skog som är 30-40mm tjockt. Det vore fint att lägga ett matchande grangolv även på övervåningen, men min tanke är att lägga det direkt på befintligt golv.
Min fråga är: hur tjockt golv ska vi göra? Vill ha det så tunt som möjligt för att inte lägga till onödig tyngd på övervåningen, men så pass tjockt att det inte slår sig och går att slipa om.
//Feffe
Min fråga är: hur tjockt golv ska vi göra? Vill ha det så tunt som möjligt för att inte lägga till onödig tyngd på övervåningen, men så pass tjockt att det inte slår sig och går att slipa om.
//Feffe
Tack för svar!
Nja, det går väl att slipa det befintliga, men golvet är lagt för att funka som vindsgolv, inte som golv som ""syns", dvs det är skarvat rätt fult och med stora glipor.
Går det att sponta 15mm golv tro? Göra skåror på undersidan för att förhindra att golvet slår sig? Vad tror ni om kilsågat 15mm? Finns det nån anledning till varför det inte skulle fungera?
Nja, det går väl att slipa det befintliga, men golvet är lagt för att funka som vindsgolv, inte som golv som ""syns", dvs det är skarvat rätt fult och med stora glipor.
Går det att sponta 15mm golv tro? Göra skåror på undersidan för att förhindra att golvet slår sig? Vad tror ni om kilsågat 15mm? Finns det nån anledning till varför det inte skulle fungera?
Klicka här för att svara