Hej,

Har en suterrängvilla byggt -75.
När huset var nybyggt var halva källaren garage, -91 byggde förra ägaren om garaget på hälften, delade upp ena halvan till ett inrett rum och andra hälften till pannrum och snickarrum och byggde även om uppvärmningen från direktverkande el till vattenburen. Kombipannan har vi bytt ut mot bergvärme och fick därmed ytterligare ett rum att nyttja.

Jag har stora funderingar på att lägga klinkers på golvet, har ikväll rivit bort väggen så att "snickarrummet" inte finns kvar längre.Vi har även haft problem med silverfiskar på nedervåningen, inga fukt eller mögelproblem, men jag fick en viss förklaring när jag märkte att reglarna till väggen var reglade direkt mot betong. Det kryllade av silverfiskar när jag rev loss reglarna. Är rädd att det är så det ser ut i resten av källaren som nu är inredd.

Dessvärre så är det en rejäl lutning från den numera "halva" garagedörren som sitter kvar och två meter från denna (Lutar neråt). Jag kommer att byta ut den halva garagedörren mot en vanlig ytterdörr, men vill gärna ha ett plant golv, (Visserligen ska det vara lutning mot golvbrunnen, men lutningen från den halva garagedörren är absurd)
Jag har inte mätt i detalj, men det ser ut att vara en skillnad på runt 5-10 cm mot resterande golvhöjd.

Golvet är målat betong-golv.

Vad är det bästa alternativet här? Försöka bila upp golvet där det lutar? Eller ska jag flytspackla o de grövsta på det övriga golvet? Eller, låta lutningen vara kvar?

Hej, gammal tråd det här. Men fick du något svar? Jag har exakt samma situation som jag nu står inför. Hur löste du det till slut och hur blev resultatet?

Fick lov att prioritera gillestugan, men när det väl blir dags så kommer jag nog att bila bort det..

Dock bör jag då även fixa marknivån utanför vilket kan ta rätt mycket kraft :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.