golvlaggaren
golvlaggaren: [citat] Vad tänker du på för matta? Den foamen med plast på är det hus-AMA kräver så det ska inte vara några problem:)
11 svar · 20,7k läst
·
golvlaggaren
golvlaggaren: Forbo och Tarkett är det enda vettiga! Det absolut mest lättlagad golvet. Kährs duger kanske att elda med! ;)
6 svar · 3,1k läst
golvlaggaren
golvlaggaren: Är det lagt flytande eller är det hellimmat? Det brukar inte stå på golvet vilket märke det är.
1 svar · 1,4k läst
golvlaggaren
golvlaggaren: Ska du vika över trappnosen? Annars måste den gamla mattan rivas. Du säger spraylim, är det ett lim för golv? Vi använder kontaktlim vid nosen och vanligt golvlim på steget. Hoppas det hjälper lite :)
2 svar · 8,0k läst
P
SBH: [citat] jag skulle gärna vilja de hur ni spika. å korta spik.
10 svar · 3,0k läst
golvlaggaren
golvlaggaren: Varför inte bara ha råspont? Omöjligt att säga om det kommer hålla utan att veta vad det är för golv och hur mycket det kommer "springas" på:)
1 svar · 2,2k läst
golvlaggaren
golvlaggaren: Vad är det för golv? Antagligen så är det inte ihopslaget ordentligt i kortänden (kan också slagit i för hårt=låsning går sönder)
2 svar · 1,5k läst
P
Pappakeno: Jag har ingen expedit att skylla på ;) Det var jag själv som antog att man skulle kvistlacka. Men slipade bara bort det och har nu betsat två gånger. Ser mycket bra ut. Tack för svaren!
4 svar · 8,1k läst
roland53
roland53: Om du har oisolerad platta på mark får du nog räkna med att det kommer fukt upp från plattan. Det behöver nödvändigtvis inte vara så mycket att du märker det, men om du lägger ett tät slutande golv ovanpå kan det vara tillräckligt för att få mögel/påväxt problem. Du kan kolla om det kommer upp fukt genom att tejpa en plastbit på någon kvadratmeter noga på betongplattan. Om
4 svar · 4,7k läst
E
Ernfrid: Hej! Diskuterat det tidigare, tanken var att måla det under sommaren men jag hann aldrig med det. Nu ska det i alla fall slipas under helgen, sedan spolar jag av golvet och dammsuger och försöker få bort allt damm. Dock bor jag i mellan Sverige och vi har ca 8+ idag, det står att man bör ha minst 15c för att kunna måla. Min tanke var att ha värmefläkt på och försöka hålla 20-25c
0 svar · 1,8k läst
S
SBH: [citat] lister krävs ibland för det håller bättre, finns även golv rör sig så mycket så det krävs lister istället. fogning är nödlösning tycker jag, det går mycket snabbare att dra en fog än annat sätta skarvlister
17 svar · 4,0k läst
·
L
Lewdis: Tusen tack båda två. Skall läsa vidare!
12 svar · 1,6k läst
T
Tangen: Ja det finns mycket skit från 70-talet. Är själv 77:a... Ingen lukt och ganska jämnt så jag låter nog skiten ligga kvar.
2 svar · 1,8k läst
I
itdo: Snurre: tror du att ingjutning behövs? Som nybörjare undrar jag också om man skruvar rak igenom plåtarna?
5 svar · 1,1k läst
T
tardis: [citat] Jag har också förstått det så, därav ska vi inte ha någon golvvärme eftersom vi inte är så sugna på att gräva ur källaren. Det ger heller ingen värdeökning på huset, vi lägger hellre de pengarna på en utbyggnad istället :) Hade vi kunnat göra jobbet själv så hade vi kanske lagt golvvärme men med dåliga ryggar och en liten bebis så känns det omöjligt. Vi kör på
5 svar · 9,0k läst
J
JensAndersson: Jag googlade när jag skulle byta heltäckningsmatta i källaren o läste mig till att det finns nya som "andas" Huruvida det sämmer osv vet jag inte men funkar bra i vår källare iaf som visserligen är kruttorr i betongen. Hittade min på http://www.ruugs.se/ Vet att inlägget är gammalt men tänkte det kanske hjälper nån som googlar sig hit :-)
8 svar · 41,0k läst
smiler
smiler: "Skrapa" ur repan å fyll med färgat vax... Inget för hemmapularen dock :) Finns "överlevnadskitt", kan rätta dom flesta skador :)
4 svar · 28,1k läst
·
N
Niklas_x: Vi renoverar kök och tänkte lägga in Alloc Commercial, som vi har haft goda erfarenheter av tidigare. Det var slut i affären och eftersom jag vet att Pergo generellt sett är bra så impulsköpte vi Pergo Vinyl Premium istället. Snubben i affären rekommenderade det till kök, och det har ju 20 års garanti. Jag hade då inte alls en tanke på att Vinyl och Laminat skilde sig. Efter att ha
0 svar · 6,6k läst
S
Sebastian Bay: Värt att lägga till att lägenheten ligger på fjärde våningen.
8 svar · 13,9k läst
roland53
roland53: Tänk bara på att välja "rätt" träslag till parketten. Vissa träslag är mindre lämpade för golvvärme
3 svar · 1,2k läst
Peter2400
Peter2400: Hej Det finns rätt många trådar som behandlar krypgrunder bl.a. den här http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14378-vilken-avfuktare-i-krypgrund.html Enligt Anticimex så finns det alltid problem i krypgrunden, ett akut problem som dom givetvis har en dyr lösning på.
1 svar · 1,6k läst
nino
nino: tror Ardex har en epoxiprimer, men det är förmodligen billigare att fräsa bort färgen
4 svar · 4,6k läst
G
gaia: skulle gissa att det är fuktigt under plattorna och kalken/salter vandrar upp med vatten som dunstar upp medan saltpulver stannar kvar. gaia
3 svar · 3,8k läst
·
nino
nino: Klart man kan men det kanske ser lite roligt ut... Lägg en skaplig matta innanför dörren så funkar det säkert med mellangrå även i hallen
1 svar · 1,4k läst
Jesca_j
Jesca_j: Du kan skruva en plåtvinkel i väggen som funkar som avdragsbana, den kan du enkelt ta loss sedan. Spackla då så hög kant så vattnet rinner ner i brunnarna innan det går in i väggarna även om det kommer vatten från annat håll. Att flytspackla hela källaren låter som ett onödigt stort och dyrt projekt men är naturligtvis det rätta valet om du vill ha ett perfekt resultat. Slipa kan
7 svar · 2,7k läst
T
teamlundver: Så det borde vara de som heter proffsregel på Hornbach? Super
8 svar · 3,4k läst
P
Paxman: Jag har för mig att det kostade runt 2000 spänn att hyra maskinen för en helg här i Stockholm. Till det kommer spackel och färgen (om du väljer det alternativet) vilket också hamnar på ett par tusen skulle jag tro. Om det är mycket eller lite är ju subjektivt. Arbetsinsatsen tycker jag var det största med projektet men det ångrar man inte när det väl är gjort!
15 svar · 39,4k läst
·
B
Bagar´n: Tog mig 2,5timme att fixa golvet inklusive tacos och lite kaffe.
7 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.