hantverkare1
hantverkare1: [citat] En ide kan ju vara att talo om vilket träslag golvet ska föreställa
1 svar · 2,7k läst
nino
nino: håller med om att du bör slipa bort färgen, men primar du ordentligt så kan du få problem, fix behöver oftast ingen primer, kolla med tillverkaren
2 svar · 8,0k läst
M
meckis: alternativt får du byta en stav i parketten, slipa lacka den.om det nu är en parkettsort som det går hyffsat lätt o byta på.
1 svar · 2,9k läst
A
alexforum: Fast om man lägger den i nivå som övriga golvet, får man ju ingen plats för rörelsefog? Jag har sett hur det i gamla lägenheter ibland ligger en tröskelbräda i nivå, med golvet, men aldrig riktigt fattat hur det där funkar när golvet expanderar och så... Jag tänkte mig en tröskelbräda som höjer sig ett 4-5mm över de angränsande golvnivåerna.
12 svar · 4,3k läst
·
LinusW
LinusW: [citat] Det är en uppskattning av tjockleken på kärlimningen med papp. Ovesäntligt i sammanhanget förvisso
6 svar · 4,7k läst
·
tårtkennet
tårtkennet: Vi kan väl hoppas på att det är där skon klämmer tycker jag=) Har dock hållt på nästan hela sommaren vilket borde innebära att det inte borde sluta knastra under vintern iaf.
6 svar · 6,6k läst
H
HSP: Tack för bra svar:) Det blir inget skåp. Alternativet är att skaffa ett lättare skåp med större botten och ställa det på en konstruktion som fördelar vikten.
5 svar · 3,2k läst
K
Klicka: Jag har samma problem. En golvläggare sa att klistret ger så små höjdvariationer så det kan ligga kvar under. Men kanske bäst att lägga en plast över.
2 svar · 1,1k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] :D.
2 svar · 1,1k läst
P
petern1: ok Tack det var lite det jag var inne på också. tack!
2 svar · 1,6k läst
GoForIt
GoForIt: Beroende på vad du tänkt förvara där (tänker på tyngd m.m.) så kan det väl ändå vara bra att ha lite indikation på vad som finns under.. Men annars är det väl bara att göra som du är inne på. 45-70 mm isolering i ett uppreglat golv kräver dock en hel del tillskottsvärme för att ge frostfritt (självklart beroende på övrig isolering) så kan du gå upp något, så är det en
1 svar · 4,0k läst
D09
D09: Slå sönder klinkersen i olika storlekar och pussla sedan ihop det :) Svårt o göra fel och du har inga linjer att tänka på :)
2 svar · 1,8k läst
·
H
HSP: a30 var det, ok a31 är primerfri bra att veta
2 svar · 1,1k läst
L
leson76: Vi ska också renovera vårt kök och har haft samma tankebanor. Det enda vi varit säkra på är att vi ska installera IKEAs offwhite Lidingö/Bodum (eller vad serien nu bytt namn till) och att vi vill ha vita, fasade kakelplattor :) Sen har vi fnulat på om vi ska ha marmor, granit eller laminatskiva. Trä gick bort direkt för det har vi haft tidigare. Förutom att köket ska vara mysigt så
2 svar · 1,3k läst
S
Stina78: Kommer inte ihåg exakta priserna men det var inte materialkostnaden som var det dyra. Vi tyckte också det var hutlöst dyrt och har valt att göra det själva.
4 svar · 1,4k läst
M
morbidhans: Tack för alla tips, ska ge mig på det imorgon, la sista plattorna nyss så nu ska denna plattsättare sova :-)
4 svar · 21,9k läst
S
sepnur: För ordninges skull svarar jag två år senare. Det blev Kährs, nöjd i utseendet i stort sätt, men lacken är för mjuk. Det blir hack och spår efter ett tag. Har förstått att det är förbjudet med gammaldags bra lacker. Jag lade allt ihop utan att dela golvet mellan rummen, efter att ha ombyggd under ordentligt och rätat allting till våg. Mycket jobb med 4 gamla golvlager som var sneda
2 svar · 4,9k läst
T
thomasx: Det bör gå att slipa lätt och lacka igen. Se bara till att du har en lack som är kompatibel med den befintliga. Kolla med tillverkaren/leverantören av golvet vad det är för lacktyp och vad som passar att lacka över med.
1 svar · 4,5k läst
K
kjb: Jag är ute efter golv på nedsatt pris, som vanligen kostar mer. Byggmax har man hört både bra och dåligt om. vad som stämmer vet man ju inte. men de har väl bara 2,5mm slitskikt också. hornbach kan också vara ett alternativ.
3 svar · 2,3k läst
nino
nino: finns reflektorskivor som man kan lägga som är 6mm som skydda mot fukt och parkettgolvvärme + termostat hos kakelplattan.se blir 2741:- +frakt och +parkettgolvet Om det är en bra lösning vet jag inte... men eftersom det är en inglasad så borde det funka
6 svar · 4,8k läst
E
EndZone: Tack för svar!
2 svar · 2,1k läst
K
MaxPax: [citat] Borde väl då vara dödsknarkargolvsliparnazist elle? :what:
3 svar · 1,5k läst
P
Pära: Tack för svar! Jag drar i några rejäl skruvar i karmen eller stagar upp den med en regel medan jag gjuter igen hålet. Och håller tummarna. Ska för övrigt bli intressant att se hur underliggaren har klarat sig ingjuten i betongplattan i 60 år. Blir ett bra mått på fukten i plattan.
4 svar · 7,5k läst
·
D
Dagwood: Återgår till denna tråden då den andra nu har en missvisande titel. Jag bryr mig inte längre om skiftningen då jag måste slipa om.... SÅ vi börjar om. Ok, läser på en del och kollar andras resultat. Men jag vet fortfarande inte vilket jag ska välja. Bets, lasyr eller vitolja? Måste jag luta? Kan lika gärna posta bilden på hur mitt golv såg ut direkt efter jag lade på andra lagret
25 svar · 5,7k läst
·
nino
nino: har bara sett det en kort sväng, men det är nog oljebaserad bets http://www.bona.com/sv/Professionella/Bona-Oil-System/Creating-a-beautiful-oiled-floor/
13 svar · 5,0k läst
·
Y
Yeltzin: Jo, håller med dig om tanken med charmiga gamla golv, men som du ser på bilden måste det ändå läggas nåt nytt, eftersom det grå området i bilderna är vad som kom fram efter att jag ryckt bort förvaringsskåp för att göra rummer stort nog för säng och så.. och det är inte samma fina golv som det "fina" trägolvet..
2 svar · 2,8k läst
·
S
stoif: Det är dessvärre lite svårt att förstå förutsättningarna från din beskrivning; en lite mer detaljerad beskrivning av konstruktionen du vill laga, eller ännu bättre en bild skulle hjälpa.
2 svar · 2,5k läst
Farmor Risberg
Farmor Risberg: Hej Knock on wood :)! Visst är det lite synd att såga i golvet, speciellt om man som jag kandke inte gör det så bra! Men gnistskydd måste ju monteras på nåt sätt... :). Nu har jag ju redan adderat lite till golvets förfall genom att smetat kakellim på det. Får se vad som ska göras den dag då denna lösning ger upp. Tröstar mig dock med att golvet har en del gamla angrepp av
6 svar · 3,0k läst
·
M
mattie_river: Jag åkte till Previa i Kista. Ett prov kostar drygt 1000 kr om man vill ha svar på fem minuter (eller det tog nog inte ens det...). Kan du vänta ett par dagar så kostar det 600 kr har jag för mig. Jag tror att det bara är Previa i Kista i Stockholmsområdet de kollar asbest men ring och fråga för säkerhets skull. Adressen är Isafjordsgatan 22. www.previa.se
7 svar · 10,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.