Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Testa m att prata med någon som gör skyltar. Dom har oftast olika plastmaterial som dom gör skyltar av
1 svar · 4,4k läst
·
L
Lutte: Skulle tippa på att plattorna är linoliumplattor då tjocklek och sprödhet stämmer in. Däremot det svarta kan vara tjära eller Svartlim
4 svar · 3,0k läst
·
M
Mikael_Swe: Jag har hittat ett alternatv: http://www.d-line-it.se/in-the-home.php Är det någon som äger dessa och är nöjd/missnöjd? Priset är rimligt. 49kr för 2m. http://www.clasohlson.com/se/Kabelkanal/Pr364011000 [bild]
14 svar · 8,2k läst
·
D
Direktörpelle: Eller sand och rätskiva. Dammsug överflödig sand och tejpa åldersbeständig plast ovanpå den lagda
3 svar · 1,3k läst
D
Direktörpelle: Lumpappen, den tjocka varianten.. Alltid kört med den & är inte missnöjd :)
1 svar · 2,6k läst
A
Agneta Bogestad: PS Om det nu skulle vara svårt att hitta golvreglarna under alla lager golv kanske det finns synliga takstolar. Golvreglar och takstolar har alltid samma riktning. gör att innertak och golv naturligt får samma riktning - om man inte krånglar till det.
16 svar · 15,8k läst
·
K
KalleF: Hej! Gammal stengrund fylld med singel, betongplatta gjuten med L-element och cellplast samt golvvärme i plattan, Behöver jag använda åldersbeständigplast under golvet för att lägga ett trägolv? Är medveten om att jag kanske skall ha en mjukgörande matta under för mjukhetens skull men gällande fukt?? Ovan torde räcka?
0 svar · 1,1k läst
K
KalleF: Vad jag har hört så skall det hålla bättre mot repor om man laserar det. Plus att golvet "reser" sig igen om man laserar det igen efter ett par år. Det gäller dock inte rejäla jack som efter att man tappat ngt tungt. Detta är vad jag fått mig till livs då jag själv går i samma tankar fast gällande furu.
1 svar · 3,4k läst
H
Helena_Gavle: Hej! IKEA brukar ibland vara snälla med fanerkant på rulle i "återlämningsdisken". Med bra tryck på skalpellen skär man till rätt bredd... Och med mjukfog under kan man nog limma fast den. Lycka till!
31 svar · 34,4k läst
·
H
Helioz: [citat] Inget kvitto heller? Svårt att råda utan att veta vilken färg du använt. Om färgen fortfarande klibbar efter 1,5 vecka låter det som en färg som inte är lämplig för golvbruk typ en akrylat/latex. Enda sättet att råda bot på det är då att slipa golvet lätt med fint sandpapper och sedan lacka över med 1-komp vattenburen polyuretanlack. Du får då även ökad slitstyrka och
3 svar · 2,2k läst
J
Joblo: Jag har ett par frågor ang. golvläggning. Vad kallas den typen av golvläggning som visas på bilden? Hur går man till väga? Vad krävs? [bild]
0 svar · 914 läst
·
A
Ametz: Ska flytta in i en mindre lägenhet nu 34,5 kvadrat (ifrån 65,5) Och jag har funderat lite på hur man kan få tillbaka lite förvaringsytrymme. Ett förlag är att bygga en stor sak som sängen står på, som tar upp hela sovalkoven. (se bilder). Om det nu skulle hålla för vikten osv också. Ett annat förslag är om man skulle göra ett upphöjt golv i hela rummet med sovalkoven Och ha
0 svar · 4,3k läst
·
V
verktygsgurun: Jag hade definitivt slipat och lagt på dekorvax typ Osmo.
5 svar · 9,3k läst
·
C
cecar33: Jag missförstod nog, glöm det jag skrev.
7 svar · 1,8k läst
roland53
roland53: Jag har köpt tegelbehandling från http://www.malmoabd.se/tegel/sagadtegel/ Jag tror det var en citrusblandning men kontakta dom. Behandlingen finns inte nämnd på deras hemsida utan man får nog ringa och fråga. (Ev. har det utgått från deras sortiment). Men behandlingen fungerade och gav en bra yta. Jag använde det till tegel som fönsterbräde så jag vet inte hur ett slitage från
3 svar · 5,2k läst
pelpet
pelpet: Vi ska bygga ut/om. Gillestugan, idag med plastmatta, vildmarkspanel och lågt tak ska bli ett allrum med hög takhöjd och stora takfönster. Ett kontor och hobbyrum/garage ska byggas till. Jag är lite sugen på textilgolv i kontoret och allrummet. Jag tänker mig en korthårig, ganska hård matta liknande den typ man kan hitta i offentliga lokaler. Prisklass under 500 kr/kvm (helst). Det jag
0 svar · 1,2k läst
nino
nino: Men har det gått så långt i pekpinnesverige att man måste anpassa allt? Jag har trott att det _ska_ gå att anpassa inte att det har varit ett krav att anpassa från start... Varför kan du inte helt enkelt lägga en ramp den dagen du ev sitter i rullstol / måste använda rollator. Badrum kan jag förstå att man måste ta hänsyn till byggytor Det här måste ju vara fel... då kan man inte
3 svar · 7,2k läst
·
nino
nino: smurfen72: om man inte kan gjuta :)
4 svar · 1,5k läst
nino
nino: uterummet är under tak och har väggar? Då är det nog inga problem att prima, möjligen att du kanske ska ha mer vatten i primern. Men kör med ett fix som inte kräver primer så slipper du fundera
2 svar · 4,3k läst
N
Niklas22: Är det någon mer här som har blivit lurade av det företaget ! Jag kommer aldrig att ta in produkter från det företaget igen . Uppenbara fel på sagaparketten men rbi tar inte alls sitt ansvar utan det slutar med att vi får betala vår slutkund , glädjande nog har jag hört att de är påväg att tappa några av deras kedjeavtal pga de inte sköter sig . Tycker synd om säljarna som jobbar
4 svar · 10,0k läst
F
Fruhus: och parkettgolvet? Tog bort den gamla plastmattan och slipade betongen ren och nu är frågan vad jag lägger på betongen för att slippa fukt under golvet. Kollade på platonmatta men det krävdes tusen tillbehör, blev dyrt och kändes lite overkill när vi inte har några fuktproblem i golvet i nuläget. Vad är standardlösningen för betongplatttor och trägolv? En åldersbeständig plast
0 svar · 823 läst
K
kick3n: Hej. På bifogad bild ser ni det tomma utrymmet mellan det tidigare som jag tror är murat Och det vanliga golvet.. [bild] Jag vill fylla det.. Jag tänkte först om jag skulle lägga lite frigolit i botten på träet och sen fylla på med betong. Skulle de fästa mot det som tidigare är murat ? eller är det kanske bättre att slänga i lite sten och murbruk? Jag ska flytspackla på det senare
0 svar · 1,1k läst
·
T
thomasx: Ok, då kan inte jag hjälpa dig, hade funkat om det rört sig om någon eller några enstaka plankor ;) Men hör med småsågarna, du hittar dem nog på smasagarna.se, eller googla dem.
3 svar · 2,9k läst
D
danielandersson: Vi ska flexa och putsa väggarna samt måla med silikat i källarrummet där vi tänkte göra ett lekrum till barnen. I rummet har de byggt en sorts ventilerad sockel med ett tjockare elementrör som går i sockeln längs alla ytterväggar (se bild). Frågan är om jag ska låta detta sitta kvar och sedan lägga heltäckningsmattan fram till sockeln eller riva dessa och låta elementröret vara
0 svar · 1,8k läst
·
AndersPS
AndersPS: Om du vill ha ett nytt golv lägg det, om det är möjligt låt det gamla ligga kvar under. När vi öppnade upp mellan kök och vardagsrum så rev vi ut ett gammalt fint parkettgolv, men i vårt fall var det inte ett svårt val eftersom det saknades parkett på delar av golvet. Men hade det gått hade vi haft kvar det gamla golvet under.
16 svar · 4,6k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Några märkbara "dalar" blev det inte. Även efter reparationen håller det sig inom toleransen för ojämnhet som föreslås för laminat. Golvet är av 22 mm spontat virke så det krävs mer än några skruvar i bjälkarna i en enstaka planka för att den skall "böja" sig på mitten. Sedan kan man ju aldrig veta om lagning med skruv håller för "evigt" eller om det börjar knarra igen om
21 svar · 51,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Japp, så är det. MEN vattenångans diffusionshastighet i betong är väldigt låg, så ska det torka ur genom att färdas några dm genom betong så tar det otroligt lång tid. [citat] Det är nog den bästa metoden, som är relativt tillförlitlig samt inte för krånglig. [citat] Urtaget prov har vissa problem, som du sätter fingret på här.
7 svar · 12,6k läst
K
kaberg92: Hej Håller på att renovera en gammal smedja med ett jord golv. Smedjan vilar på gammal slagsten. Jag har ett parti med gammal tegelstenar som jag eventuellt använda som golv. Vad måste jag tänka på? Teglet är inte fasad tegel utan helt solit men hur kan jag avgöra om det kommer att funka bra som golv? Slagstenen står direkt på marken gör det något om bärlagret hammnar i nivå under
0 svar · 3,1k läst
NEO_AMiGA
NEO_AMiGA: Du har inte varit aktiv på några år men lyfter denna i hopp om att få höra hur det gick. Har själv lite liknande golvfunderingar. =)
3 svar · 10,3k läst
·
Exostor
Exostor: Det ser ju bra ut lite längre bort i bild, men i framkanten borde nog något göras innan målning. Endera flyta hela golvet, eller så kanske det går att handspackla de knottriga delarna med typ weber 4040 om det inte är så stora fläckar som är ojämna.
6 svar · 34,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.