Jag måste byta golv i köket. Just nu består golvet av:
* Golvbjälkar med spån emellan
* Golvbrädor, alltså undergolv.
* Masonitskiva
* Filt
* Laminatgolv

Eftersom undergolvet är ganska ojämnt och att den som la klickgolvet var .. inte så noggrann (klant), så har golvet klickat isär lite här och var. Först funderade jag på att riv av masoniskivan och måla undergolvet, men det är så stora glipor som skulle behöva läggas igen och skulle nog behöva en rejäl avslipning. Fortfarande ett alternativ, får se hur hela golvet ser ut när jag rivit av det som ligger ovanpå. Men målade gamla undergolv är inte riktigt korrekt bland mina vänner som är män av den gamla stammen (lite för chabby-chick, och undergolv är ju undergolv).

Ett annat alternativ är att lägga in ett tunt brädgolv ovanpå, Byggmax 15 mm furugolv bygger lika mycket som masonit, papp och laminat. Eftersom det hamnar på tvärsen mot undergolvet tror jag att det skulle bli stabilt också. Funkar det i ett kök? Jag hade tänkt att minst olja det, men det blir nog lack eller färg på, Linoljefärg eller Le Tonkinois.

Eller ska man välja ett bättre brädgolv? Det är snyggare med bredare brädor, men då är dom också tjockare. Och dyrare. Men det är bara ca 16 kvadrat.

• Gilla
Hoppehare
  • Laddar…
S
se det så här. ett tjockare golv kan du slipa om.
ett 15mm tjockt golv skulle inte jag slipa om

Slipa golv är inte så kul i alla fall, och jag tror att 15 mm massivt golv nog klarar i alla fall en slipning, så på den punkten är jag inte orolig. Däremot vill jag ju gärna att golvet håller några år utan att behöva göras om. Ekparkett i köket är skit, det märkte jag i en lägenhet vi hyrde. Men ett brädgolv är ju lite mer rufft, från början, så skavanker ser inte lika illa ut som på parkett.
Nån som har Byggmaxgolvet i köket? Eller furugolv över huvud taget? Fura är ju ganska mjukt, billig fura är ännu mjukare.

KungAnka skrev:
Men målade gamla undergolv är inte riktigt korrekt bland mina vänner som är män av den gamla stammen (lite för chabby-chick, och undergolv är ju undergolv).
Tänk om någon kunde få min flickvän att förstå det också. Hon tvingade mig att måla ett gammalt läskigt undergolv i sonens rum. Ser förfärligt ut!

• Gilla
KungAnka
  • Laddar…
S
man köper en tjänst där ett företag slipar och behandlar golvet

Som sagt, slipa golv är inte så kul i alla fall, även om man hyr in tjänsten. Jag vet, och det vet nog du också som testat. Så vi kan lägga ner det.
Om vi återgår till tråden: hur lämpligt är det att ha furugolv i köket, om man nu målar eller lackar. Och då menar lag inte 100 år gamla golv av utvald norrlandsfura utan ett Byggmaxgolv.

S
tycker det är roligt att slipa golv.
det kan bli lite märken i furun efter ben, och om man tappar grejer. annars är det fint med furugolv

Hur ska man behandla det då, om man vill slippa underhålla alltför ofta? Jag har barn som äter blåbärssylt vilket får mig att tro på lack. Olja är snyggare, men jag tror inte att min familj är nog försiktiga. Linoljefärg är också alternativ, men trä är ju snyggt.

S
skulle nog olja. sen får du göra som min far å mor. byta ytskikt när barnen kommit i tonåren;)
och låta dom hjälpa till:)

KungAnka skrev:
Hur ska man behandla det då, om man vill slippa underhålla alltför ofta? Jag har barn som äter blåbärssylt vilket får mig att tro på lack. Olja är snyggare, men jag tror inte att min familj är nog försiktiga. Linoljefärg är också alternativ, men trä är ju snyggt.
Hårdvaxolja eller 1-komp polyuretanlack.

Hårdvaxolja är väl en passande behandling för ett köksgolv

Har furugolv (15mm tjockt klickgolv med 5 mm furufaner) i köket och visst är det snyggt när man fått den rätta patinan. Man får dock känslan att det är lika mjukt som frigolit, för nästan vad man än tappar på golvet så blir det jack i ytan.

Dessutom blir det mycket lätt gråa fuktmärken i träytan där det blivit jack, eftersom skyddslacken oftast blir skadad också. Har man barn som leker med bilar i metall så är det bara att glömma, för de tar alltid med dessa till köket och tappar dessa på golvet. Golvet var fint när vi flyttade in 2003, men nu ser det för jävligt ut. Möjligt att man kan slipa, men de värsta jacken blir man nog inte av med.

Har exakt samma golv i gillestugan och det har bara fått några enstaka märken under åren.

Så mitt råd blir, undvik furugolv i köket och satsa på något hårdare trä. När vår yngsta son blivit 10 år (2017) skall skiten ut och ersättas av laminatgolv och klinker i en del av köket.

Håller med fusion, försök hitta ett hårdare alternativ. Jag har lagt furugolv i ett "pojkrum" hemma och i hela övervåningen i vårt fritidshus. Där ser jag att det fungerar efter behandling av Osmo dekorvax samt därefter hårdvaxolja. Golven är mycket motståndskraftiga mot spill och lättare slitage. Däremot skulle jag inte lägga dem i ett kök. I hallen hemma har vi ett massivt ekgolv. Det var grundoljat när jag köpte det och har inte gjort någon kompletterande behandling. I jämförelse med det Osmo-behandlade furugolvet är det naturligtvis mycket hårdare, dvs det blir inga märken om man råkar tappa något hårt i golvet, men däremot, med nuvarande behandling, känsligare för spill. Sammanslaget bör du söka efter ett hårt golv (ek, ask eller motsvarande) och behandla det mot spill, exempelvis med Osmo produkter.

Alla former av fanérgolv går bort, det passar inte in i huset. Över huvud taget är jag inte så förtjust i sånt i kök, ser det mest som en nödvändighet när man har öppen planlösning och inte vill ha köksgolv i vardagsrummet.
Massiva askplank, jotack gärna, men det är inte billigt. Och passar vid närmare eftertanke inte heller in i köket som det ser ut, ett klassiskt 60-talskök med vita trästommar och gula luckor. Egentligen borde jag nog slipa av det gamla golvet, lägga in tunn plywood och sen linoleum, det hade passat in och spöar alla trägolv i minimalt underhåll. Lättstädat är ju bra. Men brädor är snyggt...

Byggmax billiga 15 mm furugolv är helt OK men det är med det som alla andra furugolv dom slits (avtryck) mycket fort, men gillar man "patina" så varför inte. Så det där med 15 mm är inget att oroa sig för så länge det finns ett undergolv, och slipa kan man göra ända till not och fjäder kommer fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.