Hej,

Har kollat runt mycket här men inte hittat något som tar upp mina specifika frågor, så jag testar detta.

Ganska nybliven husägare av en 70-tals 1½-tegelvilla med gjuten platta, troligen oisolerat under plattan.

I hall/kök ligger nu betongplatta-elvärmeslinga-flytspackel-klinker som vi (läs min sambo) tycker är för fula och för kalla. Vi kör inte golvvärmen mycket eftersom vi inte vill elda för kråkorna + minska risken för fuktrelaterade skador som kan uppstå man man stänger av värmen på våren (omvänd fukttransport). Då funderar vi på att lägga ett trägolv istället (parkett el faner). Men hur gör vi detta på bästa sätt?

alt.1 - ta bort klinkers, ta bort golvvärme + flytspackel. Lägga fuktspärr direkt på betongplattan+ någon foam/dämpning + trägolv. samma nivå som övriga rum, men stor arbetsinsats antar jag?

alt.2 - ta bort klinkers, spara golvvärme + flytspackel. Lägga fuktspärr direkt på flytspacklet + någon foam/dämpning + trägolv. Bygger ju en del på höjden som man kanske kommer irritera sig på.

alt.3 - Lägga fuktspärr direkt på klinkers som finns idag + någon foam/dämpning + trägolv. Bygger ju väldigt på höjden, men det enklaste alternativet.

Självklart innebär de olika alternativen lite olika fix o trix vid dörrar, trappa, kök osv.

Kan även tänka mig att man vill ha någon luftspalt mellan fuktspärr och trägolv för att det ska kännas varmare, någon som har erfarenhet av det?
En annan fråga är om man kan använda golvvärmen trots att det ligger en fuktspärr ovanpå? borde väl inte vara något problem?

Vi har även ett sovrum där det ligger golv i följande ordning: betongplatta - dämpning - parkett. Alltså ingen fuktspärr. Borde vi riva upp golvet och lägga fuktspärr?

Syllar har för 15 år sedan blivit bytta så fukt finns ju som alltid i betong, men inget vi märkt.

tack!
mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.