Hej, jag håller på att lägga om golvet i källaren efter en vattenskada och passar då på att lägga in platonmatta + komfortskivor + parkett.
I rummet finns det en braskamin som står på klinker som jag inte tänkte bila bort när jag lägger det nya golvet. Dock så blir det ganska stor nivåskillnad (ca 2.5cm) när jag lagt platonmatta etc runt omkring braskaminen. Det går att kapa benen på braskaminen så jag hade tänkt lägga ett nytt lager klinkers ovanpå det befintliga. Dock så behöver jag lägga något under det nya lagret klinkers för att hamna på samma nivå som parketten. Frågan är bara vad jag ska lägga under klinkersen? Går det att lägga en spånskiva med åldersbeständig plast ovanpå den befintliga lagret klinker och sedan lägga nytt klinker på det?
Vill helst slippa flytspackla...

Förlåt för ett svar du inte vill ha. Men flytspackla är det bästa dessutom ska du inte ha något fall och liten yta ta fiberflyt snabb så är det färdigt att läggas på ett par dagar. Om du trots detta inlägg inte vill flytspackla skulle man kanske kunna limma fast en våtrumsgips på bef klinker eller två om det behövs och sedan på med nytt klinkerslager.

Ytan med befintligt klinker är ca 1.5m2. En fundering jag har är att lägga en skiva över det befintliga klinkret så att det kommer i nivå och sedan lägga parkett hela vägen och lägga en golvplåt under kaminen.

Funktion före estetik kanske, men jag skulle nog fundera på att behålla nivåskillnaden av städningsskäl: rimligen stannar sot & snafs där i stället för att dansa runt över parketten när någon passerar. Några snygga lister längs parkettkanterna i så fall.

Ja, det är sant. Kanske bara ska lägga ett nytt lager klinker på befintligt klinker. då blir nivåskillnade inte lika markant.
Om jag lägger ett nytt lager klinker så är det väl bara att prima den befintliga klinkern först så att fixen fäster ordentligt?

Varför inte göra det bra? Flytspackla , det går fort.

Underlaget för klinker måste vara helt stumt, så att lägga en skiva på lär inte funka om den inte läggs i fix eller hellimmas på ngt sätt.

Att lägga klinker ovanpå funkar bra. Tvätta noga, slipa ytan, prima och lägg med lämplig fix.

Larsa skrev:
Underlaget för klinker måste vara helt stumt, så att lägga en skiva på lär inte funka om den inte läggs i fix eller hellimmas på ngt sätt.

Att lägga klinker ovanpå funkar bra. Tvätta noga, slipa ytan, prima och lägg med lämplig fix.
Men att limma fast en våtrumsgips på bef klinker och sedan klinker på detta måste väl gå. Sedan som jag skrev tidigare så är det iallafall för mig en genväg som kan bli en senväg! Jag hade flytspacklat, men en våtrumsgips måste väl vara bättre än en spånskiva

Tack för alla tips. Har bestämt mig för att lägga parkett hela vägen och sedan en plåt eller härdat glas under kaminen.
Tänkte lägga platonmatta över klinkersen + oljehärdad board för att komma i nivå så att jag kan lägga parketten hela vägen.
Vad tror ni om det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.