Då var det dax för ytterliggare en tråd om en misslyckad flytspackling 
I söndags flytspacklade jag dusch/toa på 3.5 kvadrat. Tjokleken på flytningen är 24 till 40mm.
Konstruktionen är som följer:
Började då läsa på nätet och det skrivs om för mycket vatten. Jag åkte i onsdags och köpte en ny säck med samma batch nummer och blandade 10kg som test. Jag bedömer att det var samma konsistens dock så stelnar detta betydligt fortare och de går att skapa fall. Gör detta i en form på garage golvet som är ca14grader. Jag blandar detta noga och väntar 6-7 minuter inan upp vispningen. Dock är denna test åxå porös. Den flyttades i torsdags in i källaren vid ett element så tempen är runt 21 grader.
Jag kan i båda fallen med en gammal nött spårmejsel utan problem skrapa och borra mig ner i spacklet.
Vad kan ha gått fel?
Har ringt supporten och frågat och fick svaret "vänta" de kunde dock inte definjera "vänta".
I söndags flytspacklade jag dusch/toa på 3.5 kvadrat. Tjokleken på flytningen är 24 till 40mm.
Konstruktionen är som följer:
- 50x200 golvåsar på ca cc 65-68cm, original 1955. Dessa var urhuggna för att hantera fall mot den gamla golvbrunnen.
- 45x195 skruvlimmade på ovanstående åsar för att få golvet plant. Hmm på!! ja, ni förstår vad jag menar.
- Kortlingar cc30.
- 22mm golvspån (våtrums varianten) skruvlimmat.
- Primer.
- Rostfri armeringsmatta 100x100 mm.
- 12mm golvvärmeslang.
- Flytspackel, 200kg.
Började då läsa på nätet och det skrivs om för mycket vatten. Jag åkte i onsdags och köpte en ny säck med samma batch nummer och blandade 10kg som test. Jag bedömer att det var samma konsistens dock så stelnar detta betydligt fortare och de går att skapa fall. Gör detta i en form på garage golvet som är ca14grader. Jag blandar detta noga och väntar 6-7 minuter inan upp vispningen. Dock är denna test åxå porös. Den flyttades i torsdags in i källaren vid ett element så tempen är runt 21 grader.
Jag kan i båda fallen med en gammal nött spårmejsel utan problem skrapa och borra mig ner i spacklet.
Vad kan ha gått fel?
- För mycket vatten?
- För dåligt blandat?
- Fel på tillverkningen?
Har ringt supporten och frågat och fick svaret "vänta" de kunde dock inte definjera "vänta".
Om jag nu skall försöka lösa mitt problem ser jag idag två lösningar.
Vad tror den samlade expertisen på Byggahus?
- Riv ut rubbet ner till spånskivan och in med ny armering, ny golvvämeslang osv!
- Fräsa bort 10-12mm med en betongfräs typ Flex och göra en ny flytning! 10-12mm är närmast brunnen vid ytterväggen har jag 25mm ovan slangen att fräsa ur.
Vad tror den samlade expertisen på Byggahus?
vad står det för torktid på spacklet då?
Vad har du för temp där spacklet är? har du luft ombyte?
Har du kvar säckarna? borde gå att få reda på när spacklet är tillverkat, har för mig att gammalt spackel tar längre tid att härda
Tror det bästa är att få tag på en van plattsättare som kommer och bedömer spacklet, utan att för den delen behöva ta något ansvar (om han / hon inte är van spacklet)
Vad har du för temp där spacklet är? har du luft ombyte?
Har du kvar säckarna? borde gå att få reda på när spacklet är tillverkat, har för mig att gammalt spackel tar längre tid att härda
Tror det bästa är att få tag på en van plattsättare som kommer och bedömer spacklet, utan att för den delen behöva ta något ansvar (om han / hon inte är van spacklet)
Tack nino!
Gångbar Efter 3 timmar (+23 °C)
Applicering av golvbeläggning Efter 24 timmar (+23 °C)
Rummet har haft 20-22 grader. Första natten var dörren stängd. Jag har en bra luftspalt under dörren och från luft i rummet. Därefter har dörren varit öppen/stått på glänt.
På säckarna står det 35 12 30. Säckarna togs från en ny pall, är ju iofs ingen garanti på att det inte skulle vara gammalt.
Jag skall försöka hitta en plattsättare som kan komma och kolla.
Någon annan som nyligt handlat LitoLiV S40 ECO på Biltema? Var har ni för nummer på era säckar? Numret finns i kanten på toppen/botten.
Återigen nino, tack för hjälpen.
Gångbar Efter 3 timmar (+23 °C)
Applicering av golvbeläggning Efter 24 timmar (+23 °C)
Rummet har haft 20-22 grader. Första natten var dörren stängd. Jag har en bra luftspalt under dörren och från luft i rummet. Därefter har dörren varit öppen/stått på glänt.
På säckarna står det 35 12 30. Säckarna togs från en ny pall, är ju iofs ingen garanti på att det inte skulle vara gammalt.
Jag skall försöka hitta en plattsättare som kan komma och kolla.
Någon annan som nyligt handlat LitoLiV S40 ECO på Biltema? Var har ni för nummer på era säckar? Numret finns i kanten på toppen/botten.
Återigen nino, tack för hjälpen.
Som sagt, det brukar stå en datumstämpel på påsarna, vet inte hur det är med Biltemas fabrikat. Brukar vara ett års hållbarhetstid och om et är äldre så försämras egenskaperna och kan som i ditt fall ta en väldigt lång tid på sig att stelna och i vissa fall inte alls. Flytspacklet ska vara "stenhårt" dagen efter och man ska absolut inte kunna karva i det med en skruvmejsel. Du har dessutom inte använt för mycket vatten, hade personligen använt kanske max 4,5 för fallspackling, lite svårt att få flytet att stanna annars. Rekommendationen 4,8-5,2 liter är för planflytning.
Ringde Biltemas support ang tillvekningsdatum. Han kunde inte kolla batch numret utan det skulle butiken göra. Åker till butiken och dom fattar inget, dom menar att supporten skall ha koll. Vilken cirkus. Nåväl butiken tog bollen och skall återkomma.
Besökte en av kakel butikerna i stan med en bit av min test flytning. Dom sa "inga problem" har precis haft en kakel kille på plats, "inga problem" var hans kommentar. Fasen vad skönt.
Besökte en av kakel butikerna i stan med en bit av min test flytning. Dom sa "inga problem" har precis haft en kakel kille på plats, "inga problem" var hans kommentar. Fasen vad skönt.
Jupp känns bra!
Blir en koll på ytterliggare en kakelfirma imorgon.
Ang Biltema så blir man ju lite fundersam. Dom har en massa bra produkter men det skiter sig på det lilla sista med anvisningar å småstrul. Skulle de får bättre styrning på tex anvisningar skulle det vara värt mycket. Det skulle inte behövas många timmar för att snygga till anvisningar då Biltemas leverantörer redan har tydliga anvisningar.
Blir en koll på ytterliggare en kakelfirma imorgon.
Ang Biltema så blir man ju lite fundersam. Dom har en massa bra produkter men det skiter sig på det lilla sista med anvisningar å småstrul. Skulle de får bättre styrning på tex anvisningar skulle det vara värt mycket. Det skulle inte behövas många timmar för att snygga till anvisningar då Biltemas leverantörer redan har tydliga anvisningar.
det är väl eg. ingen skillnad mot ICA och ett bageri. På Bageriet vet de precis vad brödet innehåller å hur det är bakat. På ICA så vet de vem som bakat det, that´s it.
Alltså hade du gått till en specialbutik för cement/flytspackel så hade du fått svar på dina frågor.
Alltså hade du gått till en specialbutik för cement/flytspackel så hade du fått svar på dina frågor.
Jag törs inte lita på den spackling jag gjort så BILTEMA prylarna åker ut. I helgen skall jag hackaut flytspaklet, golvvärmeslangen och armeringsmattan. Beställt LIP prylar från SIGO som jag hoppas ä på plats under veckan som kommer. Jag litar inte på att spacklett håller, blir ju mycket dyrare att köra tätskickt och göra allt för att efter x månader upptäcka att klinkerplattor börjar att lossna. Har på detta strul tappat tre veckor.. suck. Biltema har på drygt en vecka inte lyckats prestera ett tillvekningsdatum på spacklet, tragiskt.