Vi har nu plastmatta på betongplattan och tänker lägga ett laminatgolv. Jag har pratat men en "sakkunnig" som föreslog arbetsledningen: bort med mattan, lägg dit åldersbeständig plast, foam och sedan golvet. Våra golv är fn väldigt kalla och vi skulle gärna få dem lite varmare. Skulle det hjälpa att lägga in en skiva av ett isolerande material under golvet? I så fall vilket material? Det gör inget att det bygger lite på höjden, nivåskillnader på golven i badrummen och övriga golv är ganska stora.

Självklart gör det skillnad,hade direktverkande el när jag köpte nuvarande villa och precis som du plastmatta på betong.Jag valde omgående att lägga in T2 reflecta(självreglerande elslingor med 20mm spårisolerskivor)samt laminat och tog bort elementen. Nu är huset konverterat till vattenburet och håller just nu på att lägga golvvärme i köket.Där valde jag LK:s system med 30mm spårisolerskiva och ovanpå det dubbelgips samt klinker.Känner redan nu innan golvvärmen är påslagen att golvet känns mycket varmare.

Kanske ett lager med spårad cellplast och golvvärme mellan åldersbeständiga plasten och foamen?

Eller så lägger man bara ett parkett golv på plastmattan med foam. Parkett är mkt varmare än laminat golv.

Vi tänkte lägga en furuparkett, jag blandade ihop lamell med laminat. Vi vill inte behålla plastmattan under. Golvvärme är inte aktuellt fn, men att det känns varmare redan innan golvvärmen är på känns ju bra.

Furugolv menar du?:) tror inte det finns furugolv med klickfunktion. Furugolv måste skruvas fast och kan inte läggas flytande tyvärr.

Dr Trä skrev:
Furugolv menar du?:) tror inte det finns furugolv med klickfunktion. Furugolv måste skruvas fast och kan inte läggas flytande tyvärr.
Det där vill jag gärna ha din motivering till...

Siljan har en furulamell med klickspont. Annars har du rätt i att massiva furugolv som läggs flytande kan gå isär.

Furugolv brukar skruvas i fjädern dolt och vanligast är att man lägger det på ett regelverk. Går att skruva i ett spånskivegolv också. Har inte sätt att det finns furugolv i klickfunktion som läggs flytande, men jag kanske har fel där?

Allright det visste jag inte. Då tar jag tillbaka det jag skrev. Är det massiv furu?

Om du lägger plastfolie och sedan isolering på det är risken stor att du får kondens på ovansidan av plastfolien då betongplattan blir kallare än tidigare. Trä har sämre värmeledningsförmåga än plast så du bör uppleva det som varmare med ett trägolv än ditt nuvarande.

Då har man lärt sig nått nytt idag då om furugolv:)

Tack för svar falkn. Eftersom jag inte ska ha golvvärme är det en ju en risk. Jag skippar isolering alltså. Men tror du det funkar med golvfoam i alla fall?

Frågan är om man behöver diffspärr om man lägger frigolit som isolering. Känns inte som det kan gå upp fukt till furugolvet. Golvtillverkarna rek. ju plast hela tiden vilket känns lite överdrivet kan jag tycka. Nån som har koll på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.