8 186 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Byggmax billiga furugolv i köket? Målat/lackat/oljat
Byggmax golv är ekonomiklassat, så har du otur kan det bli mycket spill. Om köket är 16 kvm måste du iaf köpa 20 kvm (ja, 25% spill får man nog räkna med). så då kanske det lönar sig bättre att köpa golv av bättre kvalitet direkt.
Vi har ett runt 10 år gammalt furugolv i köket. Nu är nog kvaliteten lite bättre än byggmax men vi tycker det fungerar bra. Detta är ett gammalt hus och då är det massiva golv som gäller tycker jag. Men visst blir det märken ibland men det gör inte så mycket på ett så här pass rustikt golv. Vi kör också såpskurat vilket gör att märken inte syns så mycket och träet reser sig tillbaka en del när man skurar.
Så visst funkar furugolv i kök men på vissa villkor:
- undvik lack som gör att märkena blir till fula gråa sår. Olja/hårdvax är nog det bästa för TS.
- Man måste kunna acceptera att golvet inte ser perfekt och nyslipat ut.
- tappar man en burk blåbärssylt så får man inte vänta en dag med att torka upp.
Har inte sett kvaliteten på byggmax golv. Mkt trävaror de har är ju dock helt ok, men man får sortera en del. Priserna är ju dock riktigt låga jmf med bättre golv som ofta startar på 600 per kvadrat så jag förstår att det är lockande. Lägga golv i ett enkelt rum är ju inte så mycket jobb så du kan ju prova med byggmax. Paketen är väl förseglade så går inte att välja de bra bitarna som i virkeshögarna. Kanske idé att köpa en hel del extra så du kan undvika det mest frodvuxna. Och så lägger du de bättre bitarna där slitaget är störst.
Så visst funkar furugolv i kök men på vissa villkor:
- undvik lack som gör att märkena blir till fula gråa sår. Olja/hårdvax är nog det bästa för TS.
- Man måste kunna acceptera att golvet inte ser perfekt och nyslipat ut.
- tappar man en burk blåbärssylt så får man inte vänta en dag med att torka upp.
Har inte sett kvaliteten på byggmax golv. Mkt trävaror de har är ju dock helt ok, men man får sortera en del. Priserna är ju dock riktigt låga jmf med bättre golv som ofta startar på 600 per kvadrat så jag förstår att det är lockande. Lägga golv i ett enkelt rum är ju inte så mycket jobb så du kan ju prova med byggmax. Paketen är väl förseglade så går inte att välja de bra bitarna som i virkeshögarna. Kanske idé att köpa en hel del extra så du kan undvika det mest frodvuxna. Och så lägger du de bättre bitarna där slitaget är störst.
Redigerat:
Vi har furugolv i köket. Döet billigaste på 22 mm från Bauhaus, jag tror att jag då betalade 120 kr/kvm. Golvet har varit med om två små barn. Jag behandlade med kokt linolja och skurar med såpa några gånger om året. Nu, fem år senare, är jag än så länge nöjd med resultatet. Jag tycker att det slits på ett "bra" sätt och att det blir finare för varje år som går.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Anledningen att jag tittar på det tunna golvet är inte priset, utan bygghöjden. Köket är platsbyggt och låter sig inte höjas utan vidare, diskbänken uppvikt bakom kakel osv. Hade gärna tagit ett tjockare, det är ju inte många kronor extra, men då blir diskbänken 87,5 istället för 88,5.
Att behöva köpa 25% extra är inget som avskräcker, 400 kr det räcker väl till 1 m2 Flodagolv eller annat fingolv.
Svårt det där med ytbehandling. Trappen till övervåningen är från 1922, tror den är avlutad eller nåt. Väldigt tålig i alla fall, trots att den ger intryck av att vara relativt obehandlad.
Såpskurat är fint, men tar tid. Olja, tja, kanske det bästa. Hårdvax, härdar det eller? Känns mer som något för hårdträ. Lackade golv med hack i är jag uppväxt med. Linoljefärg är ytterligare ett alternativ, men då syns ju inte träet. Men som steg 2 när det börjar se för eländigt ut kanske?
Att behöva köpa 25% extra är inget som avskräcker, 400 kr det räcker väl till 1 m2 Flodagolv eller annat fingolv.
Svårt det där med ytbehandling. Trappen till övervåningen är från 1922, tror den är avlutad eller nåt. Väldigt tålig i alla fall, trots att den ger intryck av att vara relativt obehandlad.
Såpskurat är fint, men tar tid. Olja, tja, kanske det bästa. Hårdvax, härdar det eller? Känns mer som något för hårdträ. Lackade golv med hack i är jag uppväxt med. Linoljefärg är ytterligare ett alternativ, men då syns ju inte träet. Men som steg 2 när det börjar se för eländigt ut kanske?
Redigerat:
Vi har en plastmatta i köket, inte lika snyggt som furugolv men grymt praktiskt. Mjukt, lätt att torka av, känns inte kallt om fötterna. Och det bästa av allt när man har barn av nyare årsmodell: ljuddämpande. Man kan ge sig sjutton på att de drar in de mest högljudda leksakerna i köket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden