Mors, håller på att renovera golv i hall och förråd, hus byggt -78.
Två frågor;
1. bör jag vara orolig för asbest;
IMG_1021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golvlimmet.
IMG_1023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
någon slags hårig undersida av plastmattan som sitter kvar i golvlimmet efter jag rivit upp.

2. Vad är det bästa och dammfriaste sättet att få bort golvlimmet ovan? Ska sätta natursten på betongen och vill inte ha gammalt lim under.

Mvh Sevve

Jag hade inte varit orolig. Främsta anledningarna:
1. Asbest förbjöds 1976 (totalförbjöds 1982). Kan iofs förekomma i hus byggda tills sent 80-tal.
2. Limmet ser ut som spritlim.
3. Filten ser ut som kokosfilt.
Men helt säker kan man inte vara utan analys. Kostar vanligtvis mellan 500-6000kr.
Dammfriaste sättet är att använda maskiner med bra dammupptagning givetvis. HTC, Goliath, Protool/Festool och Hilti brukar fungera bra. Kombineras med fördel med en eller flera dammätare.

Hej, jag skickade in prover som var negativa på asbest. Limmet slipades bort med en fattigmansbetongfräs.

Kapar tråden lite. Du verkar ha koll, är du proffs på sånt här eller?
Jag har ett hjärtehus från -71 där jag nu håller på att bygga en tvättstuga. Lim och matta ser ut exakt som på bilden. Bör jag vara orolig för asbest i det limmet eller är det troligt att det handlar om spritlim för min del också (tänkte eftersom mitt hus är byggt innan asbest förbjöds..)
Limmet brinner inte, det pyr bara lite sen blir det grusig aska av det. Men som sagt,ser ut PRECIS som den postade bilden.
Lite sent att komma på det nu eftersom jag slipat redan. Men man vill ju gärna veta om man ska oroa sig eller inte..
Kan tillägga att det doftade lite alkoholaktigt från dustcontrolen när jag slipade faktiskt. Luktar spritlim när man slipar bort det tro??
Tacksam för svar!

Har du redan slipat så lägg det bakom dig. Att få reda på att det var asbest såhär i efterhand skapar bara ångest. Det finns inte mycket man kan göra åt det ändå förutom att se till att allt slipdamm är borta.

För att vara helt säker så är det som sagt analys som gäller. Det finns gott om ställen att vända sig till och det snabbt och förhållandevis billigt.

Hurvida spritlim luktar varierar. Ibland luktar det lite fränt, ibland inget alls. Gissar på att det beror på underlag och sliputrustning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.