21 039 läst ·
10 svar
21k läst
10 svar
Spackla ojämn plastmatta innan nytt golv läggs
Undrar om man kan flytspackla ovanpå plastmatta och vad för produkt man i så fall ska använda? De avjämningsmassor/spackel jag kikat på på K-rauta, Beijer mfl står att de är avsedda för betong och andra hård material...
Jag ska lägga laminatgolv i hallen på den befintliga gamla plastmattan. Finns små ojämnheter och jag kommer lägga ett lager golvfoam först som nog tar bort de mesta, men har märkt att golvet lutar en aning i ena änden. Om möjligt så hade jag tänkt flytspackla detta innan jag lägger på foam. Det är kanske 5-6mm tjockt lager jag vill lägga på djupaste stället.
- Kan man göra så?
Jag ska lägga laminatgolv i hallen på den befintliga gamla plastmattan. Finns små ojämnheter och jag kommer lägga ett lager golvfoam först som nog tar bort de mesta, men har märkt att golvet lutar en aning i ena änden. Om möjligt så hade jag tänkt flytspackla detta innan jag lägger på foam. Det är kanske 5-6mm tjockt lager jag vill lägga på djupaste stället.
- Kan man göra så?
Jag har egentligen inte tillräcklig kunskap för att påstå att det är omöjligt, men jag hade tagit bort plastmattan alla dagar i veckan. Varför vill du ha den kvar om du ändå tänker flytspackla?
Hej. Det är kanske 1-2kvm av de 15kvm som behöver spacklas. Jag vill inte ta bort den för att spara tid och pengar, varför anser du att jag borde ta bort den? Dessutom blir höjden på golvet ganska bra om jag har den kvar.Alfredo skrev:
Det är alltså brädor under mattan som måste spacklas istället annars, tyckte det kändes bättre spackla på en tät plastmatta än på brädor...
För mig känns det bara fel att spackla på ett relativt mjukt underlag som plastmatta. Har svårt att tro att spacklet fäster bra och tror att det lätt spricker. Men som jag skrev så är jag ingen expert och kan ha fel.HansGreger skrev:
Någon kunnigare dyker säkert upp i tråden snart.
Ok, nä visst jag håller med. Känns som man borde ha någon typ av lite flexibel massa i så fall... Frågan är ju om det gör så mkt om det spricker när jag ändå har golvfoam och ett golv ovanpå sen?Alfredo skrev:
En annan tanke dök upp: Skulle man kunna jämna ut underlaget med flera lager lumppapp? Har aldrig arbetat med det, men antar det är mindre mjukt än vad foam är?
Jag är varken duktigare eller kunnigare men jag instämmer i problemet, i alla fall om skiktet blir tunnare än 15 mm. Billigare, enklare och mindre permanent förstörande vore väl att bygga upp med grålumppapp där det är ojämnt, tills det duger. Det borde funka om det inte är väldigt ojämnt och blir för tjockt/mjukt papplager.
Hej, just nu lutar det åt att testa att lägga flera lager lumppapp där det behövs för att få en jämn nivå. Men du får gärna länka till ett "reparationsspackel" du tror skulle passa till detta ändåmål! Gärna ett man kan köpa i butik.Fliken skrev:
En till tanke... Kan det finnas risk att flera lager lumppapp på varandra inte ligger still med tiden under golvet? Man kanske kan ta ett jättetunt lager tapetklister bara för att få arken att binda samman? Någon som har en åsikt ang. detta?
Edit: Såg ett golvläggningstips på byggmax hemsida där man lagt lager lumppapp för att åtgärda ojämnheter, dock bör man undvika mer än ca 5mm. Där har man tejpat fast arken, tror jag testar detta.
Edit: Såg ett golvläggningstips på byggmax hemsida där man lagt lager lumppapp för att åtgärda ojämnheter, dock bör man undvika mer än ca 5mm. Där har man tejpat fast arken, tror jag testar detta.
Redigerat:
Klicka här för att svara