Hej,

I ett av mina rum som jag renoverar vill jag flytspackla. Det skiljer ca 2 cm mellan ena och andra sidan rummet.

Golvet är spikat furugolv.

Min tanke är att:

1) Skruva fast alla brädor
2) Foga springorna med latex (?)
3) Flytspackla

Har några frågor:

* Skall jag använda armeringsnät?
* Bör jag använda något speciellt flytspackel?
* Behöver jag prima trägolvet?

Mvh
/Anders

S
ja,ja.ja.
stor yta armerar du, tycker du använder ett spackel med fibrer i och som klarar viss flex.
prima för att få fäste

Och skruva ev lösa brädor

• Gilla
nino
  • Laddar…
S
Fruppe skrev:
Och skruva ev lösa brädor
skruva har det redan tänkts att göra

Hej, är i samma situation. Hur tjockt behöver man gå lägga för att man inte ska råka ut för sprickor eller vad man nu kan tänkas vara rädd för? Jag vill att mitt nya golv bygger så lite som möjligt...

Går inte furugolvet att rädda?

nej, i mitt fall är golvet fult lagt tyvärr. det verkar vara lagat i omgångar.

S
jonmo skrev:
Hej, är i samma situation. Hur tjockt behöver man gå lägga för att man inte ska råka ut för sprickor eller vad man nu kan tänkas vara rädd för? Jag vill att mitt nya golv bygger så lite som möjligt...
finns som inga garantier att du inte får. bara satsa på högflexibelt med fibrer i.

MTech skrev:
Går inte furugolvet att rädda?
I mitt fall är det ett undergolv, med stora springor. Knarrigt till tusen precis utanför sovrummet och rejält ojämnt på vissa ställen. Dessutom i ett kök, där man vill hålla hygienen lite bättre. Funderar på epoxygolv...

I övrigt försöker jag bevara och byggvårda så mycket jag kan. Jag lovar :)

Redigerat:
Hur skulle det bli om man rev upp golvet och skruvade reglar på sidan av golvbjälkarna för att sedan lägga golvspånskiva emellan bjälkarna? Hur tjockt behöver man gjuta? Räcker det med 25-30 mm om man använder 12mm golvvärmerör?

vad ska du ha för ytbeläggning ovanpå flytspacklet?

I mitt fall är det klinker.

Ska man bara ha trägolv ovanpå så spelar det väl knappast nån roll att det spricker. Spacklet försvinner ju liksom ingenstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.