Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Hej!
Jag ska gjuta in elektrisk golvvärme och lägga klinkers på 18kvm Granab-golv (samma princip som Nivell). Jag måste hålla undan flytspacklet från väggen lagom mycket för att de ventilerade golvlisterna ska täcka glipan ordentligt efteråt, utan att ventilationen underifrån hindras.
De avstängningslister jag hittat på nätet är minst 1.5cm breda och oftast mer, Är det någon som har tips på bra alternativ i ett sånt här läge? Idealt tänker jag vore någon riktigt tunn och papp/plast/trä-sarg som kan få bli kvar under spacklet när det härdat, och där den uppstickande delen kan skäras/slipas ner på ett smidigt sätt innan klinkersplattorna sätts.
Eller har jag tänkt hel fel runt hur det här problemet ska angripas? Alla tips mottages tacksamt.
PS. Behörig elektriker lägger värmeslingorna och det är en hall, inget våtutrymme. DS.
Jag ska gjuta in elektrisk golvvärme och lägga klinkers på 18kvm Granab-golv (samma princip som Nivell). Jag måste hålla undan flytspacklet från väggen lagom mycket för att de ventilerade golvlisterna ska täcka glipan ordentligt efteråt, utan att ventilationen underifrån hindras.
De avstängningslister jag hittat på nätet är minst 1.5cm breda och oftast mer, Är det någon som har tips på bra alternativ i ett sånt här läge? Idealt tänker jag vore någon riktigt tunn och papp/plast/trä-sarg som kan få bli kvar under spacklet när det härdat, och där den uppstickande delen kan skäras/slipas ner på ett smidigt sätt innan klinkersplattorna sätts.
Eller har jag tänkt hel fel runt hur det här problemet ska angripas? Alla tips mottages tacksamt.
PS. Behörig elektriker lägger värmeslingorna och det är en hall, inget våtutrymme. DS.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Kan en tätninglist för dörrar och fönster av skumgummi fungera?
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Det ska i 2cm spackel (2,5mm armering plus givarrör 16mm), så det blir nog lite tunt. Eller vågar man lita på att de håller de tätt om man kör flera ovanpå varandra?Robert-san01 skrev:
Lite spill ner på bottenplattan gör väl inget, men det skulle vara jobbigt med en ohejdad flod av flytande spackel...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
En remsa med liggunderlag?
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
finns tunna lister att limma i golv vägg vinkeln som är 2mm tjocka och ca 8 cm breda
http://www.ardex.se/produkter/undergolv.htm?product=ardex_tp_50&key=17
här är listen, sök reda på vem som är säljare i ditt område och ring han, antingen så har han kanske eller så vet han om nån firma som har handlat
här är listen, sök reda på vem som är säljare i ditt område och ring han, antingen så har han kanske eller så vet han om nån firma som har handlat
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Vi använde 10mm frigolit för att få lite svällmån mot furugolvet. Dock lät vi frigoliten sitta kvar, kan nog vara lite jobb att skära bort den.
Tror inte alls det är bra att lämna den kvar i golvet..
Finns ju en anledning till att du gjuter golvet. Ta bort listen när du gjutit allt runtomkring och sen petar du bort den och gjuter fallet sist. Det är ju så lite jobb stt peta bort den så varför inte göra det ordentligt istället??
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Pratar du med mig?
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Då är jag med 
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Det beror väl alldeles på vilken sorts list det är, om det är mycket eller lite jobb att peta bort 20 meter av den?xdigger skrev:
Något fall tänkte jag inte ha i hallen!
Aha... Sorry trodde det var ett badrum du höll på med!
tänkte att fuktspärr på det där kan ju inte bli bra.. Får skylla på att jag hade migrän förut!
vanlig skumgummilist sån blå är mycket enkel att peta bort med ett lagom brett stämjärn!