Golv
ÉlPon: Är det någon skillnad på dessa i kvalité tro? NM golv 50 är väl bara runt 50kr dyrare per liter (med frakt inräknat) så det är inga stora pengar att tjäna på att ta biltema där man alltid funderar på vad det är för kvalité man köper, utan det är mer att det känns smidigare att köpa när man passerar Biltema. Skall ha ljusgrå.
arneri68: Om du har tur har flytspacklet greppat dåligt i underlaget och du kan knacka bort det med en hammare och kofot. Med bilmaskin borde du enkelt få bort ett lager på 2 cm.
Mikael Höjstedt: Hej! Jag har tidigare använt mig av Barlinek golvlister/foder P20 Ash, under renovering av sovrummet. Nu är det så att jag behöver 2x sådana längder till då jag utökat sovrummet en del. Problemet är att Byggmax inte säljer dessa längre. Är det någon som vet om dessa säljs på annat håll? Annars får man leta i Polen... Tack för svar. Mikael
lobbin: Letar efter en programvara där jag kan rita upp mitt rum, välja storlek och färg på golvplattor för att kunna rita egna mönster. Verkar inte helt lätt att hitta, eller också har jag bara otur på Google idag, det är vilket som :)
1337: [citat] Kopparspik tycker jag. Förborra smyglisten/kvartstaven med ett 1,5mm borr.
Andreas_kalmar: vet att vissa stenar faktiskt kan slå sig hur konstigt det än låter därför finns det speciellt fix för den typen av plattor detta skiljer sig beroende på varifrån stenen är bruten
Lutte: Ett laminatgolv tillsammans med pergos safeseal så har du ett bombsäkert golv kan dock kännas lite kallt då laminat är dött. Gamla mattan kan du ha kvar. Du kan lägga lumppapp som nämnts ovan eller foam finns även nå hårdare foam eller golvboard att lägga under det nya golvet. Men jag hade satsat pengar på ett skönare golv än laminat
Sinclair: Då kanske betongen består av aluminatcement där aluminiuminnehållet ger utslag på fuktmätaren.
magnetens: [citat] Det var absolut inga problem att få ner uponor plåtarna helt och dra 20mm slang gick ner hur bra som helst. Sen hade dom inte 28x120 på XL och de brukade sälja den betydligt billigare 22x120 klädselbräda till detta ibland sa han så då testade jag. Är helnöjd med denna lösning. Lät dock bli att skruva brädorna i ytterändarna till en början, så kunde man lyfta upp dom och
Atom: Foam är fjädrande. Kör i så fall med masonite, lumppapp och VANLIGA DAGSTIDNINGAR! Då kan du justera ganska exakt.
Henriku: Har tänkt lägga vinylklick på befintlig plastmatta men har läst i instruktionerna att man bör lägga vinylen direkt på golvspånskivan (som ligger under mattan). Men behöver jag verkligen rycka bort mattan? vad händer om jag inte gör det? Vinylen är ju 100% tät så kan mattan börja mögla?
mansjo: Hej! Ska snart påbörja klinkning av vårt källargolv men har ett problem. Har en öppen inspektionsgrop eller vad det nu kan heta och undrar hur jag löser det snyggt med en lucka/lock. Antar att jag behöver någon typ av ram som möter fogen/klinkerplattan. Hur har ni löst det eller har ni några bra tips? (Skriver på mobil, därav något kortfattad) [bild]
Nils82: Golvvärmen i sig är inget problem kontra furugolv eller plank. Rätt temp så klarar den biten sig bra. Furugolv får gärna förvaras i rätt klimat en tid innan man lägger det. Plankgolv bör man dock lägga flytande och helst med lösa fjädrar och låta det "justera" sig i 1-2 år beroende på storlek och kvalitet. Annars är risken stor för tråkigheter. Infästningar går att lösa på
peroande: Ser nu att du menar golvet till höger. Då är det inga problem att höja tröskeln. Mjukfog blir fult eftersom springan inte är lika bred hela vägen.
pozz2: Som topic. Kan ja ha denna på en oisolerad platta? Hittar inget alls om det på nätet.
ensamresande: [citat] Tankarna just nu går i amerikansk valnöt. ;)
Ymer: Kan det ha kommit uppifrån, en gammal läcka? Lägg ett vattenpass på golvet och kolla om de skarvar som har fuktrosor är lägre än golvet i övrigt. I så fall kan vattnet ha stått i de skarvarna.
fricol: Tack för svar igen :) vi får helt enkelt vänta in besikting och se hur det går:) men nu vet jag iaf att golvet förhoppningsvis bara har en lackskada och går att slipa till . Även om det är nåt jag tycker värden ska stå för 😄
yuphin: En rak sockel i trä skall monteras
kia2: Tack. Verkar inte finnas någonting som stämmer överens med det jag behöver. Får såga till en själv.
Peter_GBG: Hej! Har problem med vårt mellanbjälklag i två rum på övervåningen. Just nu är dessa två rum ett stort rum då vi rivit mellanvägg (skall flyttas 70 cm) och lagt ner en del arbete på att stabilisera och isolera innerväggarna ut mot resten av radhuset. Rummen tar gemensamt upp hela bredden av huset. Total yta 7.02 x 4.38 Det känns tydligt att det är en sättning/nedsänkning i mitten
corre: Skoj att det gick att lösa, låter som ett fulhack ;) Får du ihop rätt tjocklek på det som är kvar, eller du ska byta skivor hela vägen?
VikHe: Hyr en betongsåg eller anlita en håltagningsfirma.. Armeringsjärn är inga problem :)
arneri68: [citat] Jag tror att det vanligaste förr var att inte använda fris, men tvärgående brädor vid plankornas kortsidor. Varför inte en tvärgående planka vid respektive gavelvägg samt en i mitten? Att göra som i inlägg 6 tycker jag ser fult ut. Antingen en fris runt hela golvet eller ingen alls.
Allmänobildad: Om golvet ska täckmålas så kan jag starkt rekommendera Hagmans 1K, väldigt slitstark färg som jag målade golven i hall och kök med i förra lägenheten. Om ni vill behålla träets ådring så är det bets/lasyr och klarlack som gäller.
snowjim: Kan också tillägga att det var förvånansvärt lätt att skrapa bort fogen som vi missat torka bort. Fixen är såklart en annan historia men som tur är har det inte kommit utanför på det viset.
Pumba: Det blev EPS +flyt i slutändan, lite dyrare men mycket snabbare och enklare att jobba med. Nu ska det bara torka några dagar och så blir det klinkers till helgen. Det var bara totalt ca 5cm att få upp ytan så regla och golvspån hade knappt funkat
vanpire: Egentligen så tycker jag att det är synd att använda masurbjörk som golv, det ska användas i bord, askar, skåp mm där man kan framhäva ådring och mönster. Om det dessutom är en hall så lär det bli ordentligt slitet. Om du vill så kan vi byta - jag har ekparkett över ... ;) Fast den är inte massiv.
Malin88: Någon som har erfarenhet av dessa firmorna? Ska slipa vårat vardagsrumsgolv (parkett). Och vill ha det gjort så fort som möjligt. Dessa kunde göra det redan på tisdag för 140kr/kvm efter rot, ink moms. Slipning + naturell olja. Vad tror ni? Är det dåligt att dom har tid så snabbt? Vad anser ni om priset? Tacksam för svar. Mvh