F
Fredrik Å: Granab=Stålreglar.
27 svar · 18,8k läst
Moving
Moving: Det är stavparkett där stavarna inte tål att blött ställs på så de reser sig.
4 svar · 2,9k läst
·
R
Roland112: då blir de foam på bauhas. Tack =)
5 svar · 3,5k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Måste varasvårt att få snyggt bara med lim, iallafall i en gammal bostad med sneda väggar. Jag brukar försänka, skruva och sedan spackla. Se bara till att måla sockeln innan så bättrar man bara på vid skruven lokalt sedan
16 svar · 104,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Bara att tänka på det lär förkorta livet märkbart. I alla fall försämra livskvaliteten :(
15 svar · 106,0k läst
·
P
PKL: Hej, Ska lägga nytt golv i ett sovrum. Funderar på sisal eller heltäckningsmatta. Hur är det med dessa material nuförtiden. Är de allergiframkallande och omöjliga att hålla rena eller skulle det funka på övervåning för en barnfamilj med hund?
0 svar · 11,9k läst
T
torporoman: I dag hade jag spårat skivorna före läggning, men jag lade skivorna innan jag började oroa mig för bärigheten. Om jag vrider parketten 90 grader som pelpet föreslagit kommer "brädorna" gå åt fel håll mot vad jag är van vid. Oftast ligger väl golvplanken i husets längdriktning. Men visst, tanken har slagit mig. Jag köpte en fräs på Biltema för 349:- och monterade av handtagen
11 svar · 12,0k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: GRanitkeramik istället för klinker - prydligt men kanske kallt Plastplattor som man kan ha på altaner och i garaget - av modellen man snäpper ihop. Inte så kallt man svårt att städa. Billigt och ganska snyggt?
1 svar · 2,0k läst
A
Andre Fontes: Vid besiktning var alla väggar törra och även golv i andrar delar av huset. Men i kläddkamare hittade 18%-19% fuktvärd vid provhål av en träskiva som ligger i golvet. Jag har ingen aning om kostnader men kan tänka att man ska riva golvet 2,5 meter för 1,5 meter, behandla och lägga på nytt. Hur mycket kan kosta? I vinden hittade också ganska lite mögelangreppt som nästan kan sinnas
0 svar · 2,9k läst
P
projekt NiCa: Hej Vi la in ekparkett 15 mm för ett par veckor sen och golvsäljaren rekommenderade lumppapp som underlag just för att slippa svikten som foam kan ge. Vi drog även in vattenburen golvvärme och enligt den säljaren var lumppapp helt ok som underlag. Hittills känns det bra men golvet, och golvvärmen, har ju som sagt bara legat ett par veckor.
1 svar · 4,0k läst
K
Kvilla: Jag ska lägga golv på ca 180 kvm och golvet jag hittat kostar bara 160kr kvadraten och säljs av en liten bygghandlare som sågar upp det själv.
5 svar · 2,7k läst
B
betula: Läggs golvet längs med husets längdriktning blir bredden minder än 5 meter inklusive "hallen" nedanför trappan. Det är inga som helst problem med dagens klickgolv bara det finns ordentlig rörelsemån kring stolparna och trappan. Med ett flexibelt MS-lim kan du orientera golvet som du vill men det är lite överdrivet i detta fall.
9 svar · 6,0k läst
·
J
Jannez69: http://heydi.info/produkt.asp?vdaid=156 Någon som har använt Heydi flytspackel och kan lämna ett omdöme?
0 svar · 1,5k läst
P
Paxman: Hej! Hoppas detta är rätt forumdel och att frågan inte avhandlats redan. Jo, jag har sökt men inte fått tillfredsställande svar. Idag har sambon och jag knackat bort en del av golvet i vår hall. Det var hiskeligt fula 90-talsklinkers, i stil med pizzeria-inredning, som låg på den ytan som är närmast ytterdörren. Klinkerna var monterade på gipsskiva som skruvats mot någon typ av
0 svar · 902 läst
M
M.Kristensen: Jag hade lagt enligt bild 1 och lagt från dörren
1 svar · 1,3k läst
·
T
Tegeltorpet: Undrar om någon har lagt detta vitpigmenterade 1-staviga ekgolv och kan lägga upp en bild på hur det ser ut? Provbitarna stämmer dåligt med hur det ser ut på bilden på deras hemsida...
0 svar · 1,4k läst
N
nena76: Håller med dig Sara, utifrån fotot. Men ljuset/blixten lurar ögat lite. Av den färgkarta som ligger på tyckte vi nog att den fjärde från höger (mellan grå) var bäst. Men den var inte heller riktigt bra. Helst skulle vi alltså vilja hitta ett annat märk/färg på fog än de som finns på provkartan.
2 svar · 2,6k läst
·
E
Ewald: [citat] Behöver man en större mängd är det kanske billigare att ta en transportbil (t.ex. en transporter) till Tyskland och hämta paketen där skulle jag tro.
12 svar · 8,9k läst
bjolo360
bjolo360: Japp, grymt nöjd med både själva köpandet och produkten! Jag köpte knappt 75kvm för € 3100 + € 375 i frakt. Det kom levererat med lastbil fram till dörren. När du köper inom EU betalar du alltid det landets pris och dess moms, så det är webbsidans priser som gäller
7 svar · 6,9k läst
jac
jac: Det är pallningsbrickor som finns i olika tjocklek. I detta fallet är de antagligen ditlagda för att tröskeln skall vila på något och komma i rätt nivå i förhållnade till golvet.
1 svar · 1,4k läst
·
L
laufera: Det blev Golvspån istället.
3 svar · 2,6k läst
K
krille09: Jag smälte mitt lim med varmluftspistol och tog bort det med skrapa.
2 svar · 2,8k läst
F
Filthee: Hm tack för ett utförligt svar! Tänkte att jag ev skulle kunna nalla lite av takhöjden då den ändå är 2.50.. Så cellplast skivor med spår för golvvärme blir nog bra.. Flytspackla över eller lägga golv direkt på det är jag lite kluven om :S
5 svar · 2,1k läst
A
AndersS: I mitt fall gjorde jag det samtidigt som sättning. Jag drog ut det jämnt med en rätlist och sedan drog jag ytan lätt med fixkam. Man får sedan vara försiktig när man sätter plattan, utan "lagom" hårt vrida till den på plats. Man kan få skrapa ur lite i fogarna. Så visst är det svårare än sätta på släta underlag.
5 svar · 6,3k läst
cederbusch
cederbusch: Är det big no no att blanda till ett murbruk och spackla betonggolv i källare och sen lägga klinker på detta?
0 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Mitt verkstadsgolv sopades och dammsögs och sedan 3 varv med vattenepoxy och det har suttit i 10 år. Har du kört med högtryck+en massa spolande så borde du låta betongen torka länge så fukten inte lyfter loss epoxin Protte
5 svar · 5,1k läst
B
Bagar´n: Det var som jag misstänkte. Tack
2 svar · 4,1k läst
·
J
jimbomas: Ok! Var in i en butik efter jobbet idag och kikade på linoleumplattor, det är ett alternativ men jag kommer få jobba med att övertala chefen här hemma i så fall. :) Annars hittade jag ett billigt parti med Tarkett Nordic Stones, liknande det på bilden, med bruksklass 32. Det bör väl vara hållbart nog för hall och kök? Ord. pris ca 400kr/kmv fanns nu för 250. Tycker också det borde
10 svar · 1,7k läst
·
smiler
smiler: Där ser man... Jobbat som snickare i 20 år men har aldrig stött på de :) Kul att de finns nåt man inte vet hehe...
7 svar · 14,4k läst
golvlaggaren
golvlaggaren: Linoleum är ett hårt material. Blir inte mjukare med tjockare heller.:) Du kan kosta på en akustiklinoleum som möjligt är lite mjukare, dock är det väl dubbla priset.
4 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.