9 436 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Golv i enkelt skjul
Sida 1 av 2
Vilket material är bäst som golv i ett vanligt, oisolerat trädgårdsskjul?
Jag hade tänkt bygga skjulet på en ram av tryckta reglar som står på marksten, sedan bygga på golvet och sedan resa väggsektioner.
Någon slags hyvlad spont av rimlig tjocklek låter vettigt tycker jag. Golvspån tål väl inte fukt och förslitning så bra?
Jag hade tänkt bygga skjulet på en ram av tryckta reglar som står på marksten, sedan bygga på golvet och sedan resa väggsektioner.
Någon slags hyvlad spont av rimlig tjocklek låter vettigt tycker jag. Golvspån tål väl inte fukt och förslitning så bra?
Byggmax har ju enkelt golv för hundringen per kvadrat, men 15mm känns ju lite klent. Fast med kortare CC-avstånd mellan reglarna kanske det blir bra.
Nackdelarna är väl risk för lukt, boden kommer ju ändå att vara inbyggd, samt att det kan vara trist med glipor om man tappar en bricka från cykeln. Men annars är det ju praktiskt och bra, bara att lägga dit så är det klart.
Jag har läst att man inte ska använda tryckimpregnerat virke inomhus. Men det kanske finns icke tryckt trall?
Råspont vore ju perfekt, men får man inte stickor om man går på den barfota? Jag hade för mig att ett golv bör vara hyvlat.
Råspont vore ju perfekt, men får man inte stickor om man går på den barfota? Jag hade för mig att ett golv bör vara hyvlat.
Sa du trädgårdsskjul? Ingen altartavla va
Råsponten är ganska slät och fin. Går å slipa lite om man vill. Annars ett sämre furugolv funkar säkert men furun klarar fukt sämre än gran tror jag. Byggde mitt förråd på det sättet med råspont och det blev kanon! 
vad skall du ha bodan till?? tror det skulle bara va förrådsboda.pelpet skrev:
skulle inte ha ha tät spontat golv i en boda.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om man tycker att 21 mm råspont är för klent så skall man ta "ekonomigolv":
26x190 159 kr/m2
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
Jag har 70 kvm sådant golv på min förrådsvind, och önskar att jag hade lagt det i hela huset.
Finns förmodligen liknande hos brädgårdar över hela landet.
26x190 159 kr/m2
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
Jag har 70 kvm sådant golv på min förrådsvind, och önskar att jag hade lagt det i hela huset.
Finns förmodligen liknande hos brädgårdar över hela landet.
Det ska vara ett trädgårdsförråd. Cyklar, redskap, trädgårdsmöbler, skidor, bildäck, krukor, snöskyfflar, vinterleksaker etc.
Ekonomigolvet ser ju helt OK ut, kanske dags att lyfta näsan över byggmaxträsket? Jag får väl kolla med den lokala XL bygg eller Karl Hedin trots att de inte har sitt sortiment på nätet.
Ekonomigolvet ser ju helt OK ut, kanske dags att lyfta näsan över byggmaxträsket? Jag får väl kolla med den lokala XL bygg eller Karl Hedin trots att de inte har sitt sortiment på nätet.
Redigerat:
då skulle jag definitivt inte ta något råspont golv. jag tycker det blir bättre luft i glest golvpelpet skrev:Det ska vara ett trädgårdsförråd. Cyklar, redskap, trädgårdsmöbler, skidor, bildäck, krukor, snöskyfflar, vinterleksaker etc.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag var och kolla på den lokala XL bygg och de föreslog slätspont gran, typ 140 kr/kvm för 22mm och 210 kr/kvm för 28m efter rabatter. Så ekonomigolvet verkar ju mycket bättre. Synd att GS Byggvaror ligger i fel del av landet 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tio kilometer från mig, så de ligger rätt.pelpet skrev:
Det är kanske du som bor i fel landsända
Annars är väl inte 210 kr/m2 något att gråta för till en liten bod.
Denna skruv är perfekt att skruva golvet med:
http://www.gunnebofastening.com/sv-SE/Fastening/Produkter/Skruv/Listskruv/Golv-sockelskruv/
Produkter som diskuteras: "Listskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer