Jag har köpt Finja flytspackel på Hornbach. Nu har jag flytspacklat golvet. Hur länge ska man vänta för att kunna lägga parkett då jag inte vill att parketten ska dra åt sig all fukt? Tjockleken är ca 5mm på ca 15m2.

S
det brukar stå på förpackningen.
minst 24 timmar, men finns ju dom som torkar på mindre.
vad heter den mer än flytspackel finns fyra olika iallafall

Redigerat av moderator:
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Minns inte exakt vad den heter. Jag får leta upp kvittot. Men jag minns att det stod 1-5dagar. Men kan det värkligen stämma?
Jag vill ju inte förstöra parkettgolvet.

S
avjämning allround då kanske. jupp 1-5 dygn.
dock läggbar tjocklek 5-50mm.

Inte står det väl ändå på förpackningen till flytspackel hur lång tid efter man kan lägga parkettgolv?!

Edit: jo, det gör det! :D

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
SBH skrev:
avjämning allround då kanske. jupp 1-5 dygn.
dock läggbar tjocklek 5-50mm.
Det var nog så den heter. Allround. Hur menar du med läggbar tjocklek 5-50mm?
Betyder det att om jag har 5mm lager allround kan börja lägga parkett efter 1 dygn?

• Gilla
1
  • Laddar…
S
kladde skrev:
Det var nog så den heter. Allround. Hur menar du med läggbar tjocklek 5-50mm?
Betyder det att om jag har 5mm lager allround kan börja lägga parkett efter 1 dygn?
jupp, dock skadar det inte vänta mera. och använd rekommenderat undelägg från parkett tillverkaren

Du menar att jag behöver fuktspärr? Det är ju det jag vill udvika. Därför frågar jag när jag kan lägga golvet efter flytspackling.

Allround är självtorkande. Ett dygn per 10mm

S
kladde skrev:
Du menar att jag behöver fuktspärr? Det är ju det jag vill udvika. Därför frågar jag när jag kan lägga golvet efter flytspackling.
det är inte som en fuktspärr du har i badrumrummet.
en del lägger som en ånspärr och sen papp eller foam på detta. när parkett läggs på spackel eller betong.
eller undergolv av nygjutna betongbjälklag eller lättbetongbjälklag, golv över varma eller fuktiga rum, över krypgrund eller på golvvärmesystem.

Redigerat av moderator:
Tack för er hjälp.

Då väntar jag några dagar innan jag lägger golvet. Jag kommer då bara använda mig av vanligt underlag utan fuktspärr då jag bor i lägenhet på 2:a våning.

• Gilla
1
  • Laddar…
S
har du flyt på betong eller trä?

Betong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.