Är det möjligt att lägga massivt furugolv direkt på betong?
Betonghus från 50-talet, högst upp, ingen golvvärme.
Pratade med golvavdelningen på en bygghandlare idag som beskrev resultatet som katastrofalt. Golvet skulle resa sig en jävla massa. Har dock läst runt lite på internet och får en känsla av att de kan funka bra. Är ju inte otänkbart att han hellre säljer ett märkesgolv för 1000kr/m2 istället för att jag köper furugolv för 100-150kr/m2.
Abolute best practice vad jag har förstått att är regla upp och sen skruva golvet. Det är dock inget alternativ i detta fall då höjden blir för stor.
Tanken är att golvet ska vitmålas. Funderar på att måla plankorna enskilt för att undvika att färgen jämnar ut skarvarna. Vad jag är ute efter är följande:

Förslag och synpunkter mottags tacksamt.
Betonghus från 50-talet, högst upp, ingen golvvärme.
Pratade med golvavdelningen på en bygghandlare idag som beskrev resultatet som katastrofalt. Golvet skulle resa sig en jävla massa. Har dock läst runt lite på internet och får en känsla av att de kan funka bra. Är ju inte otänkbart att han hellre säljer ett märkesgolv för 1000kr/m2 istället för att jag köper furugolv för 100-150kr/m2.
Abolute best practice vad jag har förstått att är regla upp och sen skruva golvet. Det är dock inget alternativ i detta fall då höjden blir för stor.
Tanken är att golvet ska vitmålas. Funderar på att måla plankorna enskilt för att undvika att färgen jämnar ut skarvarna. Vad jag är ute efter är följande:

Förslag och synpunkter mottags tacksamt.
Men hur ska du fästa plankorna utan reglar? Lägga det som ett flytande golv?
En tanke kan ju vara att lägga golvet på ett underlag av plywood som du antingen kan limma tiljorna mot eller spika mot. Dock lär du ju behöva köra 12mm plywood och golvet misstänker jag är lika tjockt eller upp mot 20mm tjockt eller så? Om en sådan lösning står emot krafterna som blir när golvet påverkas av årstiderna är dock en annan sak.
Hur mycket får det bygga totalt på höjden?
// Mats
Hur mycket får det bygga totalt på höjden?
// Mats
Precis, min förhoppning var att kunna lägga det flytande, men det är alltså inte att rekommendera?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Nej. I och med att varje planka ändrar storlek med 1-2 mm över årstiderna. Har du då 30 plankor limmade i varandra, rör sig golvet 30-60 mm i nâgon ända. Till detta kommer vertikal förändring som oftast innebär att golvet glappar mot underlaget.Daaaaaniel skrev:
Du måste ha något att fästa det i undertill för som tidigare sagt så kommer respektive planka att växa både på längden (inte så mycket) och bredden (mest) med varierande temperatur och luftfuktighet. Risken är även att om du har stora krafter och ett klent underlag så har du ett bananformat golv som i värsta fallet reser sig med klimatförändringar. Limma skulle kunna vara ett alternativ men jag har dålig koll på om man gör det med annat än stavparkett, när det gäller att spika skulle nog det funka men det blir en hel del jobb och även tjockleken på plywooden måste anpassas för den minsta spiklängden som används.
// Mats
// Mats
Har kompis som la flytande furogolv med mycke bra resultat. Men det var ett dyrare norrlandsfur golv typ 200x28 mm. Jag trode inte att det gick men det har legat där i typ fem år och ser bra ut.
Ena sekunden är det omöjligt och nästa sekund får men en känsla av att det kan gå ändå.
Men varje gång man hör något positivt är det lite vagt...
Märke etc?
Men varje gång man hör något positivt är det lite vagt...
Märke etc?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har lagt massivt furugolv på ett betongvalv i en tidigare lägenhet med gott resultat. Notera dock att massiva trägolv alltid rör sig och under den torraste årstiden kommer du ha glesa fogar, men detta kan vara en del av scharmen.
Vi fäste direkt i betongen genom skruvplugg snett i sponten. Det var ett kök/hall ca 20 m2 och fungerade väl för oss. Vi valde att golvsåpa golvet med såpa med kalk i, blir vittskimrande men ändå livligt med träet.
Vi fäste direkt i betongen genom skruvplugg snett i sponten. Det var ett kök/hall ca 20 m2 och fungerade väl för oss. Vi valde att golvsåpa golvet med såpa med kalk i, blir vittskimrande men ändå livligt med träet.
Vad menar du med betongvalv?
Blev det inte en jäääääävla massa skruvande?
Det är de ju glesa skarvarna som gör det snyggt. Titta bara på bilden
Blev det inte en jäääääävla massa skruvande?
Det är de ju glesa skarvarna som gör det snyggt. Titta bara på bilden
Hur gick det med detta Daaaaaniel?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg