3 068 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Massivt grangolv och fris, vad är snyggast/enklast/bäst/mest korrekt
Jag håller på att lägga ett massivt grangolv i det blivande köket. Det är uppdelat i två "sektioner" den ena där själva köksinredningen kommer vara och den andra där matbord mm kommer stå. Det kommer vara olika ytbehandlingar på golvet (målat i köksdelen och såpskurat i matsalsdelen). Kring matsalsdelen kommer jag lägga en fris som är 2 plankor bred.
Mitt problem är att "fyllningen" i frisen inte kommer vara ett jämt antal plankor och då har jag som jag ser det 2 alternativ:
1. klyva de 2 yttersta brädorna mot frisen, alltså en på var sida, så att de blir 108mm (planken är 165mm)
2. Klyva en bräda i mitten som då blir cirka 51mm
Det tredje alternativet är att klyva en av de yttre brädorna till 51mm men det tror jag blir skitfult så det är liksom inte ett altternativ för mig.
Vad blir snyggast? Är något av alternativen en bättre lösning rent tekniskt? Finns det fler lösningar? Hur gjorde man förr?
Mitt problem är att "fyllningen" i frisen inte kommer vara ett jämt antal plankor och då har jag som jag ser det 2 alternativ:
1. klyva de 2 yttersta brädorna mot frisen, alltså en på var sida, så att de blir 108mm (planken är 165mm)
2. Klyva en bräda i mitten som då blir cirka 51mm
Det tredje alternativet är att klyva en av de yttre brädorna till 51mm men det tror jag blir skitfult så det är liksom inte ett altternativ för mig.
Vad blir snyggast? Är något av alternativen en bättre lösning rent tekniskt? Finns det fler lösningar? Hur gjorde man förr?
Nu måste jag snart bestämma mig
Dessutom kommer jag behöva klyva den/de brädor som ska klyvas lite snett också eftersom det skiljer lite i bredd på rummet, säg runt 2-3cm på 3,5m nånting.
Jag är nog mest lockad av att lägga en kluven bräda i mitten av golvet men det kanske ser konstigt ut sen?
Dessutom kommer jag behöva klyva den/de brädor som ska klyvas lite snett också eftersom det skiljer lite i bredd på rummet, säg runt 2-3cm på 3,5m nånting.
Jag är nog mest lockad av att lägga en kluven bräda i mitten av golvet men det kanske ser konstigt ut sen?
Det tog ett par varv innan jag fattade frågan men till sist så, kanske.
Du ska alltså bygga en "ruta" som är två bräder bred och i den rutan ska du lägga bräder men utrymmet går inte jämt ut med brädernas bredd. Har jag fattat rätt?
Är det så skulle jag klyva på båda sidorna. Alternativ 1 alltså.
Eller kanske inte när jag tänker efter. Du kan inte göra en snabb skiss över utrymmet och tänkt golvriktning?
Du ska alltså bygga en "ruta" som är två bräder bred och i den rutan ska du lägga bräder men utrymmet går inte jämt ut med brädernas bredd. Har jag fattat rätt?
Är det så skulle jag klyva på båda sidorna. Alternativ 1 alltså.
Eller kanske inte när jag tänker efter. Du kan inte göra en snabb skiss över utrymmet och tänkt golvriktning?
Jag tror att det vanligaste förr var att inte använda fris, men tvärgående brädor vid plankornas kortsidor. Varför inte en tvärgående planka vid respektive gavelvägg samt en i mitten?jokamp skrev:
Att göra som i inlägg 6 tycker jag ser fult ut. Antingen en fris runt hela golvet eller ingen alls.
Klicka här för att svara