55 172 läst ·
41 svar
55k läst
41 svar
Platta på mark och flytande golv - Dålig lukt vid golvlist
Usch...det känns skit! Vi vill så gärna ha huset men vill ju inte bo där med mögel under plastskiktet heller! Vi ska lämna offert på vad insättning av Nivellgolv kostar, men det lär ju gå på minst 150 000 kr om man river en hel del själv. Frågan är om de då hellre bor kvar eller försöker sälja till de som bjöd under oss...
Men då får de väl göra det. Vi har inte råd att stå för det också med tanke på att vi måste stå för nytt parkettgolv på 134 kvm samt nytt kök...
Ni gör helt rätt i att tacka nej om säljaren inte är villiga att gå ner i pris. Väljer sedan säljaren att sälja till dem som bjöd under er hade jag nog försökt kontakta dem så de är medvetna om problemet innan de köper, mäklarens uttalande får en att fundera om han ens tänker upplysa den andre eventuella köparen om problemet.
Ni har trumf på hand. Dom måste sälja men ni måste inte köpa, och näste köpare lär dra öronen åt sig om ni drar er ur efter besiktning. Vår mäklare hade för övrigt liknande inställning, han tyckte det var "trevligt med lite lantlig stallukt under golvet". Lycka till!
Nja, de kan ju bo kvar också, om de tycker det är för mkt pengar. De har ju trots allt bott där som det är i åtta år.Drövel skrev:
De gick med på att sänka 144 000 kr som vi fick offert på från en annan entreprenör. Så nu har det blivit affär!
Ja verkligen, grattis till affären. Och nu kanske du gör mesta jobbet själv och det blir så småningom en renoveringstråd?!
Ja alltså personligen tycker jag ett sådant hus blir ca 300' mindre värt för de problem och åtgärder man förr eller senare kommer behöva vidta.
Problemet är väl mest om andra budgivare har samma åsikt. Den sista idioten verkar aldrig ta slut, och den idioten har alltid en tendens att bjuda alltför mycket för huset ...
Men jag värderar "felet" till 300', för det är vad det kan kosta att fixa till det, om nu min åsikt är något värd.
Ujuj, sorry jag märkte inte att det fanns en hel sida till med inlägg.
Så köpet var alltså redan klart.
Och 144' i prisreducering är väl rätt OK.
För även om det sen landar på lite mer så har ni ju samtidigt fått en standardhöjning med lite nya golv och så.
Problemet är väl mest om andra budgivare har samma åsikt. Den sista idioten verkar aldrig ta slut, och den idioten har alltid en tendens att bjuda alltför mycket för huset ...
Men jag värderar "felet" till 300', för det är vad det kan kosta att fixa till det, om nu min åsikt är något värd.
Ujuj, sorry jag märkte inte att det fanns en hel sida till med inlägg.
Så köpet var alltså redan klart.
Och 144' i prisreducering är väl rätt OK.
För även om det sen landar på lite mer så har ni ju samtidigt fått en standardhöjning med lite nya golv och så.
Redigerat:
Tack!
Kanske blir det en renoveringstråd ändå! 
Hej!
Jag återupptar en gammal tråd, eftersom det i stort är samma problem jag har.
Vi har hittat ett hus från '77. Allt ser bra ut. Säljaren har gjort en massa saker för att åtgärda fell och förbättra huset. Bland annat hade han Anticimex ut och göra en besiktning av huset. Allt de har noterat i sin rapport har rättats till. Så långt så bra.
Våra besiktningsmann hittade et par fell som Anticimex inte hittade. Små saker som sälja vill korrigera.
Men... då fick besiktningsmannen reda på att huset har uppreglat golv på platta. Det visste inte jag, men hade på andra sida inte tänkt på det.
Anticimex havde målt fuktkvot i syllerna 5 ställen och hittat fuktkvot på 12,8 - 14,9.
Det enda stället där vor besiktningsmann kunne komma direkt til syllerna var under diskbänken. Här hittade han 22,7% :-o
Der finns ingen lukt någonstands i huset. Jag kan inget lukta nånting, inte min fru heller, och besiktningsmannen luktade ved många ställen långs golvpanelen. Ingen lukt.
Säljar har inte haft huset länge. Han köbte et dödsbo och känner därför inte husets historie.
Det finns nya avloppsrör under diskbänken, så jag misstänkar att det har finns vattenskada någon gång.
Jag har nu mättat fuktkvoten i den syllen. Direkt under diskbänken finns en sektion på 30 cm var syllen har fuktkvot på 20-22% Därifrån sjunker nivån till 18, 16, och 14 över ca. 60 cm. Ca 2 m därifrån är fuktkvoten 12. Allt känns torrt och bra.
Frågan är: Vad nu?
Vi har fått två anbud på vad det kostar att fixa golvet. De ligger på var sin sida av 300.000 inklusive syllbytte exklusiv ROT för hela huset... Jag tänker att ett annat sätt är att installera Nivell-systemet utan att byta syllarna.
Men det finns jo ingen lukt alls. Som besiktningsmannen säger, så kan vi flytta in i huset som det är nu. Men vi måste någongång byta golvkonstruktion.
Säljaren anser inte att det är ett problem, eftersom det aldrig har funnits någon lukt och det är en välkänd konstruktion av hus från 70-tallet. Och inte minst: Allt tyder på att det är ett lokalt problem
Vad skulle ni göra?
(Ursäkta min dåliga svenska. Jag är dansk
)
Jag återupptar en gammal tråd, eftersom det i stort är samma problem jag har.
Vi har hittat ett hus från '77. Allt ser bra ut. Säljaren har gjort en massa saker för att åtgärda fell och förbättra huset. Bland annat hade han Anticimex ut och göra en besiktning av huset. Allt de har noterat i sin rapport har rättats till. Så långt så bra.
Våra besiktningsmann hittade et par fell som Anticimex inte hittade. Små saker som sälja vill korrigera.
Men... då fick besiktningsmannen reda på att huset har uppreglat golv på platta. Det visste inte jag, men hade på andra sida inte tänkt på det.
Anticimex havde målt fuktkvot i syllerna 5 ställen och hittat fuktkvot på 12,8 - 14,9.
Det enda stället där vor besiktningsmann kunne komma direkt til syllerna var under diskbänken. Här hittade han 22,7% :-o
Der finns ingen lukt någonstands i huset. Jag kan inget lukta nånting, inte min fru heller, och besiktningsmannen luktade ved många ställen långs golvpanelen. Ingen lukt.
Säljar har inte haft huset länge. Han köbte et dödsbo och känner därför inte husets historie.
Det finns nya avloppsrör under diskbänken, så jag misstänkar att det har finns vattenskada någon gång.
Jag har nu mättat fuktkvoten i den syllen. Direkt under diskbänken finns en sektion på 30 cm var syllen har fuktkvot på 20-22% Därifrån sjunker nivån till 18, 16, och 14 över ca. 60 cm. Ca 2 m därifrån är fuktkvoten 12. Allt känns torrt och bra.
Frågan är: Vad nu?
Vi har fått två anbud på vad det kostar att fixa golvet. De ligger på var sin sida av 300.000 inklusive syllbytte exklusiv ROT för hela huset... Jag tänker att ett annat sätt är att installera Nivell-systemet utan att byta syllarna.
Men det finns jo ingen lukt alls. Som besiktningsmannen säger, så kan vi flytta in i huset som det är nu. Men vi måste någongång byta golvkonstruktion.
Säljaren anser inte att det är ett problem, eftersom det aldrig har funnits någon lukt och det är en välkänd konstruktion av hus från 70-tallet. Och inte minst: Allt tyder på att det är ett lokalt problem
Vad skulle ni göra?
(Ursäkta min dåliga svenska. Jag är dansk
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden