Golv
muchcup: Jag har funderat på att lägga nytt gediget trägolv i antingen furu eller gran i min nya lägenhet jag får tillträde till snart. Jag älskar känslan av äkta trägolv och går nu och funderar vilken ytbehandling som ger den bästa känslan. Jag har försökt söka runt efter bilder på olika ytbehandlingar men hittar inga bra exempel där man verkligen ser helheten. De behandlingar jag sett
pelpet: Det finns ofta begagnade parkettgolv ute på blocket för en spottstyver vilket kan vara lämpligt i en hyresrätt. 90% av utseendet till 10% av kostnaden + arbetet att plocka upp golvet och frakta hem det. Du kanske till och med kan få golvet i utbyte mot några nya eluttag?
gusvo085: Är det bara jag som tror att det största problemet kommer att bli vid dörrarna i olika delar av rummet om golvet lutar så mycket? Hur högt blir golvet jämfört med dörrarna? Seda, massiva trägolv är tjocka om de ligger på reglar, om du kan lägga dem på annat underlag (spån, spackel, etc.) så räcker det med tunna golv.
yuphin: Bra tips till nästa gång! nu får man använda fogen för att dölja de små misstag man gjort
Stina71: Odjuret, tack för ett trevligt svar! :) Nej, jag är verkligen inget troll, men kan förstå om någon misstänkt det. Jag har ställt massor av frågor om asbest, och kommer säkert att ställa flera. Men, jag har även ställt helt andra typer av frågor. Utan någon som helst koppling till asbest. Jag är helt enkelt i behov av goda råd kring frågor som dyker upp då man lever i en äldre
Bearback: Vi har en som bygger golv över kryp-källaren i ett litet förråd och jag såg att han har Gips-skruv till de murade väggarna, utan några pluggar. Kan det vara bra?
Tosun: Glömt att uppdatera här. All golv är nu lagt. Blev cellplast Plank ca 30cc för extra stöd Golvgips som skruvades Lumpapp Tarkett Blev riktigt bra.Extra plank mellan dem som var limmade på cellplasten (60cc) Gjorde att allt blev mer stumt och mindre svajigt. Inget knirr eller knarr längre.Så jäkla skönt med tyst golv
charlsson: Tack för alla svar! Mattan lossnar enkelt så det blir att lägga på spånskivan. Att lägga direkt på den är inte så bra för jag har plockat bort en garderob som stod direkt på spånskivan så då måste jag fylla ut med något där. Det är i princip ingenting som hindrar en förhöjning förutom en övergång till ett annat golv som nu ligger helt i nivå med plastmattan men det fixar
yuphin: Då blir det att borra, behöver ett riktigt bra betongborr eller helst multiborr. Vilket är det bästa på marknaden, behöver bra borr då jag har en budget slagborrmadkin!
corre: Kolla med lokala bygghandlen, de rikitga typ Optimera, Bejjier och Woody, dom har kontakter till hyvlare som kan hyvla upp grövre furuplank. Kostnadsmässigt landar det nog på samma nivå om 27mm furu plus golvspånet/m2. Men det känns ju lite bättre med äkta rakt igenom. Har du funderat på golvvärme också?
SBH: [citat] portlandcement valfritt fabrikat
Ghost79: Bröt upp det spontade golvet och där ligger gullfiber med papper mot nån svart hård matta som ligger på plattan. Det luktar instängt gammalt men fuktigheten är 58% vid golvet. Fråga vad är det svarta skrovliga som ligger på betongen? Tjära ? Detta har legat sedan -75, regelverket är snustorrt. Hur får jag bort den unkna lukten? Riva bort den gamla isoleringen eller bara ventilera ? /
AndersS: [citat] Det går att lösa. Man tar bottenbiten från det man kapat bort och passar in den. Sedan är det bara att knacka dit den med lite lim, det är ju inget som syns.
Ghost79: Under det reglade golvet finns betongplattan. Nånting imellan men vet inte vad ännu. Tillbygget byggdes -75 och vet inte hur de byggde då. Ett företag gjorde det iaf. Fram med kofoten igen!
Jonasmob: Tack, du har rætt att jag min fråga rørde sig om att limma mot golvet, inte fogarna. Førstår jag dig rætt att om underlaget inte ær helt jæmnt att det då kan finnas skæl att limma klickgolvet mot underlaget?
nino: kolla på säcken, endel tillverkare vill att man primar golvet om man inte täcker det på ett tag
Fidde_: Nu är jag i full gång med att gräva ut mitt kök och hall för att gjuta ett nytt golv. Planen är såhär: Grävt ut 500mm (för hand) och lägger grus i botten 100mm för avjämning samt bärlager. 300mm cellplast med överlappande skarvar. 100mm armerad betong med vattenburen golvvärme. I denna "kaka" ska följande in: Kallt och varmt vatten Framledningsrör samt retur till annat rum.
Gabbe1: Det var två år sedan jag utförde behandlingen och jag minns inte om man skulle blanda ut någon av komponenterna med vatten, tror inte det, men jag är säker på att jag inte använde mer än 15l av någon komponent. Dock tror jag att det stog i instruktionerna att det kunde gå mer än dubbelt så mycket beroende på hur fin betongytan var.
Ludvig Gustafson: Jag behöver lite hjälp med hur jag löser mitt sviktande golv på bästa sätt. Svikten sker i änden av golvet mot en modernare f.d. innervägg (huset byggt 1913). När de satte innerväggen verkar det som att de gjutit betong och tryckt ner en regel i mitten som väggen sedan byggts upp från. Jag har tagit bort innerväggen och blir lite förundrad över vad de har gjort med golvet.
MRAnonymus: Golvet på plats. Mer vitt i verkligheten än på bild känns det som. En bekant hantverkare planspacklade golvet vilket kändes som ett tvång. Han slipade även av "toppar". Tyvärr blev det inte 100 ca 50cm utanför garderoben då det verkar gå en svacka mot själva portalen.... Planen nu är väl att måtta ut en masonitskivebit på 3mm och försöka lirka under från gluggen där det ska
Maths Bertell: Vi har en sällsynt ful matta i vår trappa hemma och sliten är den. Den har också en kan med halkskydd och det hela ger intryck av vårdinstitution eller liknande. Vi ska renovera den och funderar på att byta matta och kant. Problemet är att trappstegen är vinklade på undersidan där linoleumkanten är. Vad finns för alternativ? Trappan är öppen och därför vill man ju att den ska vara
EA1: 91 visningar men inga tips ;) Något i den här stilen borde väl gå att montera/lägga rakt på plastmatta? http://www.siljan.com/1342.php http://www.siljan.com/1344.php Tack igen!
sepani: [citat] Tack! Jag testar bärigheten. Kottlingar borde väl i så fall hjälpa? Buggaren
Fredrik Å: Varför regla ut väggar och skapa sig riskkonstruktioner? Kolla Isolas hemsida. Där finns anvisningar för hur du ska göra Fredrik
vectrex: Du kan lugnt låta det vara kvar. Plasten är på den varma sidan och fukt riskerar därför inte att kondensera.