Min familj och jag ska just flytta till villa. I vår befintliga lägenhet finns parkettgolv i vardagsrummet. Redan när vi flyttade in var golvet rätt slitet men eftersom vi skurat (med lätt fuktad mopp, ej blöt) har denna fläck dykt upp . Ser ut som att själva lacken har släppt. Har även framkommit rispor i samband med städning som ser ut att vara från hundklor. Nu till min fråga : går golvet att rädda eller kommer vi få stå för att ersätta hela golvet som trots allt varit slitet och inte tål nånting? Finns även bitar som ser ut att ha spruckit (det var redan när vi flyttade in) vi har knappt svabbat golvet i vardagsrummet senaste året just pga detta att det bara blir fulare och fulare av att städa. Nån som vet ? Skickar med en bild på fläcken som blivit. (Det har inte stått nåt över fläcken utan den uppkom bara hux flux) kan tidigare hyresgäst gjort nån fullösning som visar sig först nu ? Känns väldigt märkligt att lacken bara ska släppa sådär. .
20151026_124002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga problem, en skicklig golvläggare byter ytskiktet om det inte går att slipa ner.

Men du får nog räkna med en golvslipning om det ska se ra ut.

Om du bor i hyreslägenhet så ingår det i hyran att du ska få golvet slipat vart (ca) 20 år.

Så hyresvärden kan inte kräva dig på hela omslipningskostnaden om det var några år sedan som det slipades sist utan du betalar pro rata.

Ok. Tack för svar :) Det har inte rest sig i träet utan snarare tvärt om. Känns faktiskt som att det är nerslipat alt nernött..
Känns inte alls kul om man blir ersättningsskyldig då hela golvet är slitet och fult. Men jag förstår att det säkert kommer bli så, någon som har nån hum av vad ett sånt arbete kostar ?

fricol skrev:
Ok. Tack för svar :) Det har inte rest sig i träet utan snarare tvärt om. Känns faktiskt som att det är nerslipat alt nernött..
Känns inte alls kul om man blir ersättningsskyldig då hela golvet är slitet och fult. Men jag förstår att det säkert kommer bli så, någon som har nån hum av vad ett sånt arbete kostar ?
Slipning ca 260-300:-/ m2

roland53 skrev:
Slipning ca 260-300:-/ m2

Åh tack ! Antar att hela golvet måste slipas ?
Får hoppas att värden ser att golvet är slitet I stora hela och att vi slipper stå för det.. blir lite fundersam när lacken helt verkar ha släppt från golvet på bara en liten yta.

Glöm inte att anmäla det till värden isf, då kan ni få reda på om det är noterat vid utflytt av förra gästen.

corre skrev:
Glöm inte att anmäla det till värden isf, då kan ni få reda på om det är noterat vid utflytt av förra gästen.
Nuvarande hyresgäst bör ha deltagit i en inflyttningsbesiktning och fått en kopia på detta.
Där ska alla skador antecknas. Om det inte finns antecknat i detta protokoll så är hyresgästen ansvarig för skadan.

Om det däremot inte finns en sådant protokoll så har hyresvärden väldigt svårt att bevisa att det är nuvarande hyresgäst som orsakat och är ersättningsskyldig för skadan.

Vi deltog inte i någon besikting. Däremot vet jag inte om dom gjort besiktning på egen hand utan oss... Måste man ha tagit del av protokollet för att det ska gälla ? Finns rätt mkt på lägenheten som inte vi orsakat och jag vet ju trots allt inte om det finns dokumenterat sedan tidigare hyresgäst?

Osäker på om hyresvärden kan kräva dig på skador om du inte skrivit under ett besiktningsprotokoll vid inflyttningen.
MEN det är i ditt eget intresse att se till och kräva en besiktning vid inflyttningen för att skydda dig själv.
Man kan inte lita på andra i sådant. Det kan uppgå till stora summor om det vill sig illa.:eek:

Tack för svar igen :) vi får helt enkelt vänta in besikting och se hur det går:) men nu vet jag iaf att golvet förhoppningsvis bara har en lackskada och går att slipa till . Även om det är nåt jag tycker värden ska stå för 😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.