6 900 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Isolering under golvet?
Sida 1 av 2
Vi har nu plastmatta på betongplattan och tänker lägga ett laminatgolv. Jag har pratat men en "sakkunnig" som föreslog arbetsledningen: bort med mattan, lägg dit åldersbeständig plast, foam och sedan golvet. Våra golv är fn väldigt kalla och vi skulle gärna få dem lite varmare. Skulle det hjälpa att lägga in en skiva av ett isolerande material under golvet? I så fall vilket material? Det gör inget att det bygger lite på höjden, nivåskillnader på golven i badrummen och övriga golv är ganska stora.
Självklart gör det skillnad,hade direktverkande el när jag köpte nuvarande villa och precis som du plastmatta på betong.Jag valde omgående att lägga in T2 reflecta(självreglerande elslingor med 20mm spårisolerskivor)samt laminat och tog bort elementen. Nu är huset konverterat till vattenburet och håller just nu på att lägga golvvärme i köket.Där valde jag LK:s system med 30mm spårisolerskiva och ovanpå det dubbelgips samt klinker.Känner redan nu innan golvvärmen är påslagen att golvet känns mycket varmare.
Furugolv brukar skruvas i fjädern dolt och vanligast är att man lägger det på ett regelverk. Går att skruva i ett spånskivegolv också. Har inte sätt att det finns furugolv i klickfunktion som läggs flytande, men jag kanske har fel där?
Om du lägger plastfolie och sedan isolering på det är risken stor att du får kondens på ovansidan av plastfolien då betongplattan blir kallare än tidigare. Trä har sämre värmeledningsförmåga än plast så du bör uppleva det som varmare med ett trägolv än ditt nuvarande.
Frågan är om man behöver diffspärr om man lägger frigolit som isolering. Känns inte som det kan gå upp fukt till furugolvet. Golvtillverkarna rek. ju plast hela tiden vilket känns lite överdrivet kan jag tycka. Nån som har koll på det?