5 526 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Sista plankan problemet - massivt furu.
Sista plankan (som man kapar på längden) är inga problem att få till eftersom man drar i skruven rakt uppifrån. Däremot näst-sista. Där är det omöjligt att dra i skruven 45 grader om man inte har en ledad bitshållare. Hur gör folk egentligen? På Fixartv hade de en lösning med att sätta ihop sista och näst-sista innan och sedan lägga dem tillsammans men då blir det inge skruv på näst-sista, ju.
Några tips?
Några tips?
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
I vilket sammanhang? Du får förklara bättre.
Jag gissar att det handlar om spontad panel av någon sort? Man tvingas ibland slå ihop både 2 och 3 brädor innan man sätter upp dem! Är ditt problem att du vill skruva dolt så får du troligen frångå det på näst sista brädan. Går att lösa på andra sätt!
Jag gissar att det handlar om spontad panel av någon sort? Man tvingas ibland slå ihop både 2 och 3 brädor innan man sätter upp dem! Är ditt problem att du vill skruva dolt så får du troligen frångå det på näst sista brädan. Går att lösa på andra sätt!
Lessen för bristfälliga beskrivningen.
Jag lägger trägolv. 15x115 massiv furu. Har två plank kvar där jag behöver kapa den sista på längden.
Mitt problem är att om jag trycker dit den näst-sista plankan först så finns det inget utrymme (pga att väggen är för nära) att skruva den på plats.
Jag är orolig att utan skruv så kommer det svikta på näst-sista plankan.
Har letat tips på internet men det närmaste är fixar tv (1 min in på denna http://www.youtube.com/watch?v=TFZyqCU5Yjk) som föreslår att man sätter ihop näst-sista och sista innan man lägger dem.
Jag lägger trägolv. 15x115 massiv furu. Har två plank kvar där jag behöver kapa den sista på längden.
Mitt problem är att om jag trycker dit den näst-sista plankan först så finns det inget utrymme (pga att väggen är för nära) att skruva den på plats.
Jag är orolig att utan skruv så kommer det svikta på näst-sista plankan.
Har letat tips på internet men det närmaste är fixar tv (1 min in på denna http://www.youtube.com/watch?v=TFZyqCU5Yjk) som föreslår att man sätter ihop näst-sista och sista innan man lägger dem.
Jag vet inte om jag missförstår, men jag antar att du kommer ha golvlist, denna kan i så fall täcka den ca 10mm stora glipan som du behöver ha mot vägg. I så fall får du sätta de två sista plankorna, låta bli att slå ihop dom helt. Väl på plats så tar du isär dom så mycket det går skruvar fast näst sista plankan i sponten och sedan bankar ihop dom helt.
Sista brädan får du skruva så nära väggen det går. Eventuellt så blir lite av skruven synlig, men du behöver väl inte fästa denna lika tätt.
Ska du måla golvet så är det ju bara att skruva mitt på planken och se till att försänka skruven så att du kan spackla över den sen.
Ett annat alternativ är ju att skruva mitt på plankorna. Försänka skruvarna rejält och sedan plugga hålet med en träplugg. Sedan slipar du av pluggen och det blir nästan osynligt.
Sista brädan får du skruva så nära väggen det går. Eventuellt så blir lite av skruven synlig, men du behöver väl inte fästa denna lika tätt.
Ska du måla golvet så är det ju bara att skruva mitt på planken och se till att försänka skruven så att du kan spackla över den sen.
Ett annat alternativ är ju att skruva mitt på plankorna. Försänka skruvarna rejält och sedan plugga hålet med en träplugg. Sedan slipar du av pluggen och det blir nästan osynligt.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Åkej. Tack för infon om planka vs bräda. Då är det brädor jag lägger. 
Tack för alla tips. Ska inte måla så förborra och spärrskaft får det bli på näst-sista brädan(!) och lodräta skruvar med dragaren på sista mot väggen.
Tack för alla tips. Ska inte måla så förborra och spärrskaft får det bli på näst-sista brädan(!) och lodräta skruvar med dragaren på sista mot väggen.
Det finns väl vinkelväxlar för bits på jula eller biltema, de bör väl hålla för 10-15 skruv i alla fall. Skulle inte tro att de kostar mer än 60 70 spänn.
Edit: http://www.jula.se/vinkelchuck-for-bits-189041
Edit: http://www.jula.se/vinkelchuck-for-bits-189041
En sån körde jag med för näst sista och även sista brädan (pga snedtak på loft och dåligt med plats för skruvdragaren). Det funkade rätt ok, men det kändes ovant att skruva med den lösa vinkelväxeln. Jag har iofs en blå Bosch vinkeldragare men den är klumpig och rätt klen i momentet. Vet inte om den hade funkat bättre i detta fall. Jag hade inte med den till landet så jag provade aldrig.Drömhus2012 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden