Vi funderar på att ha natursten i köket, det är öppen planlösning så inget naturlig avgränsning mellan furugolvet och sten.

Finns lite olika sätt att göra det

enbart_arbetsyta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enbart arbetsytan

fram_till_vägg.png
Skapa konto

Fram till pelarväggen börjar

inkl_vägg.png
Skapa konto

Där pelarväggen slutar

inkl_bar.png
Skapa konto

Slutar där bardisken slutar

Andra förslag?

Sedan undrar jag hur man ska låta övergången mellan furu och sten vara, bara lite fogmasa eller list etc?

Hittade ingen bra textur för granit om ni undrar varför den ser ut som den gör :P

S
Där pelarväggen slutar. Ser mest naturligt ut. Då bardisken ser ut som en möbel och inte ingår i husets konstruktion.

• Gilla
Johan_kl
  • Laddar…
Tänk på att stengolv är hårt att gå på. Har skiffer i köket snygt som bara den, men man blir trött i fötterna. Händer att man tar på sig mjuka inneskor för avlastning!

DanielF skrev:
Där pelarväggen slutar. Ser mest naturligt ut. Då bardisken ser ut som en möbel och inte ingår i husets konstruktion.
Hmm, du kanske har rätt daniel, jag fick även feedbacken att den där bara arbetsytan är täckt ser ut som en matta :D

meckis skrev:
Tänk på att stengolv är hårt att gå på. Har skiffer i köket snygt som bara den, men man blir trött i fötterna. Händer att man tar på sig mjuka inneskor för avlastning!
Vi har Terracotta idag vilket iof är lera och antagligen upplevs lite mjukare än sten men vi har inga problem med den iaf.

Skulle gärna vilja ha tips på ur jag ska lösa skarven mellan golven, de är vanliga metalbläcken tycker jag är svinfula

Vi har klinkers i köket och parkett i övriga huset. Övergången är en svart mjukfog och det ser bra ut enligt mig.

du kan inte fixa bild? Skulle vara supersnällt av dig

3 eller 4 plus mjukfog.

Håller också på alternativet där pelarväggen slutar.

Angående övergången så hade vi precis samma problem, men misslyckades. Man vill ju ha så osynlig övergång mellan materialen som möjligt, därför lägger man trägolvet först och skaffar sedan en duktig plattsättare som kan lägga stenplattan tätt intill så att ingen fog eller list behövs. Det hade de gjort i en lägenhet på Bo01 och det var skitsnyggt. Upptäckte vi för sent och sitter här med en ful list.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tack för feedback!

Googlat på det men hittar inge bilder :/ (När det gäller mjukfog menar jag)

Det finns ett till alternativ jag inte ritat, att golvet går ut hela vägen till garderobsväggens slut (Väggen som möter bardisken).

Synd att jag inte tog en bild, men jag kan intyga att det är bästa alternativet. Plattsättaren har säkert gjort det förut. Säg att han lägger plattan kloss inpå träplankan och att du inte vill ha någon fog. Det kommer säkert att vara lite mer tidskrävande för honom/henne, så det kostar väl lite mer.

Håller fortfarande på alternativet där pelarväggen slutar, det var snyggt. :)

Pappa som ska lägga det faktiskt, kosta gratis. :D Han kakla vårt gamla badrum och shit vad den gubben kan lägga rak och tight klinker :D

Ska lägga upp två till alternativ ikväll när jag kommer hem från jobbet, en där golvet slutar vid garderobsväggen som sagt och en som liknar alt 3 (Där pelarväggen slutar) men man slutar där pelaren börjar istället

Här kommer en bild från entrén där klinker också möter trägolv med mjukfog,
image.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tackar, ser ju bra ut!

Det kanske är möjligt att bygga på pelaren lite och få den i linje med köksön, då behöver ni inte välja mellan alternativ tre och fyra.

Det är svårt, för mycket andra vinklar so är symmetrisk med den idag vilket skulle göra att det ser skumt ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.