Hej,

Nuvarande projekt i huset är att lägga nytt klickgolv av träfanér på hela ovanvåningen, ca 55 kvm.
Det är totalt tre rum som "går in i varandra" som ska få nytt golv. Har nu börjat riva ut det gamla golvet som är av enkel laminat. Under detta ligger vit golvfoam och under det golvspån.

Vet ej hur länge golvet har legat där men skulle gissa på 5-7 år. Foamen på den del av golvet som jag plockat bort ser fin ut. Min fundering nu är om jag bör byta all underlagsfoam på hela ovanvåningen i samband med att jag lägger om golvet eller om jag kan återanvända det som redan finns?

Som jag förstått så "sätter sig" foamen efter ett tag när man gått på den och blir tunnare. Är det då en nackdel att använda den igen?

Ytterligare en fråga:
Tänkte försöka lägga det nya golvet tröskelfritt. Mitt golv som är av typen Kährs Linnea Statue ska klara en maxlängd/bredd på 12m. Det längsta stället jag kommer att lägga är 11,4m. Detta är dock bara genom dörrarna och kommer bli 80cm brett. Resten av golvet kommer max bli 6m åt något håll.
Golvet kommer att gå på längden genom en dörr in i nästa rum. Eftersom dörren går in i mitten av rummet så kommer jag ju inte börja läggningen av golvet i rum 2 vid någon vägg? Någon som har tips på vad man ska tänka på när man lägger på detta sätt?

Försökt att göra en skiss som bifogas här. De blåa rutorna nere till höger är tänkt läggningsriktning på golvet. Skiss ovanvåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade ett liknande "problem" när jag la golv i somras. Jag hade nog lagt golvet enligt nedan, om du inte ska ha trösklar så klart. Tänk bara på att det kan bli en glipa mellan golv och dörrblad om det varit en tröskel där tidigare!
1 först 4 sist, allternativt att du börjar längst upp i rum 1.
rum.png

Angående foamen hade jag nog bytt, kostar inte många kronor!

• Gilla
marcro
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Hade inte tänkt på att man kunde göra på det sättet. Enklast borde ju vara att börja överst i rum 1 och sedan lägga nedåt.Har inte varit trösklar innan. Bara en enkel metallist över skarven i dörrarna.

Gäller bara att mäta ut varje rum först hur många rader golv som behövs så att inte sista raden blir för smal. Måste vara minst 3cm bred som jag förstått?

Bara för att förtydliga då, så lägger du som nedan.
Sen måste alla (?) klickgolv läggas från vänster till höger och uppifrån och ned.
Så när 1-3 är färdig påbörjar du 4 längst upp till vänster vid det gröna :D
rum.png

• Gilla
marcro
  • Laddar…
Tack för dina fina och illustrativa bilder!

Sitter och funderar på hur det blir med skarvarna när jag kommer till dörrarna och sedan efter dörrarna i varje rum. Kommer det inte bli förskjutningar i dem iom att längden på raderna varierar från först korta, sedan långa och sedan korta igen? Eller det kanske är helt oundvikligt och inte något man kommer lägga märke till sen?

Förstår nog inte riktigt vad du menar, men skarvarna kommer där dom kommer, se bara till att det överlappar ca 50 cm!

Skoj att min bild ändrades i mitt första inlägg? Vad hände där?
Det var iaf så jag la golv i somras.

Redigerat:
Har nu ägnat hela dagen åt att mäta och fundera på hur det blir med skarvar, pratat med tre olika butiker om hjälp, konsulterat föräldrar osv. Har nu kommit fram till att jag nog ändå bör lägga rum för rum och sedan (fastän det inte är lika snyggt) lägga en t-list i dörrarna.

Samtidigt har ett nytt problem kommit upp. Det gäller förskjutningen av skarvarna i golvbrädorna. Mitt golv är av typen Kährs Linnea. Det är enstavs valnöt. Brädornas mått är 181x15cm. I Rum 1 så är bredden från vänster till höger på bilden 348 cm från vägg till vägg (utan beaktande av rörelseskarv). Om jag lägger första raden så blir brädorna 181 + 165 cm. Stumpen från bräda två blir då 16 cm (om vi räknar med 1cm rörelsemån vid väggarna). Om jag lägger den stumpen som första bit på rad två så blir förskjutningen ju 16 cm. Enligt lägginstruktionen skall skarvarna förskjutas minst 50cm.
Även om jag tar en ny bräda som första bräda på rad två och delar den på hälften till säg 90 cm så förskjuter jag skarven med 90cm. Sista brädan på rad två blir då 75 cm. Biten som blir kvar av den blir 106 cm som skall läggas som första bräda på rad tre. Här kommer dock problemet igen. Förskjutningen på första skarven blir då 16 cm.

Hur jag än räknar så kommer jag aldrig komma ifrån en förskjutning på 16 cm. Är det jag som tänker helt fel? Är det OK att använda 16 cm förskjutning trots läggningsinstruktionens 50 cm?Tacksam för all hjälp!

En sådan kort förskjutning är inte snyggt,du behöver bara köra på två omgångar bräder när du lägger ibland behövs tre,men inte nu, alltså 16cm biten lägger du åt sidan så länge tar en ny bräda och sågar den i ditt fall 98.5 cm fortsätt och lägg till väggen såga av och spara, nu som rad tre börjar du med din 16 cm biten kör till väggen alltså två omg håll reda på avkapen så att de kommer varanann gång så får du dina skarvar rätt, hoppas du förstår hur jag menar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.