3 261 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Foam eller papp under nytt parkettgolv?
Hej
Tänker lägga in byggmax Barlinek Ek 3-stav i två sovrum. Nuvarande golv är ett gammalt parkettgolv. Under det ligger någon form av foam på en massonitskiva som i sin tur ligger på "rå"-plankgolv på träbjälklaget.
På ett ställe i sovrummet ca 50x50 cm sviktar golvet lite idag. Annars ligger det bra. Så funderar på vad jag ska använda för underlag under det nya. Foam eller papp? Om nuvarande svikt beror på nivåskillnad just där ska jag då först lägga lite papp just där för att komma upp i nivå och sen foam över hela ytan?
Tänker lägga in byggmax Barlinek Ek 3-stav i två sovrum. Nuvarande golv är ett gammalt parkettgolv. Under det ligger någon form av foam på en massonitskiva som i sin tur ligger på "rå"-plankgolv på träbjälklaget.
På ett ställe i sovrummet ca 50x50 cm sviktar golvet lite idag. Annars ligger det bra. Så funderar på vad jag ska använda för underlag under det nya. Foam eller papp? Om nuvarande svikt beror på nivåskillnad just där ska jag då först lägga lite papp just där för att komma upp i nivå och sen foam över hela ytan?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Varför inte riva ut gamla golvet? Jag rev ut limmad trestavsparkett i mitt kök på knappt 15 kvm, tog 10-15 minuter.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Ja, vid nivåskillnad lägges lumppapp där och sedan foam över hela golvet, som du är inne på.olofh skrev:På ett ställe i sovrummet ca 50x50 cm sviktar golvet lite idag. Annars ligger det bra. Så funderar på vad jag ska använda för underlag under det nya. Foam eller papp? Om nuvarande svikt beror på nivåskillnad just där ska jag då först lägga lite papp just där för att komma upp i nivå och sen foam över hela ytan?
Klicka här för att svara