Golv
Dr.L: Inte ovanligt, lacket hjälper till att hålla golvet tight. Ett oljat golv kan rör sig mer än ett lackat.
järnmannen: Tack för snabba svar. Jag misstänkte att det inte var nån bra ide med reglar med tanke på golvvärmen.
jonmo: Intressant. Elmatta på planken och sen 12mm spån, eller? Har du tips på någon specifik tillverkare/produkt som är bra?
yonna: [citat] Kan det vara så att du har såpa i vattnet varje gång du tvättar golvet? När grangolvet mättats med såpa skall du bara använda rent vatten - du kommer att upptäcka att golvet blir rent ialla fall. Jag tror att dina golv blivit fula av för flitigt såpskurande! Jag använder såpa max 2 ggr året. Ja, det är riktigt att golven visar var mattor ligger/legat så det gäller att
DubbelAdam: Jag har övervägt att bila ur och gjuta nytt med isolering i betongen men det blir genast en helt annan omfattning på jobbet. Väggarna består av 90cm granitblock som är ojämna vilket gör det svårt att isolera (rummet skulle bli för litet). Så om jag inte åtgärdar väggarna tänker jag att det kanske blir onödigt att göra en så pass stor insats på golvet. Jag tänker därför att
nino: gör som tomasx skrev, fråga om det är ok om du lägger klinker och han står för materialet, fix och klinker kostar inte så mycket, nekar han fråga om det är ok om du gör det själv och står för allt. Passa dig bara så du inte åker på hyreshöjning om lgh blir delvis renoverad (edit missade en :) )
toolman77: Jag har precis lagt in detta https://www.byggmax.se/golv/tragolv/parkettgolv/parkettgolv-ek-3-stav-vitlackad-p13452 och som har samma 5Gs system tycker att det funkade ok. Tyvärr var inte passformen på kortsidorna helt perfekt men jag hade räknat med att något skulle strula för 199kr/m2. 5Gs systemet bygger på att långsidan sätts och att kortsidan läggs kant i kant. den kan alltså inte
sympatrik: Minns ej modell var något Beijer plocka hem åt mig.
Stefan N: Vet inte om det blir så mycket enklare, alla höjderna blir ju fel och problem med dörrar. Att riva ut ett sketet laminatgolv tar ju max 30 min så jag ser ingen anledning till att inte göra det.
rakarör: Hej! någon som kan rekommendera bra folk för konvertering av vattenburna radiatorer till golvvärme i ett helt våningsplan i Stockholmstrakten (Solhem). Är själv rätt händig, men har dock aldrig lagt vattenburen golvvärme tidigare. Tacksam för alla svar.
danne9: [citat] De gör väldigt mycket, inte bara för hur de ser ut utan också hur golvet känns. Nu kan man ju till och med göra rent de till skillnad när de var betong. [citat] Vet inte vad för fix och fog som användes. Var firma som gjorde jobbet och stod för de, jag köpte bara klinkern själv. [citat] Blev väldigt nöjd. Har redan ställt in allt med motor så nu är det inte mycket plats
arneri68: [citat] De har egen produktion, men det blir lite ställtider etc som de säkert tar betalt för. Om du vet att det finns produktion i andra länder kanske det blir billigare att köpa därifrån.
Skånelängan: [citat] Det har jag också gjort för att ha en uppfattning för hur mycket det skiljer och kommer även köra laser sedan när nya golvet ska reglas upp.
magnetens: Ett mjukt furugolv är ju toppen till små barn, ty vem vill inte ha ett mjukt och skönt golv under fötterna? Jag har själv lagt det i barnens rum, och slitaget som blir tycker jag är en stor del av golvets charm! Hade hellre lagt in ett 100 år gammalt furugolv än ett nytt om jag kunnat välja.
slacker: Skulle gissa på att ta ned ojämnheter, målartvätt kan vara aktuellt men generellt skulle jag följa tillverkarens rekommendationer för bäst resultat...
Peter_K: Tack! Nej det är Tarkett Bäckaskog. Tror det är Woody/Coloramas egen variant på Tarkett Rumba som jag la i köket men det här är 13 mm istället för 14 mm. Ser likadant ut annars. Köket https://www.byggahus.se/forum/kok/244498-nytt-kok.html
Hilda Andersson: Jag och sambon börjar fundera på att ha något högblankt golv i vardagsrummet och hittade då ett laminat blick från wineo, vad säger ni om det? Hur är det att lägga? Hur tåligt är det? Är det snyggt? Är det behagligt att gå på? Är det prisvärt?
Andreas_kalmar: bilder underlättar ju en bedömning
nino: Händer på flera Lidl butiker alltså Edit: läste artikeln nu och där stod det att det hänt på flera men längesen...
Andreas_kalmar: om jag skulle montera klinker på stål så skulle jag använt epoxy för stål och ströa med sand mycket billigare och ger iallafall fäste för fixet
Andreas_kalmar: svårt att se om du är nöjd med golvytan och. värmen att det skulle vara lönt att ändra något även om du ser till ökat värde
woien: [bild] [bild] Någon som känner igen dessa? måtten är 14x120cm och de är ca 9mm tjocka. en stav valnöt tror jag.
evojenza: Hej. Nja kanske 3-4 maskiner i veckan. Brunnen är rensad och det svämmar inte över. Dock misstänker jag att slangen från torktumlaren har legat lite dumt och låtit allt vatten från den rinna rakt ut i fixen under en platta. Har flyttat den och satt fast den. Det luktar inget men kristallerna smakar syrligt och salt. Om det skulle underlätta.
Originalet: lägger man såna under hela golvet och sen golvspån löst uppepå eller ska man regla mellan isoleringen också? Så cellplasten direkt på asfalten, ingen luftspalt eller plast?
harry73: I 82 kom ett totalt asbestförbud, så om husrt är från 84 skadrtvara asbestfritt