Hej,

Börjar bli dags att sätta lister i hela lägenheten. Behöver cirka 45 meter list och gärna så billigt som möjligt. Alla väggar är i betong (hård betong) och för att förenkla det för mig själv så tänkte jag hitta lister som fästs med lösa clips. Då kan jag helt enkelt borra och fästa alla klips och sen trycka dit listen utan fula skruvskallar eller spikhuvuden på listen.

Söker vita lister (inte plast dock). Med en tjocklek på minst 16mm.

Kan endast hitta två alternativ:
Kanallisten http://www.bygghemma.se/inomhus/inr...-utan-kanal-kanallisten-flexi/p-182773-182776
Denna går på 48kr metern, vilket blir cirka 2160 utan clips.

Hittade även denna http://www.k-rauta.se/pages/product...521828(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10
Är dock i ek (kan inte hitta den i vitt). Den går på 2070kr utan clips för 45m.

En sak till som jag läste om kanallisten var att de rekommenderade en spikpistol för att skjuta fast clipsen i betong.
Finns det tillräckligt starka spikpistoler med spik som fäster i såpass hård betong?

Alla tips välkomna!

Tack!

S
jag tror dom menar bultpistol. man skjuter in spik med en krutpatron(finns även gas)

Har du inte helt plana väggar så blir det rätt mycket luftrum ovanför listen. Köp en hög vit list och hamra med spikplugg alternativt bygglim. Då får du en list som följer väggens ojämnheter på ett snyggt vis. Klips tycker jag man besvärar sig med när man vill ha möjlighet till att dra kablar bakom listen.

pour skrev:
Har du inte helt plana väggar så blir det rätt mycket luftrum ovanför listen. Köp en hög vit list och hamra med spikplugg alternativt bygglim. Då får du en list som följer väggens ojämnheter på ett snyggt vis. Klips tycker jag man besvärar sig med när man vill ha möjlighet till att dra kablar bakom listen.
Men om man sätter clipsen tätt så bör funktionen vara densamma som att spika/skruva tätt?
Limma verkar mest omständigt. För vad jag förstår så måste man ha tryck på listerna under hela tiden. Detta är praktiskt omöjligt. Jag har inget behov av att dra kabel under listen, och därför söker jag det billigaste alternativet med clips och utan kanal.
Känns som det är lättare än att skruva listerna och sen spackla och måla igen skruvskallarna!

Går bra med många clips..jag har hemma på ett ställer 5 chips i rad...jag köpte mina clipd samt lister med kanal på hornbach vill minnas att de va billigast när jag sökte bland de lokala butikerna.

SBH skrev:
jag tror dom menar bultpistol. man skjuter in spik med en krutpatron(finns även gas)
Jag sätter alla lister i betong med en pistol avsedd för Ståldyckert - Ganska fina hål som blir av pangen och med lite extra lim bakom så sitter dom som berget. Borde ju gå att hyra på närmaste Cramo eller liknande?

Förtydligar: Då menar jag att skjuta listen direkt och inte clipsen

Jag har en Tjep ST15/50 Concrete Nailer

Slacker: har du en vanlig kompressor eller en högtryckskompressor när du skjuter i betong?

Har varit inne på att köpa en sån men vill inte köpa Maxkompressor för 30 papp.

Dr Trä skrev:
Slacker: har du en vanlig kompressor eller en högtryckskompressor när du skjuter i betong?
Helt vanlig kompressor - Eller jag kör med två olika - En liten Stanley från Jula med max 8bar men den får jobba ganska mycket då pistolen drar en del gas. Har även en precis släpbar Essve på 10Bar som inte behöver jobba lika mycket när man kör med just den pistolen.

Men som sagt - En jula kompressor för ca 1000 lappen funkar!

Edit: Denna kompressor från Stanley kör jag med ibland, får väl dra igång varannan spik men det går trots allt. Vanligtvis kör jag den kompressorn bara till vanlig 18g dyckert.

Enligt manualen skall pistolen ha 4,9-7,6 Bar och tar ca 1.2 liter per skott.

Redigerat:
Fan en sån picka måste jag ha:) slippa hålla på å förborra och sen proppa och i med plugg. Hur mycket får man ge för en sådan manick? ;)

Dr Trä skrev:
Fan en sån picka måste jag ha:) slippa hålla på å förborra och sen proppa och i med plugg. Hur mycket får man ge för en sådan manick? ;)
Ursäktar TS för trådkapet men det hör ju delvis till ämnet.

Hmm.. Haft min ganska länge köpte den i Maj 2010 och gav då 1655+moms, köpte en kompressor på samma gång och fick tre askar spik dessutom. Fortfarande inte slut! :o

Verkar dessutom som att Bostich har en variant SB-HC50FN

Hittar inga fler så här spontant...

En sån får det bli till maskinparken :) jag tackar för bra svar.

Listen och clips finns på Bauhouse och heter logoclic. Finns i olika utförande bl.a. Vit. Det är absolut inga problem att borra med slagborr i betong och plugga och skruva dit clipsen, skruv och plugg följer med clipsen.
Det bästa är att den är gjord för att lägga kablar i clipsen så får du inga synliga sladdar.
Bredd: 22 mm
Höjd: 40 mm
Längd: 2 600 mm

Var iväg på Hornbach i Göteborg igår och tittade på lister.
De hade lister från http://www.fnprofile.com/en/ till ett väldigt bra pris. cirka 60kr för 2400mm.
Dessa är i MDF och har en vit folie som verkar ganska slitstark. Testade med nageln.

Problemet jag har är att när jag la golvet så rekommenderade tillverkaren en glipa till väggen på minst 10mm. Upp till 15mm. På sina håll är det därför 15-16mm glipa där väggen är som mest skev.

Dessa lister finns i två sorter. En som är helt rak och är 15mm. Den andra är "vinklad". Sticker ut 19mm längst ner men är tunnare upptill.
Se bilden nedan:
Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bäst vore 15mm listen om jag inte hade glipor som riskerade att synas (denna gör det lättare att hitta matchande foder till dörrar. Väljer jag 19mm listen som jag tror jag blir tvungen till så måste jag lösa det på något snyggt sätt vid dörrfodrena. 12mm är standard på dörrfoder och därför kommer golvsockeln sticka ut utanför och man kommer se MDF'en istället för folieringen.
Finns det tjockare dörrfoder än 12mm?

Vad tycker ni jag bör göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.