V
vectrex: Du kan lugnt låta det vara kvar. Plasten är på den varma sidan och fukt riskerar därför inte att kondensera.
1 svar · 1,2k läst
slacker
slacker: Jag brukar rekommendera att man använder sig av spikpistol avsedd för ändamålet - En ståldyckert med andra ord... Bra mycket snyggare än skruvskallar som sticker ut. Reklamera ärendet och rekommendera att dom monterar dem på ett snyggare sätt. Den glipan i hörnet skulle inte jag ha accepterat alls.
22 svar · 12,1k läst
·
H
hempularen: Jag har flyttat den här tråden från politikforumet. Tyckte det i första hand verkar handla om golv. Frågan om isolering tror jag du borde öppna en ny tråd under isolering för. /moderator
3 svar · 4,0k läst
·
A
Alex Söderholm: Hej vi ska renovera en gammal farstu. Först å främst isolera golv och väggar sen regla upp för golvet. Jag har tänkt lägga ett furu golv ca 20mm och panel upp till fönstren! Jag undrar hur jag ska isolera och med vad? Vilket cc mått på golv reglar samt hur grova? Med vad behandlar man bäst ett furu golv som ska vara under tak, men tåla klimat omväxlingar? Tack på förhand Med
0 svar · 2,1k läst
·
GoForIt
GoForIt: Gällande inläggningsproblem med större tjocklek, så kanske det t.ex. finns någon dörr som inte klarar den bygghöjden? Det borde ju spontant gå att lägga golvet även under bänkskåpen, men självfallet är det mer tidskrävande.
1 svar · 977 läst
thomas33
thomas33: Gummimatta. http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/gummimatta-375053/ [bild]
4 svar · 3,9k läst
·
G
gusvo085: en dag gör en duktig amatör det på.... givetvis förutsatt att lister är borta och rummen är tomma.
3 svar · 9,9k läst
P
Per_2014: Vi mörkbetsade vårt ekgolv från 70-talet för 2 1/2 år sen. Blev och är verkligen kanonbra! Rekommenderar Osmo pigmenterad hårdwaxolja, då kan även "laga" skador och repor punktvis på golvet till skillnad när man lackar ett golv. welinoco.com
3 svar · 10,1k läst
·
V
vectrex: Låt mig börja med att säga att jag också tror det kommer gå alldeles utmärkt! Dock är denna typ av golv väldigt känsliga vad gäller luftfuktighet. Ett litet exempel från verkligheten: Jag hade några plankor över när jag sist la parkettgolv. Dessa förvarade jag 2 dygn utomhus (under tak i augusti), hade tänk såga upp till ved. Istället för ved kom jag på att de skulle bli ett
4 svar · 2,9k läst
J
JOW: Om de ska ligga ovanpå och täcka flera fack räcker det säkert med 45x70 men jag hade valt 45x95 för att vara säker. Om du ska kortla mellan befintliga bjälkar hade det säkert räckt med 45x95 men jag hade valt 45x120 för att vara säker. Sen får vi se vad andra säger :)
1 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Släpper klinkersplattorna eller vad är problemet? En tunn flytspackling funkar ju om underlaget är ok.
2 svar · 2,9k läst
nino
nino: Hammare brukar gå bra, knacka på den tills den spricker sen tar du en färgskrapa och skrapar bort fixet
8 svar · 4,7k läst
·
H
Helioz: Fläckarna som inte blir blöta är de som är korrekt vaxade.
1 svar · 1,3k läst
T
term: En rejäl remsa dubbelhäftande tejp på golvregeln.
1 svar · 1,1k läst
R
R_F: Tack, det var vad jag väntade mig som svar, blir att handla armerings nät imorgon. /
2 svar · 2,7k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Lyckligtvis blev det så att golvet kunde läggas så att längderna hamnade 90 mot plankriktningen och så att ljuset faller in på bästa sätt. Resultatet blev bra. Dagens klickgolv (i vart fall de lite mer påkostade) verkar dock som någon nämnde vara så bra att skarvarna inte syns påtagligt åt vilket håll man än lägger dem i förhållande till hur ljuset faller in så det där med
10 svar · 10,2k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Lade till slut ett "helt golv" men sågade hål för benen (IKEA) under de tyngsta bänkarna. Får se hur det kommer att fungera.
12 svar · 4,4k läst
·
cubix
cubix: Tack Janus, skall tänka på det :)
5 svar · 2,2k läst
eriobe
eriobe: Limskruva spånskivor under kanske?
1 svar · 1,3k läst
·
S
skidaren: Har ett golv från byggmax, barlinek espresso i hela lägenheten. Har nu fått en vattenskada i köket och behöver byta ut golvet där. Tyvärr har golvet utgått från byggmax sortiment för ett år sedan och går inte att få tag på där. Hittade golvet på en svensk site http://www.bygghandeln.eu/oferta/produkt/0/66/Barlinek-Ek-Espresso-1-stav-, ringde dit men gick tyvärr inte att få tag
0 svar · 1,2k läst
cust3000
cust3000: Hyr en HTC golvslip för ändamålet. De är helt suveräna, - inga ränder - mycket lätt att jobba med för en lekman. - inte katastrof om man råkar stanna lite för länge på ett ställe etc. etc. etc.
2 svar · 946 läst
T
Thomas Eklo Skaara: Hei Jeg har flyttet inn i en leilighet fra 1890 årene. Etter mye arbeid har jeg klart å komme meg ned til et gammelt furugulv. Det er forholdsvis brede planker som ser fine ut, men noen steder er selve plankene ujevne. De bølger litt på en måte. Er det noe dere erfaring med? Og kan man høvle dem ned før man sliper gulvet? mvh Thomas
0 svar · 714 läst
E
Ewald: [citat] Som sagt, du ska välja rätt golvbeläggning. T.ex. korkgolv http://www.golvabia.se/Produkter1/Korkgolv/ Om du t.ex. har en oisolerad platta på mark kan du välja konstruktionen "schwimmender Estrich". Det krävs dock en viss bygghöjd för det. Du kan gå in på en tysk sida (google, yahoo etc.) leta efter "schwimmender Estrich" och Bilder. Då ser du hur det är uppbyggt. Du har mer
7 svar · 2,1k läst
sir_daniel
sir_daniel: Eller köra med fein/sänksåg och såga raka snitt och Fälla ner en bit trä/tröskel/golv?
14 svar · 52,5k läst
·
slacker
slacker: Det där är väl vad jag skulle kalla en "vanlig" allmoge sockel - Jag har samma på hela min övervåning och är inköpta på de vanliga byggvaruhusen sporadiskt under de senaste tre åren.
1 svar · 4,7k läst
·
O
olof63: Hej, har ett götenehus från 1997. Torpargrund med bjälklag som vilar på en uppmurad grund med gjutna balkar på pålad mark. Golvet är 15 mm kährs på golvspån och götenes färdigidolerade golvkassetter. Men det är drygt 4,5 m avstånd mellan bärande grundmurarna under det största rummet vilket gör att det är svikt typ låter i vitrinskåp när man går. Funderar på om jag skulle ta
0 svar · 4,4k läst
H
husköparen1972: Hej ni kunniga! Jag har en villa från 1981, med så kallat flytande golv nere i sutterängen. Tänker nu börja renovera rum efter rum och vill ha tips angående golv och väggar. Är rätt säker att mitt golv består av betongplatta med endast 50mm cellplast som isolering under huset. Ovanpå betongen utjämningssand, asfabord och golvmassonit. Hur rekommenderar ni att den nya
0 svar · 2,5k läst
H
hnurre: [bild] Tröskel med list och golv [bild] Själva listen Jag hittade den här listen på Byggmax. Det är nåt slags plast som är klädd med tunn aluminium. Det ser ut som någon slags ekimitation, sen är det ganska tjocka kletiga limsträngar på undersidan under ett skyddspapper. Och lätt att kapa! Jag tyckte det funkade :thumbup:
4 svar · 5,4k läst
·
L
Lars65: Tack för svaren! Jag har ett litet problem kvar och det är att mellan kök och hall ligger det olika trägolv som har en höjd skillnad på ca 2 mm där dörrtröskeln satt i golvet. Hur får jag det jämnt och ska jag fylla ut mellan rummet med någon form av betong, för att sedan kunna lägga golvgipset, så att jag kan lägga klinkers flytande mellan rummen?
7 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.