Jag har låtit slipa, foga och vitmåla mina brädgolv. Efter några dagar ser de ut så här, och det känns som att färgen spricker över fogarna. Ska det se ut så här? Är det något man får räkna med, eller har målaren gjort ett dåligt arbete? *besviken*
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Ledsen att behöva säga det, men ja, det tror jag nog du får räkna med på ett målat brädgolv. Vid målningen blir träet lite extra fuktigt, dvs sväller något, sedan torkar färgen och färgens lösningsmedel bort, krymper igen. Trä sväller/krymper beroende på luftfuktighet och till viss del temperatur. Enda sättet att få det att synas mindre är att målningen görs av varje enskild bräda innan golvet läggs, så att det finns färg "emellan".

• Gilla
LillaMy04
  • Laddar…
Det kommer nog att spricka ännu mer i vinter eftersom golvet förmodligen krymper ännu mer då.

Men helt ärligt, vad spelar det för roll? Målade brädgolv brukar ju se ut sådär. Jag tycker inte att det inverkar negativt på utseendet, tvärtom.

• Gilla
LillaMy04
  • Laddar…
Tack för svar, norrbottenstorpet och eviljava! Misstänkte att det nog var så, men ville dubbelkolla med någon som har bättre koll än jag ... Till saken hör att målaren har slarvat med en hel del annat, så när jag upptäckte det här så var första spontana reaktionen "nej, inte detta också, jag orkar inte!". Men då får jag väl låta bli att klaga på honom i just det här fallet ... ;-)

Det är ju så det SKA se ut när det är riktigt trägolv. Helt i sin ordning alltså!

• Gilla
LillaMy04
  • Laddar…
Vad har målaren fogat med? vanlig Akrylfog eller typ Tec7 som är avsedd för fogning av trägolv? Och hur lång tid tog det mellan fogning och målning?

Visst spricker det som det gjort på bilderna, men det brukar ske i takt med säsongerna, inte redan efter ett par dagar! Min spontana tanke är att målaren använt fel fog eller målat för snabbt efter fogningen.

• Gilla
LillaMy04
  • Laddar…
Hm, ingen aning, Vanbeasten ... Tål att frågas om! Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.