Golv
harry73: I 82 kom ett totalt asbestförbud, så om husrt är från 84 skadrtvara asbestfritt
Boan: ok, låter ju som ett bra alternativ och inte alltför dyrt heller. Ja, det är nog att jämföra med en äldre källare utan isolering. men nu till saken, vad ska göras för grundarbete? Jag antar att jag måste slipa bort allt gammalt lim som ev finns kvar sen plastmattan som las på 80-talet. Ska det sen vara helt betongrent och mattan på bara? eller ska den tejpas/limmas? tänkte att lägga
KjellTimell: Antar att du precis rökt den sista raketen och gått och lagt dig? ;)
Sir Duke: Tack för tipsen! Började lite i dag och för att kunna byta golv i framtiden så lägger jag inget under nya väggen. Blir mer sågande men men. Gott nytt år alla!
Krillew: Ja nu har jag fått till en färg som jag blev ganska så nöjd med. Timerex golvolja Walnut medium [bild] Klinker plattorna ligger bara på plats ännu, nu skall jag bestämma hur dom skall sättas fast.
Oldboy: Vitpigmenterad olja? Furu gulnar med tiden hur du än gör. Såpskura i kallt vatten är iofs en klassiker för att få ett skurgolv (gråtonat). Frågan är om du vill/kan skura det nu och då?
Fjellreven: Tack för synpunkter! Jag börjar med handhyvel på några brädor så får vi se hur det ser ut och hur jobbigt det är.
smurfen72: Du behöver inget ovan på för hållfastheten ett lite kraftigare laminatgolv går att lägga direkt på. En tunn spånskiva bör räcka om golvet du tänker lägga är för tunt att lägga utan helt slätt underlag.
jessawib: Hej alla kloka. Ska lägga 10mm laminatgolv på suterängplan i jul. Får mkt olika besked om vad man ska ha under. De flesta säger overkill med platonmatta eftersom en isolerad betongplatta inte behöver "andas" mer än längs med kanterna. Och vi blir glada om vi slipper då den är dyrare än golvet 😜. Eller måste vi? Vi hade tänkt underlagsfoam med fuktspärr direkt på betongen
Anna_H: Riv ut alltihopa. Jag håller med Exostor om att den hårda mattan under troligen är linoleum och det luktar otäckt. Plastmatta går att spara om man lägger nytt klickgolv på, men inte gammal luktande linoleum, risken är stor att det fortsätter lukta. Skär loss en bit ända ner till betongen i ett hörn och lämna på test. Det är väl det understa limmer som är störst risk att det kan
Jarlsgård: Hur mycket luft behöver vara i rörelse för att det ska räcka? Golvet i fråga är ca 30kvm och även om nivell/granab verkar vara bra grejer så kostar det även där efter? Principen har jag förstått och det känns som om det borde gå att göra mycket billigare, är ventilation ett måste? Och måste man ha en fläkt? Bör det inte räcka med att ta upp 2 hål i ytterväggen med ventiler
Anna_H: Nej, då behövs ingen foam. Vi valde att lägga det ändå dels eftersom våra golv var så kalla, dels pga eventuella ojämnheter, och ett pr millimeter hit eller dit spelade ingen roll.
Kirvesmies: Hej alla! Ny här på forumet. Har köpt ett radhus som är byggt -59. Har bott en äldre kvinna här tidigare och det mesta är orört. Har tänkt börja med att bygga ett nytt kök. Köksgolvet är idag av spontade brädor. Under spisen ligger det kvar en bit av ett rutigt linoleumgolv som troligen är original från -59. Vi funderar nu på antingen ett klinkergolv eller en linoleummatta i hall
slacker: Jag hade nog tittat på att skaffa en passade längd av planhyvlad virke ca 110mm som matchar parketten (Ek?) sedan kört den i bordsågen för att jacka ur lite för golven på undersidan så den blir lite T formad och lämnar 5-6mm ovan golv. Slipat kanterna med sandpapper eller om du har en överhandsfräs gett den en omgång med ett radie stål. (Fräsmodellen så rekommenderar jag att du
roland53: Att lägga ny parkett ovanpå gamla, följer andra problem såsom frigång för dörrar och dörrfoder. Medför eventuellt en del extra arbete, därför hade jag nog valt att ta bort det gamla först. :confused:
Fel av Åke: Jag tycker att det har kommit många kloka ord i tidigare inlägg, och jag håller med dem. Godta dessa 30 % prisavdrag. Jag tror inte ni kommer längre med era diskussioner med säljare och leverantör. Lagt golv ligger, ni kommer att vänja er med golvet och du har också blivit en erfarenhet rikare.
taimanov: Det borde fungera bra, men lite nojjig för organiskt material. Sedan verkar det finnas väldigt många sätt man kan lägga ventilerade golv. Jag siktar på den lösning som du angav pelpet men med 30mm cellplast som isolering.
karlmb: Kan man svänga sådär fint med en sänksåg? :x
niblom: Du kan använda klinjerolja, det blir inte helt glansigt, men tåligare mot smuts än matt klinkers. /N
Johnny Viking: Lappat och finns inte reglar nog på alla ställen.
Enk Projektet: Jag målade en badrumsmatta med vanlig golvfärg för ca ett år sedan och den ser likadan ut nu som då, detta är i tvättstugan och utsätts inte för några större mängder vatten.
Kalle_sthlm: Jag har tummen mitt i handen och har ingen sakkunskap inom området, men spontant känns det som om det bara är att dra i lite fog och slipa bort överbliven massa. Finns det någon annan quick fix?
Johnsvi: Jag skulle ha slipar efter rutorna på parketten (i fyrkanterna) så att ruterna blir slipade helt. Istället för att bara slipa där fläcken är. Då får man en linje som blir mindre tydlig eftersom den följer en redan markerad gräns. Sen ser golvet ut att vara behandlat med hårdvaxolja. Den gulnar lättare än vad moderna lacker gör.
Kallebo: Golvspån! Spånskiva, gärna spontad och se till att ingen luft kan gå genom skarvarna!
Semiproffset: Finspacklet är alldeles för mjukt. Det är avsett för väggar och tak och det kommer bli märken direkt om det utsätts för slitage i någon grad. Snickerispacklet är det du skall använda. kostar 40 spänn på bygghandeln, så inte speciellt dyrt även om du behöver några tuber.. Ett tips är att karva ur skadan så du kommer till rent trä och på så sätt vet att allt smuts är borta.
mexitegel: Förstår inte riktigt, är problemet att nivån är lägre mellan väggen och VP-röret så golvet inte får stöd ändå ut? Är det det som du menar?
markkukn: Jag har fräst idag 18mm djupt för 17mm slang- inga problem,du ska ju flytspackla sedan också.Om du använder varianten som är förstärkt med fibrer behöver du ine nån armering heller.Beror lite förståss vad du kommer att lägga på överst -är det klinker, så måste du ha 2st golvgips limmade med speciallim för att ge lite flex till underlaget. Annars vore trevligt höra om andras
maah: Jag har läst i en blogg om ett par som har sågat eget ekgolv och lagt in http://www.lantliv.com/category/bloggar/nu-bygger-vi-om-en-lada/