B
Bagar´n: Tog mig 2,5timme att fixa golvet inklusive tacos och lite kaffe.
7 svar · 3,1k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Vet ej pris men man bör vara försiktig vid behandling av parkett Med vänlig hälsning, andreas
1 svar · 2,0k läst
J
Janneman: Mycket snyggt.
2 svar · 5,5k läst
·
gelle
gelle: Har hört att vissa lägger spånskivor flytande och sedan skruvar det massiva golvet i dem. Bygger dock och man får värmefölrluster.
1 svar · 1,3k läst
L
lordi: Då är det ingjutet, men dubbelkolla gärna. Jag hade lämnat lite mellan trä och klinkers och täckt med en list. Trägolvet rör ju sig med skiftningar i luftfuktigheten.
3 svar · 2,2k läst
Snigla
Snigla: Vilken typ av golv hade du tänkt dig? (finns ju bra lösningar till det mesta, men plånbok och smak styr det mesta som vanligt). Regla upp? gjuta/flytspackla? klinker? heltäckningsmatta? .. Finns det några problem kring golven idag? (dofter fukt osv).. ..isolerad platta eller inte? MVH Sandra
2 svar · 954 läst
TeroM
TeroM: Är du med i Villaägarna har du 10% på Beijer. Sen har inte jag ngn koll på rimliga priser på k75 men 10% är i alla fall några tior ...
7 svar · 3,2k läst
R
Roundup: Ardex har bra grejer för källargolvet och sånt. Lite dyrare men ska man bara ha en säck spelar det ju ingen roll.
4 svar · 4,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Om det bara är det minsta struktur i mattan så att skarven känns kan en blind göra det bättre :wow:
10 svar · 4,8k läst
·
K
Kp1986: Det är tydligen förarbetet som är viktig, ej klinkers.
4 svar · 2,4k läst
·
Larsa
Larsa: Såga bort tröskeln och lägg i en list med nya tröskeln ovanpå.
2 svar · 3,5k läst
·
L
Lago: En sådan kort förskjutning är inte snyggt,du behöver bara köra på två omgångar bräder när du lägger ibland behövs tre,men inte nu, alltså 16cm biten lägger du åt sidan så länge tar en ny bräda och sågar den i ditt fall 98.5 cm fortsätt och lägg till väggen såga av och spara, nu som rad tre börjar du med din 16 cm biten kör till väggen alltså två omg håll reda på
7 svar · 5,4k läst
·
P
Per_2014: Jag skruvade och "limmade" fast eps-skivorna på råspontat trägolv med fix blandat med fixbinder från Kiilto som ska tåla lite sviktning. Det håller fin fint så här 2år senare, inga sprickor i fogen på klinkergolvet, även klinker la jag med med fix blandat med fixbinder. Generellt sägs det väl att man ska ha dött material mellan trägolvet och eps skivorna egentligen, typ flytspackel
1 svar · 1,8k läst
·
T
teamlundver: Då vi behöver byta golv i köket så behöver vi lite tips och råd från er. Vi har bestämt oss för ett ekgolv, 1-stavs, måste tåla golvvärme (vattenburen). Läggs i ett kök och måste alltså klara den extra belastningen som detta innebär. Köket är 10m brett och golvet kommer därefter på längden fortsätta ut i hall/ vardagsrum mm dvs 12m långt. Vi vill ha ett ganska så ljust
0 svar · 1,5k läst
·
Stefan N
Stefan N: Låter som en dålig genväg alltihop.
1 svar · 1,1k läst
·
P
pjop: Hej, vi ska lägga stavparkettsgolv och tycker att de läggningarna som är gjorda med sorterade stavar är finast men, - Hur gör vi ret konkret när vi sortera stavarna? Sortera man i fyra lika stora högar en mörk vänster, en ljus vänster och dito höger x 2? - När vi väl har två högar hur funkar det då? Någonstans måste de mörka väster gå över till mörka vänster, dvs det borde
0 svar · 720 läst
P
pelle242: Precis, ställ väggen på platonmattan. Finns en särskild remsa för det: http://www.isola.se/assets/pdfs/4847_platon-taetband-med-knoppar.pdf
2 svar · 1,4k läst
·
G
Gallianoman: Vi ska lägga nytt golv i lägenheten och bestämt oss så långt att vi vill ha ett mattlackat trägolv som ska gå att slipa... Sen ska vi lägga det själva - och jag är ingen golvläggare till proffesionen... Vår granne har lagt ett golv som ser helt ok ut i hallen som han nu ska komplettera i resten av lägenheten. Det är ett barlinek-golv som dels fått bäst i test men som samtidigt
0 svar · 763 läst
T
TheGeneralDogan: Hej! Tack för snabbt och informativt svar. OSB bakom är en bra idé också på principen "göra det riktigt när det ändå ska göras" Tack igen!
2 svar · 4,9k läst
Snigla
Snigla: [citat] Förutom de där fläckarna vi har nu på en platta (som jag inte får bort) så har jag heller aldrig sett nått.. men å andra sidan har de flesta hus jag besökt haft andra färger än vitt klinker på golvet.. och där är det ju inte säkert att det är lika synligt med en liten "färgskillnad" a la fläck.. (lurigt det där). Att fogarna är känsliga det är en sak, det kan jag
4 svar · 1,3k läst
N
Niklas_x: För den som till äventyrs skulle vara intresserad så valde vi att såga upp spår.
1 svar · 987 läst
G
gaia: Gissar att om du väljer hårdbränt tegel så blir det som klinker dvs suger inte åt sej fläckar. Det blir rustik look och lätt att hålla rent men fogarna blir känsliga som alla fogar är Har aldrig haft tegelgolv... gaia
4 svar · 7,5k läst
·
Bödde
Bödde: Jag fixade vårt golv i våras, vi hade samma problem som, bortsett ingjutning av reglar. Tips är att kolla Jape. I vårt fall blev det halva priset, och deras system har inga problem med ytor av er storlek. Tyvärr kommer jag inte ihåg den exakta siffran, men jag har för mig att våra 50 m2 kostade runt 30.000 inkl tätningstest och inställning av luftflödet. Ja, de rekommenderar givetvis
21 svar · 54,8k läst
jonmo
jonmo: Fortsatt OT: Bacon stekes med fördel i ugnen, bara att sära på skivorna och lägga i ett lager på ett bakplåtspapper. Efter 10 min i 200 grader har man perfekt stekt bacon utan minsta slafs. Till TS: har du plattor över sen du la golvet? I så fall kan du ju testa att slipa med grovt sandpapper bara för att se hur det blir. Kolla annars med en golvfirma.
8 svar · 9,6k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: TACK - Många bra förslag - skall kika runt på alla länkar!
5 svar · 9,7k läst
·
K
Kurtivan: Bandslip, diagonalt till att börja med tills kupningen är borta, sedan i träets riktning.
1 svar · 2,1k läst
B
Brallan84: Jag skulle nog hitta högsta punkt och sätta dit en sånn där nivå-plastfot o sedan sikta in mig på 1-2mm upp på den, då har du ju inget att oroa dig om, eftersom hela golvet blir jämnt och solid. Inte för att jag tror att flytspackel sjunker när det stelnar(säger man brinner?)
7 svar · 6,0k läst
J
Janneman: Tack för all hjälp med detta
15 svar · 8,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.