Vi har precis blivit klara med ena halvan av golvet i hallen som är ett gammalt stengolv.
Huset är drygt 100 år och när vi tog upp trägolvet på andra halvan så möttes vi har grus.
Vad är funktionen av gruset? Isolering?
Vi tänkte lägga till nya reglar och lägga spånplatta för att sedan lägga klinkers.
Något särskilt vi bör tänka på?
Ska man isolera på annat sätt om nu gruset var isolering?
Huset är drygt 100 år och när vi tog upp trägolvet på andra halvan så möttes vi har grus.
Vad är funktionen av gruset? Isolering?
Vi tänkte lägga till nya reglar och lägga spånplatta för att sedan lägga klinkers.
Något särskilt vi bör tänka på?
Ska man isolera på annat sätt om nu gruset var isolering?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Använd inte spånskiva som underlag till klinkers. Det skall vara dött material typ golvgips eller flytspackel.
Vad gruset har för funktion eller hur du skall isolera kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Vad gruset har för funktion eller hur du skall isolera kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Och vad skall man ha under golvgipsen då? Jo golvspån....HandySmurf skrev:
Fast på bilden ser det glest ut mellan reglarna. Blir nog till att skyffla/suga ut gruset, regla tätare och skruvlimma golvspån för att sedan flyta eller lägga golvgips.
har precis som ni under mitt hus. Fram med spaden och gräv, antingen så ni får en krypgrund under, för att sen regla upp. Eller gräv och gjut en platta.
Är inte detta en typiskt 'stängd grund' vanlig i södra sverige? Sandens funktion är att vara kapillärbrytande. Funkar sålänge trägolvet inte täcks av täta material såsom linoleum. Fukten måste kunna vemtileras upp genom golvet. Om det är en sådan grund går det aldrig få till kryputrymme under det golvet. Gjutning kan leda till att fukten går upp i mellanväggarna i stället.
Men, kan man inte förbättra ett sådant golv med att byta ut sanden måt något mera isolerande såsom leca, vermiculit eller cellulosa ända upp till golvbrädorna ? Något sådant har jag själv i kikaren men det är svårt hitta bra info.
Men, kan man inte förbättra ett sådant golv med att byta ut sanden måt något mera isolerande såsom leca, vermiculit eller cellulosa ända upp till golvbrädorna ? Något sådant har jag själv i kikaren men det är svårt hitta bra info.
Redigerat:
varför skulle det inte gå att få till en krypgrund? Jag har precis gjort så i mitt hus. Gräv, regla upp, isolera, lägg golv. Glöm dock inte att sätta in ventiler i grunden.
Jamen det beror väl på hur hög grunden är. Eftersom dessa grunder inte byggdes med avsikt att det skulle bli ett kryputrymme så brukar de i allmänhet vara ganska låga. Eller tänker du att man gräver ut nedanför grundstenarna?Octavianus skrev:
Detta med ventilering eller inte i krypgrunder - är inte det ett omtvistad fråga? Vissa menar att mögelrisken ökar då varm sommarluft kommer in i kall grund genom ventiler?
Redigerat:
Klicka här för att svara