A
AskeHolst: Jag hade nog tagit något lite mer än 15mm om du inte skall lägga golvspån under. Jag behandlade med lut två gångar och sedan träsåpa.
7 svar · 3,9k läst
P
Anonymiserad 158681: Kollade nyss upp logoclic och det är tydligen Bauhaus egna märke men det säger mig inte så mycket. Vissa har ju tur med golv från IKEA, Bauhaus och ByggMax medan andra har mindre tur och får en dålig kvalité på dem. Golvet heter vinto något iaf.
1 svar · 6,8k läst
G
gasto: Hej ska flytta till en lägenhet där ja ska få nytt golv i sovrum, hall, kök. Parkett finns i vardagsrummet. Tyvärr får man ej välja parkett som ja hade velat ha överallt. Fundera på mörkt grått i hallen sedan ek färgade i resterande. Eller köra ek överallt? Alla väggar är ljusa vita. Hur skulle ni gjort? Väldigt dåligt utbud av det man fick välja tyvärr. Men vill göra det
0 svar · 2,9k läst
·
E
ensamresande: Tack för all information än så länge! Att läsa instruktionerna och vara lugn och noggrann kort sagt. Det blir Byggmax golvspån som kan/ska skarvas mellan reglar. Jag återkommer när jag kommit någon vart. :)
9 svar · 15,1k läst
T
Torgil: Jag ska skaffa ett par byråer i massivt björk som ska matcha oljat golv och säng i oljad al. Man kan få byråerna oljade eller vitolja. Men så såg jag exempel på såpade möbler och fattade tycke för att träets råhet kommer fram bättre och det går att få byråerna i obehandlad björk. Jag är nybörjare och undrar var det går att läsa om vad för såpa (vit pigmenterad ?) jag ska
0 svar · 3,0k läst
D
Denar: Väcker denna tråd för jag är nyfiken att höra hur du gjorde? Funderar själv på att lägga marmuleum click direkt på glespanel med golvvärme. Någon som har erfarenhet?
3 svar · 3,5k läst
K
kanalvakten: tack allihopa för era inputs, det blir blå platon med mekanisk ventilation, ev undertrycks fläkt, folierad 8 mm isolering på denna, friläggn all form av trä mot betong , avluftn , tvätt platta med fungicid, på detta 22 mm ek-golv flytande .
10 svar · 4,9k läst
M
magnetens: Lutat med gråpigmenterad lut och oljat med ofärgad timberlex olja. [bild] Olja och lut finns i flera olika färger sök på timberlex hevy duty. Man kan även enbart luta golvet för att förhindra framtida gulning och sedan strunta i oljan och såpskura det istället.
24 svar · 19,3k läst
·
A
andeol: Bygget har legat nere sen i april men på sistone har jag haft lite tid över. Jag började med att riva ut det snickaren gjorde i somras. Snickaren hävdar fortfarande att det inte är något fel på det han har gjort, jag har bestridit hans faktura och förklarat varför, sen har jag inte hört något mer. Jag fotade det han hade gjort innan jag rev ut det. Tex nedan ser man en av reglarna han
7 svar · 5,8k läst
·
L
lobbin: Nästa problem. Under köksskåpen har man helt enkelt gjutit en plattform. Resten av golvet är alltså masonit på sand och plastmatta. Som grädde på moset så har man troligen haft sättningar även i köket, så när man la ny golvmatta så lade man ytterligare ett lager masonit. Skillnaden är i runda slängar 15mm. Det finns en rulle kvar av mattan, så jag funderade på att lägga typ
4 svar · 2,2k läst
·
C
corre: Två tre lager går bra, om det är lite tjockare parkett, typ 14mm. Behöver du mer än det så kan man bottna med masonite som spikas i undergolvet först, alt flytspackla.
1 svar · 7,5k läst
arneri68
arneri68: Lär bero på vilket slutresultat ni förväntar er. Borde gå att lägga in planka med överlappsskarv och avlägsnad underdel av noten. Problemet är att plankorna skall ligga på reglar och en fjäder som inte får stöd i noten sviktar mer. Har det varit ett avlopp genom golvet?
3 svar · 7,2k läst
·
T
Traume: ta bort laminatgolvet under och ersätt med gips sen kan man ju lägga platterna längre in i nischen , men de hade du kanske redan tänkt.
2 svar · 2,3k läst
·
L
Larsson93: Textilplattor kanske är ett alternativ? Genom jobbet har vi lagt det i några uterum. Slittåligt och snyggt. :)
4 svar · 2,8k läst
T
Traume: Du behöver inte gips på golvet bara min 12mm armerat flytspackel. Du kan söka på bbv där finns beskrivningar på godkända konstruktioner.
1 svar · 1,1k läst
R
Ronde: Nån som vet var man kan få tag i marktegelplattor billigt? Dvs tegelstenar sågade i tre delar till att ha inomhus. Behöver ca 35 kvadrat.
0 svar · 757 läst
M
MissAnpassad: [citat] Jag skrev att VÅR bil blev stulen, mor min är rörelsehindrad, hon kan inte cykla. Vi var 6 personer på den bilen, så ja, jag lever faktiskt som jag lär. :rolleyes:
26 svar · 15,2k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på men jag har sparat en glipa på ca 10mm runt väggarna men lagt det kloss an mot benen till köksstommarna. [bild]
12 svar · 22,4k läst
·
danne9
danne9: Har du nån länk till vad ja bör ha, för att göra de extra enkelt :) Läggningen av klinkern med fix osv får firman sköta. Dom kommer och lägger om 10-14 dagar så tänkte fixa de andra tills dess. Men de är svårt när man inte har koll :)
22 svar · 5,3k läst
K
Knerten: [citat] Det är ju så att kortändarna tydligen ska klickas i efter långsidan, dom ska bara tryckas ner står det tills man hör ett klick. Fick inte till det att klicka kortsidan först. Verkar få köra i med lite våld så går det, nu vet man vad man inte ska köpa iaf.
2 svar · 858 läst
N
norrbottenstorpet: Du kan, men om du dubblerar yttergolven, blir ju värmegenomträngningen svårare. Så gör inte det om systemet idag har kanske ligger på gränsen att leverera tillräcklig värme. Har du god kapacitet, lär det inte spela någon större roll. I övrigt känns från parkett till laminat som ett nedköp. Går det inte att slipa om och behandla parketten om den är dålig istället?
1 svar · 2,0k läst
N
SBH: säkerligen finns det gånger det funkar. men det verkar som även om det är samma matrial så uppför sig det inte samma. och oftast vill man inte bygga mer på höjden heller
19 svar · 8,4k läst
·
P
plan-g: [citat] OK. Enligt anvisningarna på förpackningen på byggmaxgolvet så ska man även använda plast står det. Jag har dock svårt att förstå varför, men men. På byggmax så står det att det innehåller träfibrer :eek: . Kanske därför. Funderar dock på att skippa plasten och hoppsa på att det räcker med det speciella underlaget för vinylgolv.
7 svar · 15,7k läst
·
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Följ tillverkaren. Jag la just laminat och man sätter plast på betong då den släpper fukt i flera år. Det kunde dock inte vi, pga dubbla fuktspärrar. Vi har 150mm källartak i betong, 100 mm isolering, plast och 50mm betong med ingjuten golvvärme, sen istället 2,5mm platon stop original för stegdämpning, fuktspärr och samtidigt ventilerande.
2 svar · 9,5k läst
nino
nino: Gäller ju samma regler på en wc, det ska inte rädda någon om ett rör går sönder men om avstängningsventilen på wcn står och droppar så ska det skydda.
15 svar · 5,8k läst
J
DIY_freak: Ja. Desto högre siffra desto högre last tål den utan att deformeras. Om den är bättre eller inte beror på vilka aspekter du har på isoleringen, men ur hårdhetssynvinkel är den "bättre".
11 svar · 8,4k läst
·
F
Frodda: Vi har 30x30 klinker plattor i kök och hall idag, men då vi ska göra om köket så kommer vi inte ha det igen.. För vår del är det rent för hårt, och trots vi detta ligger på entreplan(sutterängshus) så upplever vi det ganska kallt. Fogarna är svåra hålla ren, ovanpå det har barnen slagit sig par gånger rejält i golvet... Vi kommer lägga antingen klinker eller laminatgolv
13 svar · 6,4k läst
A
askmifo: Tack för svar, golvspån faller lite på att de inte bär på c/c 110 cm, och då blir det genast mer komplicerat. Ett alternativ vore givetvis att glesa upp 24mm golvplankorna, men de bär varandra i sponten och blir svajigare om man lägger dem separat. Fick svar från golvshop.se att man för offentliga miljöer föreskriver c/c 100cm, men att i privata bostäder är det OK med c/c 110cm.
2 svar · 1,3k läst
stemag
stemag: Tack för alla tips, jag har även läst i andra trådar om att masonit eventuellt kan ge ifrån sig lukt, och att det finns nått som heter trossbottenskivor som man ev. kan köra med. Flytspackling är tyvärr inte aktuellt, har varken kompetens eller lust att ge mig på ett sånt stort ingrepp även om det förmodligen ger bäst resultat. Jag skulle verkligen vilja få en skarvlös övergång,
4 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.