Byggahus.se

Distanser till golvlist?

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har precis lagt färdigt golvet i källaren.:) Ett laminat och under har jag platonmatta.
    Tänkte nu sätta vanliga golvlister fast med distans så golvet kan andas lite.
    Nu till min fråga.

Vad kan jag använda som distans mella väggen och golvlisten?

2. S
    Medlem · Nivå 11
    Lyft upp listen från golvet när du monterar istället? Jag körde med en tiokrona som distans för att ventilera nivellgolvet. Jag provade först distansera mot väggen men det såg bedrövligt ut.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Jag måste nog dock ha någon distans från väggen då det är betong vägg.
    Hur lång distans behövs?

4. S
    Medlem · Nivå 11
    Hur menar du då? Mina väggar är också betong.

Det finns säkert tabeller på hur stor glipa du ska ha, jag läste lite o sen körde jag bara på tjockleken av en tia.

5. S
    Medlem · Nivå 11
    Ahh nu fattar jag såklart, organiskt material mot betong.. Dah! :)

Hur som helst jag tog den risken, har funkat bra i snart 3 år.

6. H
    Medlem Nivå 9
    Använda ventilerade lister?

7. K
    Medlem Nivå 1
    SueCia. Du vågade chansa. Vet inte om jag vågar det.

Henri jag har massa listor hemma och hört att jag lika gärna kan använda vanliga listor fast med distans. Men vet inte riktigt vad jag ska använda som distans.

8. S
    Medlem · Nivå 11
    Du kan inte köpa helt vanliga brickor som man använder när man skruvar med M4-M6 skruvar? Det finns en fyrkantig distans som (brukar?) ligga vid fransk träskruv på järnhandeln, den brickan är 3 mm tjock ungefär, kan vara lämpligt till detta kanske?

9. A
    Anonym
    Är det helt otänkbart att överväga lister av icke-organiskt material så att inte själva listerna blir en källa till problem?
    Det finns plastlister som åtminstone jag tycker är vackra. Vill man inte ha dem strerilt fabriksfärgade kan man ju måla över med vanlig lackfärg så är det ingen som kan se att det inte är trä. Behövs ytterligare ventilation för golvets skull är det ju bara att borra/stansa lite.

10. S
    Medlem · Nivå 11
    Skulle kört på detta och sen distansera från golv istället för vägg. Distansera från vägg kommer att synas för mycket.

11. K
    Medlem Nivå 1
    Om jag förstått det rätt så är plast listor bäst i med fukt risken? Vet ni var jag kan få tag i plast listor?