Vad tror ni? Är detta gamla trägolv helt enkelt bara lortigt eller är det mer troligt att det grå är någon beläggning från tidigare mattor, lim etc?
Funderar inför en kommande slipning av golvet.
Som ni ser har någon tidigare börjat slipa vissa ställen på golvet.

Tacksam för era synpunkter!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Ser ut att vara 60-70 års samlat gunk, samt att utan på trä mörknar med tiden.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Haha, gunk. Betyder? :)

S
Stina71 skrev:
Haha, gunk. Betyder? :)
blandat, allt från sand till fekaliepartiklar.
men du tänker "farligare" grejer?

Fekaliepartiklar? Vad är det? :)
Nej, jag tänker ingenting speciellt SBH.
Jag bara funderar rent allmänt.

Fekalie är inte det bajs?

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det bruna på golvet i rummet längst in på första bilden är fernissa. Dvs den typ av lack som var vanlig på furugolv i början av 1900-talet. Det grå på de andra golven är kort och gott vanlig smuts. Det ser ut som om man lappat och lagat de gamla golven vid någon renovering och sedan slipat dem grovt för att få dem jämna och sedan lagt matta eller masonit, kanske på 50-talet. Byggstädning då var uppenbarligen inte vad det är i dag, man verkar mest ha sopat ner skiten i någon springa. Så kvar på den grova ytan blev det som sopborsten inte tog. Vad det är - tja, det beror nog mest på vilka andra arbeten som gjordes samtidigt.

Är det dessa golv du tänkt såpskura enligt annan tråd? Om det är fernissat som är original i huset så är det kanske bättre att fortsätta med det? Såpskuraning av gamla fina, fernissade golv respektive lappade undergolv brukar bli ungefär lika fula stilbrott som att montera en fuskbakugnslucka i en 80-talsvilla...

Edit - de små, bruna fläckarna kan jag ge mig på att det är snus...

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
ja skit. om det nu är människa eller djur det må vara osagt.

brun fläckar kan vara allt från snus, blod till tjära.

kanske en liten blandning mellan skitet golv och rester ett övergolv.

vet inte hur många m2 furugolv som jag rensat från spik och masonite.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja ni, säkert en blandning av allt möjligt..

PNO, angående fernissa. Det är endast i det lilla rummet som du ser på första bilden som har denna typ av mörka yta. Resten ser ut att vara nästintill trärena eller lackade. Lägger med en bild på ytterligare rum nu.

Går det verkligen inte att slipa, luta och såpaskura dessa golv med lyckat resultat?! :(

image.jpg
Skapa konto

S
?
vilket golv går inte att slipa?
beror ju hur djupt.
men inget man gör med vanlig handslip/maskin

Stina71 skrev:
...
Funderar inför en kommande slipning av golvet.
...
[bild]
...
Har du verkligen tänkt att slipa och lacka/olja/såpskura detta golv?

Om du ursäktar att jag säger det så är ju golvet tämligen fult!
Fullt med skarvar, stora spikhål, långa sprickor och fula lagningar.
Täck över med ett nytt ytskikt i stället:
Linoleum, plastmatta, heltäckningsmatta, laminat eller vad som helst!

Som ni ser har någon tidigare börjat slipa vissa ställen på golvet.
Den där slipningen är nog bara en utjämning för att plastmattan eller vad det har varit ovanpå skulle kunna läggas.
Troligen är de gamla och de nya brädorna inte riktigt lika tjocka, så det blev en nivåskillnad i skarven.

Haha, det här blir bara bättre och bättre... :)

Jag hade köpt ett nytt trägolv som jag skulle lägga ovanpå detta golv.
När snickarna kommer in i huset och ska börja lägga golvet säger de att de tycker att jag är dum som tänker lägga ett nytt trägolv på "detta fina gamla trägolv". Skit tänker jag, som precis fått det nya golvet hemlevererat.
Men men, tänker att de har säkert rätt och när även en golvslipare säger att det kommer gå fint att slipa och behandla detta, ja då bestämmer jag mig för att köra på den linjen.
Jag får krångla och mister dessutom ganska stora pengar för att få leverera tillbaka golvet till leverantören.
Men, nu är detta gjort...
Och då får jag nu höra här att golvet är fult och att jag borde lägga nytt ovanpå istället.
Haha, ja vad ska man säga.. Tror jag blir riktigt "knäpp" snart.

Snälla någon, säg något positivt!!!! :)

Jag skulle se till att ha likvärdiga trägolv i hela huset, eller åtmindstonde per våningsplan för att få ett trevligt helhetsintryck.

Kan iallafall tillägga att planken på sista bilden är ca 5 cm tjocka.
Och det som uppfattas som de största spikhålen i detta golv är en rad med grova smidda spik, som jag har tänkt försöka slå ner lite innan slipning och sen ha kvar som en "dekoration" från förr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.