Hej jag har köpt ett hus där jag måste riva ut reglar och trägolv i min gillestuga i källaren p.g.a. fukt.
Skulle vilja höja golv till nuvarande höjd ca 12 cm.
Huset är byggt 1976.
Har inte fått ritningarna ännu så vet ej tjockleken på plattan, gamla ägaren gissar 30 cm.
Kan jag lägga betong så tjockt?
Kan jag lägga frigolit som isolering?
Någon som har erfarenhet?

Nivellgolv?

Nivellgolv är ju avsedda till ändamålet.
Finns där tillskjutande fukt bör du på bästa sätt ventilera golvet, och bästa sätt är väl att använda sig av nivells system där man enkelt kan komplettera med isolering mellan reglarna per deras instruktion.

Läs mer här:

http://www.nivellsystem.se/sv/privatkunder/ditt_projekt_.html

Tackar för tipset

Finns flera på forat som använt detta system så fler tips kan följa - Passa på att göra en sökning på nivell här på byggahus så kanske du kan läsa hur andra gjort.

Hej
Granab kör samma/lika fast med stålreglar istället.
Fredrik

GAISarn skrev:
Huset är byggt 1976.
Har inte fått ritningarna ännu så vet ej tjockleken på plattan, gamla ägaren gissar 30 cm.
Lite off topic men det hörs osannolikt att bottenplattan är 30 cm tjock, möjligen där bärande väggar vilar men inte hela ytan !!???:confused:

Även platonmatta med cellplast på kan fungera om t.ex. vill ha golvvärme. Ett annat alternativ kan vara att fylla upp med EPS-cement som tillåter fukttransport genom golvet.

Platon kräver en väldigt jämn och slät platta.

Standard i vanligt villor är väl 10 cm betongplatta? 30 cm låter som sagt misstänkt mycket om man inte bygger ett skyddsrum.

Idag är det 10cm när man bygger korthus med plast och trä.
Plattan i vår kåk är 30cm på de tunnaste ställena...
15 cm armerad och procentad betong,elefantmatta och sen 15 cm betong till.
Lätt att bila i ....Svar nej!
Fredrik

Wow många bra tips!!
Vem är billigast Granab eller Nivell?

Fredrik Å skrev:
Idag är det 10cm när man bygger korthus med plast och trä.
Plattan i vår kåk är 30cm på de tunnaste ställena...
15 cm armerad och procentad betong,elefantmatta och sen 15 cm betong till.
Lätt att bila i ....Svar nej!
Fredrik
Vilket byggår handlar det om? Sjävlbygge? eller standarddimension för den tiden? :x

1967..Byggt av Kasper Höglund bygg.
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.