1 323 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur står sig vita klinkerplattor?
Kanske en lite dum fråga.. meeen det bjuder jag på! Funderar lite på vårt kommande köksgolv/hallgolv.. och är lite inne på det har klassiskt schakrutiga.. i klinker.. svart och vitt..
Det ser väldigt snyggt ut!
Meeeen.. hur känsligt är de vita klinkret egentligen? Både hall och kök är ju sådana rum där man springer hela tiden.. är det mer eller mindre känsligt för nått? Nu menar jag inte dammässigt.. utan mer märken som tenderar att sätta sig permanent.. (klackar, syror, missfärgningar osv osv)
Är ett vitt klinker på nått vis känsligare än andra färger?
Tack på förhand
MVH Sandra
Det ser väldigt snyggt ut!
Meeeen.. hur känsligt är de vita klinkret egentligen? Både hall och kök är ju sådana rum där man springer hela tiden.. är det mer eller mindre känsligt för nått? Nu menar jag inte dammässigt.. utan mer märken som tenderar att sätta sig permanent.. (klackar, syror, missfärgningar osv osv)
Är ett vitt klinker på nått vis känsligare än andra färger?
Tack på förhand
MVH Sandra
Vi har iof ljusgråaktig klinker idag och den verkar ha stått sig bra, den är väl 10 år + men då har de iof haft det mest som sommarstuga.. det finns ett par fläckar jag inte fått bort (nått gulaktigt, ser lite ut som nån spillt nått och glömt torka upp, bara det att jag inte lyckas torka upp det). Men det var pga de fläckarna jag undrade lite över hur vitt klinker skulle stå sig.. med tiden..
Nu har jag sett svartvit rutiga golv som har lite hm melerande effekt (kan man säga så..) antagligen för att damm osv inte ska synas så väl (även melerande effekt på det svarta)..
Jag räknar med att om vi lägger in klinker i hall och kök så blir det ett utrymme där vi inte (sommartid) tar av oss skorna när vi springer ut och in i trädgården..(dvs man kanske drar in lite jord/småsten ibland)..
(andra alternativet som vi gör i övriga huset är ju att lägga in massivt furugolv, men det är ju inte heller det ultimata..)
MVH Sandra
Nu har jag sett svartvit rutiga golv som har lite hm melerande effekt (kan man säga så..) antagligen för att damm osv inte ska synas så väl (även melerande effekt på det svarta)..
Jag räknar med att om vi lägger in klinker i hall och kök så blir det ett utrymme där vi inte (sommartid) tar av oss skorna när vi springer ut och in i trädgården..(dvs man kanske drar in lite jord/småsten ibland)..
(andra alternativet som vi gör i övriga huset är ju att lägga in massivt furugolv, men det är ju inte heller det ultimata..)
MVH Sandra
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Jag har aldrig sett att klinker skulle ändra färg. Det är fogarna som är känsliga och på golv lägger man väl ändå så liten fog det bara är möjligt. Snyggt med svart- och vitrutigt golv tycker jag!
Förutom de där fläckarna vi har nu på en platta (som jag inte får bort) så har jag heller aldrig sett nått.. men å andra sidan har de flesta hus jag besökt haft andra färger än vitt klinker på golvet.. och där är det ju inte säkert att det är lika synligt med en liten "färgskillnad" a la fläck.. (lurigt det där). Att fogarna är känsliga det är en sak, det kan jag stå ut med.. men synd om det skulle bli diffusa färgdifferanser på vita klinkerplattor där man springer som mest..Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker också det är supersnyggt med rutigt golv
MVH Sandra
Klicka här för att svara