5 884 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hur viktigt att få bort limrester
Jahapp då fick man genast ångest. Skadan är redan skedd och jag har inget material kvar av mattan/limmet. Så hur gör jag nu? Behöver jag våttorka hela huset, dvs alla rum alla våningar? Eftersom jag inte hade innerväggar under rivningen måste isoleringen bytas ut?
Bör jag genomföra någon form av provtagning i min villa?
Bör jag genomföra någon form av provtagning i min villa?
Har du inget kvar är det ju svårt att veta... 
En korttidsexponering av asbestdamm (om det var det) är inte så farligt så länge du inte har någon lungsjukdom eller astma (eller någon annan som bor i huset).
Asbest som inte påverkas/rörs är det ingen fara med så isolering som byggs eller gjuts in är inte farligt.
Smäller du upp en skiva gips stängs ju också eventuellt damm inne (men kan ju komma ut om man tar hål).
Du kan beställa ett tejpprov, förutsatt att du har damm kvar i huset. Jag tror du får tre tejpremsor i minsta paketet. Tejpa dem på damm och skicka in för prov!
En korttidsexponering av asbestdamm (om det var det) är inte så farligt så länge du inte har någon lungsjukdom eller astma (eller någon annan som bor i huset).
Asbest som inte påverkas/rörs är det ingen fara med så isolering som byggs eller gjuts in är inte farligt.
Smäller du upp en skiva gips stängs ju också eventuellt damm inne (men kan ju komma ut om man tar hål).
Du kan beställa ett tejpprov, förutsatt att du har damm kvar i huset. Jag tror du får tre tejpremsor i minsta paketet. Tejpa dem på damm och skicka in för prov!
Klicka här för att svara