Godkväll!
Har ambitionen att fixa mitt gropiga källargolv på egen hand. Golvet är från 20-talet och har aldrig varit belagt med något. Det verkar en aning poröst är ca 15m2 och de djupaste groparna är 25mm.
Min plan är:
Låter detta som en bra plan eller ska jag tänka om? Om detta låter förnuftigt, vad ska jag spackla groparna med.
Har ambitionen att fixa mitt gropiga källargolv på egen hand. Golvet är från 20-talet och har aldrig varit belagt med något. Det verkar en aning poröst är ca 15m2 och de djupaste groparna är 25mm.
Min plan är:
- Städa
- Prima
- Skrapspackla groparna
- Prima igen
- Flytspackla hela molevitten
- Lägga klinkers eller måla om det hela blir fint som det är
Låter detta som en bra plan eller ska jag tänka om? Om detta låter förnuftigt, vad ska jag spackla groparna med.
Låter väl i sig fönuftigt. Men jag hade nog inte skrapspacklat alls, bara flytspacklat. Dvs allt i ett. Därefter lagt klinker. Är lite osäker på om flytspackel är bra att måla på, men det kan säkert färgaffären reda ut.
Du måste börja med att ta reda på om du har nån fuktvandring genom golvet. Är dräneringen ok? Är det nån isolering i golvet?
Vanligt flyt gillar inte att va fuktigt under längre tid.
Vanligt flyt gillar inte att va fuktigt under längre tid.
Närmare 5 månader har gått och jag kan nu stryka punkt 1. på min lista! Woohoo, i denna takt är jag klar 2016!
Hur som helst så har jag nu märkt att det är relativt stor fuktvandring genom golvet. Så jag har reviderat min plan till följande:
1. Städa (check!)
2. Billa bort golvet! Stora maskiner yay!
3. Jämna av med makadam.
4. Lägga fiberduk
5. Lägga 100 mm Isodrän/pordrän
6. Ny fiberduk
7. Gjuta nytt golv 100 mm
Vad tror ni? Är jag på rätt spår?
Hur som helst så har jag nu märkt att det är relativt stor fuktvandring genom golvet. Så jag har reviderat min plan till följande:
1. Städa (check!)
2. Billa bort golvet! Stora maskiner yay!
3. Jämna av med makadam.
4. Lägga fiberduk
5. Lägga 100 mm Isodrän/pordrän
6. Ny fiberduk
7. Gjuta nytt golv 100 mm
Vad tror ni? Är jag på rätt spår?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Det är vad många verkar ha gjort i stora drag.
Läste dock någonstans att man inte skulle gräva under grundsulan då material kan kalva ut och huset tappa bärighet. På bilden verkar det ha grävts lite djupt.
Läste dock någonstans att man inte skulle gräva under grundsulan då material kan kalva ut och huset tappa bärighet. På bilden verkar det ha grävts lite djupt.
Klicka här för att svara