Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig på travet!
Ska lägga klinker (10x10cm som sitter ihop 3x4 st) i ett rum i källaren. Innan jag börjar så kollade jag hur plant golvet var och såg då att längst ena väggen är nivåskillnaden ca 1cm lägre än den övriga golvytan. La ett lång vattenpass på golvet och såg då att det låg i luften på andra sidan.
Min fundering nu är hur jag ska göra för att få golvet plant?
Det är källarrum (hus från 1972= lika med oisolerad platta).

Försökte läsa mig på här på forum men blir lite förvirrad av alla ledtrådar och därför startar jag detta tråd och hoppas på hjälp.
Ska jag flytspackla hela golvet? Får man flytspacka källargolv? Ska jag använda primer innan om man får flytspackla? Vilken primer ska jag använda då?
Kan man spackla golvet med tex: http://www.mapei.com/public/SE/products/plan_r35_plus_se.pdf
eller något liknande? Ser ut som om man kan spackla med denna upp till 1cm. Ska man prima med något då?
Eller kan man använda fix och "spackla"/jämna ut med det och låta det torka och sedan använda fix igen när jag ska lägga klinker ( kam på 6mm tänkte jag använda).
Hoppas någon kan hjälpa mig med frågor och komma gärna med övriga tips också då det finns säkert saker jag inte tänkt på?
Även väggarna är inte i vinkel och jag har frågor om detta också, tex om hur enklast man börjar första raden?
Har som ovan nämnt köpt Klinker 10x10 som sitter ihop 3x4 st med fogen på 3mm. Funderar också om det är smart nu att använda dessa då det är liten fog mellan dessa (3mm) och det är nog svårare att "fuska" med fogen.
Borde jag kanske byta till 20x20 plattor och en fog på 5mm istället?
Vad tycker ni?
Många frågor här från en nybörjare men som så gärna vill prova själv :banghead:.
Tackar för alla hjälp!

Ett alternativ är väl att acceptera att golvet inte är helt plant. Det är inget konstigt att det blir lite sättningar i ett hus. Men annars borde lite flytspackel gå utmärkt.

är det oisolerad platta är det med stor sannolikhet även tillskjutande fukt så då bör du inte flytspackla med vanligt spackel, då ska det vara för utomhusbruk / källare
Du kan använda fix till att jämna ut svackorna, blanda det med torr sand ca 8kg sand på 25kg fix (så blandar man iaf det fixet jag använder)

Mät ut mitten på rummet i båda ändar, slå ett streck med märksnöre, kolla med plattorna eller mät dig fram till hur det blir, flytta ev strecket åt nått håll för att få bättre bitar, du bör ha minst 1/3 av plattan som bit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.