21 329 läst ·
48 svar
21k läst
48 svar
Hur ska stengolvet möta furugolvet i öppen planlösning
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Vi funderar på att ha natursten i köket, det är öppen planlösning så inget naturlig avgränsning mellan furugolvet och sten.
Finns lite olika sätt att göra det
Enbart arbetsytan
Fram till pelarväggen börjar
Där pelarväggen slutar
Slutar där bardisken slutar
Andra förslag?
Sedan undrar jag hur man ska låta övergången mellan furu och sten vara, bara lite fogmasa eller list etc?
Hittade ingen bra textur för granit om ni undrar varför den ser ut som den gör
Finns lite olika sätt att göra det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enbart arbetsytan
Logga in
Skapa konto
Fram till pelarväggen börjar
Logga in
Skapa konto
Där pelarväggen slutar
Logga in
Skapa konto
Slutar där bardisken slutar
Andra förslag?
Sedan undrar jag hur man ska låta övergången mellan furu och sten vara, bara lite fogmasa eller list etc?
Hittade ingen bra textur för granit om ni undrar varför den ser ut som den gör
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Hmm, du kanske har rätt daniel, jag fick även feedbacken att den där bara arbetsytan är täckt ser ut som en mattaDanielF skrev:
Vi har Terracotta idag vilket iof är lera och antagligen upplevs lite mjukare än sten men vi har inga problem med den iaf.meckis skrev:
Skulle gärna vilja ha tips på ur jag ska lösa skarven mellan golven, de är vanliga metalbläcken tycker jag är svinfula
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
du kan inte fixa bild? Skulle vara supersnällt av dig
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
3 eller 4 plus mjukfog.
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Håller också på alternativet där pelarväggen slutar.
Angående övergången så hade vi precis samma problem, men misslyckades. Man vill ju ha så osynlig övergång mellan materialen som möjligt, därför lägger man trägolvet först och skaffar sedan en duktig plattsättare som kan lägga stenplattan tätt intill så att ingen fog eller list behövs. Det hade de gjort i en lägenhet på Bo01 och det var skitsnyggt. Upptäckte vi för sent och sitter här med en ful list.
Angående övergången så hade vi precis samma problem, men misslyckades. Man vill ju ha så osynlig övergång mellan materialen som möjligt, därför lägger man trägolvet först och skaffar sedan en duktig plattsättare som kan lägga stenplattan tätt intill så att ingen fog eller list behövs. Det hade de gjort i en lägenhet på Bo01 och det var skitsnyggt. Upptäckte vi för sent och sitter här med en ful list.
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Tack för feedback!
Googlat på det men hittar inge bilder :/ (När det gäller mjukfog menar jag)
Det finns ett till alternativ jag inte ritat, att golvet går ut hela vägen till garderobsväggens slut (Väggen som möter bardisken).
Googlat på det men hittar inge bilder :/ (När det gäller mjukfog menar jag)
Det finns ett till alternativ jag inte ritat, att golvet går ut hela vägen till garderobsväggens slut (Väggen som möter bardisken).
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Synd att jag inte tog en bild, men jag kan intyga att det är bästa alternativet. Plattsättaren har säkert gjort det förut. Säg att han lägger plattan kloss inpå träplankan och att du inte vill ha någon fog. Det kommer säkert att vara lite mer tidskrävande för honom/henne, så det kostar väl lite mer.
Håller fortfarande på alternativet där pelarväggen slutar, det var snyggt.
Håller fortfarande på alternativet där pelarväggen slutar, det var snyggt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Pappa som ska lägga det faktiskt, kosta gratis.
Han kakla vårt gamla badrum och shit vad den gubben kan lägga rak och tight klinker 
Ska lägga upp två till alternativ ikväll när jag kommer hem från jobbet, en där golvet slutar vid garderobsväggen som sagt och en som liknar alt 3 (Där pelarväggen slutar) men man slutar där pelaren börjar istället
Ska lägga upp två till alternativ ikväll när jag kommer hem från jobbet, en där golvet slutar vid garderobsväggen som sagt och en som liknar alt 3 (Där pelarväggen slutar) men man slutar där pelaren börjar istället
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Tackar, ser ju bra ut!
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Det är svårt, för mycket andra vinklar so är symmetrisk med den idag vilket skulle göra att det ser skumt ut