Hej,

Var har lagt vårt första klinkergolv vilket är på 28m2 i källare. Efter fogning hittar vi en del defekter som vi funderar över :

1. Vi har ett par ställen där hörnan på plattan sticker ut lite, ex

oga77yM.jpg

Risken är stor att plattan kommer bli kantstött, finns det något man kan göra åt det?

2. På 2 ställen har vi noterat att det syns fix igenom fogen ex

KJGjZe0.jpg

Antar att man får leva med det? Att stryka på mer fog lär väl inte hjälpa?

3. På vissa ställe kan vi se att det finns ojämnheter i fogen, man kan tro att det är sprickor i vissa fall men de tror jag inte det är.

7exSFEY.jpg
BOvACFo.jpg
r06VfVz.jpg

Kan man bara fylla på med mer fog eller kommer inte det hålla? Läste något om att fogen behövde 3 mm djup för att festa?

4. Det har av någon konstig anledning uppstått bubblor i fogen ex

VzViGf2.jpg
6QYHpqV.jpg

Är det viktigt att fylla igen dessa? Kommer fogen kunna fästa? Här kan man se hur djupa fogarna är som max :

7zUX6rK.jpg

5. Vi missade tyvärr att torka av 2 hörn från fog så det blev ett tjockt lager där ex

IV7gFvn.jpg
80d1Rg8.jpg

Jag misstänker att det är ganska kört nu? Man kan troligen inte använda mekaniskt verktyg utan att skada plattan och någon tvätt lär väl inte ta bort allt det där?

Det går bra att skrapa ur fogarna som ser konstiga ut och där fix syns och foga om. Helst fog från samma säck som resten av golvet så det inte blir färgskillnad. Arbetar du försiktigt med en spackelspade eller liknande bör du kunna få bort fogen i hörnet utan att skada plattan.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Problemet är att jag tidigare provat ta bort fix, innan fogningen och då resulterade det med att fixen drog med sig lite av en plattas yta så jag tror att jag låter fixen sitta. Att skrapa fogar som är 4 mm breda utan att röra vid plattorna blir nog ganska svårt skulle jag tro, iallafall utan att röra vid plattorna.

snowjim skrev:
resulterade det med att fixen drog med sig lite av en plattas yta så jag tror att jag låter fixen sitta.
Länka plattorna så att ingen annan köper skiten

Plattorna är inte värdelösa men de är inte häller i världsklass. De kostade ca 250 kr / m och det var max vad vi kunde tänka oss lägga på de 28m2.

Var har fyllt på med mer fog där det behövdes och de defekter som fanns är nu också igenfyllda.

Efter allt jobb så är vi trotts allt nöjda med hur det ser ut. Hur bra det verkligen håller i längden återstår att se.

Plattorna är köpta på Bauhaus och enligt dem så skulle dessa plattor vara strax under garage hårdhet. Men jag är högst tveksam, de sa nämligen också att plattorna var på tok för hårda för att skära med vanlig klinkerskär vilket gick riktigt bra! Plattorna är tillverkade av Palazzo men finns inte på bauhause svenska sida, däremot den tyska : http://www.bauhaus.info/bodenfliesen/palazzo-natura-feinsteinzeugfliese-forest-/p/20439772

Kan också tillägga att det var förvånansvärt lätt att skrapa bort fogen som vi missat torka bort. Fixen är såklart en annan historia men som tur är har det inte kommit utanför på det viset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.