2 221 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Avjämna och lägga klinker i gammalt slakthus
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Hej
Har ett gammalt slakthus med slitet betonggolv som ska byggas om till hundhus.
Det befintliga golvet är slitet och lite ojämnt med en golvbrunn i ena änden. Det är delvis målat men färgen har lossnat fläckvis.
Planen är att först skrapa bort allt löst bruk från golvet samt all lös färg. Därefter primer och sen avjämna. Har ingen aning om plattan är isolerad.
Har förut avjämnat badrum med finjas produkter. Någon som kan tipsa om materialval eller tycka till om det planerade tillvägagångssättet?!
Har ett gammalt slakthus med slitet betonggolv som ska byggas om till hundhus.
Det befintliga golvet är slitet och lite ojämnt med en golvbrunn i ena änden. Det är delvis målat men färgen har lossnat fläckvis.
Planen är att först skrapa bort allt löst bruk från golvet samt all lös färg. Därefter primer och sen avjämna. Har ingen aning om plattan är isolerad.
Har förut avjämnat badrum med finjas produkter. Någon som kan tipsa om materialval eller tycka till om det planerade tillvägagångssättet?!
Om det sitter gammal färg så kan du få problem med fästet, beror på hur många % av ytan som är färg respektive betong. Är det mycket färg rekommenderar jag att dra på fix med en fixkam.
Sen beror det på. Vill du vänta en månad på plattsättning eller vill du att det ska vara läggningsbart inom några dagar?
Sen beror det på. Vill du vänta en månad på plattsättning eller vill du att det ska vara läggningsbart inom några dagar?
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Det bör vara läggningsbart inom några dagar.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Har tittat på Finja 260 och var jag förstår så kan den funka
Menar du att man bör dra på fix med kam och sen flyta ovanpå det? Är i liknande situation och att slippa slipa bort färgen vore bra.huggan skrev:Om det sitter gammal färg så kan du få problem med fästet, beror på hur många % av ytan som är färg respektive betong. Är det mycket färg rekommenderar jag att dra på fix med en fixkam.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Efter att ha räknat ut att det kommer att gå åt ca 20-21 säckar flytspackel så har jag funderat om lite. 21x289=6069kr.
Utmed väggarna i huset så är det en ca 30mm hög "platå" som går ca 60cm ut i rummet. Det är det som gör avjämningskostnaden så dyr eftersom jag måste flyta upp till denna nivå.
Nu funderar jag på att helt enkelt ta bort denna platå så kanske jag bara behöver flyta 5-10 mm. Är det mejselhammare som gäller då, eller går det att fräsa bort?
Utmed väggarna i huset så är det en ca 30mm hög "platå" som går ca 60cm ut i rummet. Det är det som gör avjämningskostnaden så dyr eftersom jag måste flyta upp till denna nivå.
Nu funderar jag på att helt enkelt ta bort denna platå så kanske jag bara behöver flyta 5-10 mm. Är det mejselhammare som gäller då, eller går det att fräsa bort?
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Det borde väl finnas någon lite bredare mejsel när man hyr va? Kommer ihåg när jag bilade upp golvbrunnen i badrummet för ett par år sedan så var det en ganska spetsig och en som var mera mejsel-aktig.
Jag hade testat att spåra med diamantskiva och sen bila bort "klackarna". Rigga en vinkelkap med ngn form av anhåll/stöd så den sågar lagom djupt, oc såga ett antal spår med ca 5 cm mellan. Sen bilar du lätt bort det som är kvar.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Det lät som en vettig idé!
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Diamantkap funkade fint men dammade så fruktansvärt så det gick inte att fortsätta. Som tur var så lossnade det lätt med bara bilning.
Klicka här för att svara