Vi skall lägga klinker i hallen (ca 5 m2) i vår nya lägenhet i ett gammalt hus från 1902. Befintligt golv är ett relativt nytt parkettgolv (80-talet) och under detta finns förmodligen ett furu/grangolv på reglar. Jag vet att man inte skall lägga klinker på trägolv, men räcker det att ta bort parkettgolvet, lägga golvgips och på detta klinker, eller måste man ta bort det förmodade furugolvet under parketten också? Har väl med höjden att göra misstänker jag?

Hej!

Vi la klinkers i ett lägenheteskök.

Vi tog bort allt fram till trägolvet och sedan limmade vi och skruvade fast ett lager golvgips. På det var vi tvungna att golvspackla lite för att få det någorlunda plant, vilket du kanske inte behöver. Sedan lade vi klinker ovanpå.

Du behöver inte ta bort furugolvet om det är tillräckligt böjstyvt. Det som avgör är hur tjockt det är och hur långt det är mellan bjälkarna som det vilar på. Utan den informationen är det omöjligt att svara på vad som behöver göras.

ok, tack! skall ta bort parketten så får vi se vad som döljer sig därunder

under parketten döljer sig i tur och ordning nån stegljudsdämpande papp, linoleummatta och gammalt trägolv. Tänkte ta bort pappen och linoleumen, lägga golvgips (6mm eller 13 mm?) eventuellt med lumppapp under för ljuddämpning? Sedan klinker. När man lägger klinker på gips, vad behöver man göra på gipsen, prima, spackla?

Fortfarande vet vi inte om underlaget är böjstyvt nog att lägga keramik på. Det beror på hur tjocka bräderna är och hur tätt de ligger upplagda.

Oavsett vilket, du ska inte ha lumppapp mellan gipsen och trägolvet. Och det finns ingen 6 mm golvgips, så det är 13 mm som gäller, företrädesvis hellimmad mot trägolvet (om det nu är böjstyvt nog). Sedan primar man och sätter plattor.

Jag väcker liv i denna gamla tråden. Befinner mig i samma situation som träsk spåren gjorde.
Har ett spontat 22mm furugolv som är lagt på reglar cc 50. Jag skulle gärna vilja lägga golvgips direkt på det. Golvet har legat sedan 20talet och knarrar inget när man får på det. Vad tror ni, funkar det? Behöver jag limma golvgipset eller funkar det lika bra att skruva?
Tacksam för hjälp!

Mvh,
Martin

limma 13mm golvgips med Ardex S48, ev så får du dra i någon skruv för att fixera skivorna men dom ska skruvas ur när s48an torkat.kapa till golvgipset så det är helt klart, blanda s48 och kamma ut med 8-10mm fixkam lägg i skivorna, låt torka, klart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.