Hej!

Jag ska gjuta in elektrisk golvvärme och lägga klinkers på 18kvm Granab-golv (samma princip som Nivell). Jag måste hålla undan flytspacklet från väggen lagom mycket för att de ventilerade golvlisterna ska täcka glipan ordentligt efteråt, utan att ventilationen underifrån hindras.

De avstängningslister jag hittat på nätet är minst 1.5cm breda och oftast mer, Är det någon som har tips på bra alternativ i ett sånt här läge? Idealt tänker jag vore någon riktigt tunn och papp/plast/trä-sarg som kan få bli kvar under spacklet när det härdat, och där den uppstickande delen kan skäras/slipas ner på ett smidigt sätt innan klinkersplattorna sätts.

Eller har jag tänkt hel fel runt hur det här problemet ska angripas? Alla tips mottages tacksamt.

PS. Behörig elektriker lägger värmeslingorna och det är en hall, inget våtutrymme. DS.

Kan en tätninglist för dörrar och fönster av skumgummi fungera?

Robert-san01 skrev:
Kan en tätninglist för dörrar och fönster av skumgummi fungera?
Det ska i 2cm spackel (2,5mm armering plus givarrör 16mm), så det blir nog lite tunt. Eller vågar man lita på att de håller de tätt om man kör flera ovanpå varandra?

Lite spill ner på bottenplattan gör väl inget, men det skulle vara jobbigt med en ohejdad flod av flytande spackel...

En remsa med liggunderlag?

Ardex har en L formad list som tejpas på golvet, kanske kan vara nåt?

nino skrev:
Ardex har en L formad list som tejpas på golvet, kanske kan vara nåt?
Det skulle kunna va nått! Jag hittar den inte när jag googlar, vet du vilka butiker som kan tänkas ha den?

finns tunna lister att limma i golv vägg vinkeln som är 2mm tjocka och ca 8 cm breda

Vi använde 10mm frigolit för att få lite svällmån mot furugolvet. Dock lät vi frigoliten sitta kvar, kan nog vara lite jobb att skära bort den.

Tror inte alls det är bra att lämna den kvar i golvet.. :thumbdown: Finns ju en anledning till att du gjuter golvet. Ta bort listen när du gjutit allt runtomkring och sen petar du bort den och gjuter fallet sist. Det är ju så lite jobb stt peta bort den så varför inte göra det ordentligt istället??

Pratar du med mig?

Det var ett svar till TS.

Då är jag med :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
xdigger skrev:
Tror inte alls det är bra att lämna den kvar i golvet.. :thumbdown: Finns ju en anledning till att du gjuter golvet. Ta bort listen när du gjutit allt runtomkring och sen petar du bort den och gjuter fallet sist. Det är ju så lite jobb stt peta bort den så varför inte göra det ordentligt istället??
Det beror väl alldeles på vilken sorts list det är, om det är mycket eller lite jobb att peta bort 20 meter av den?

Något fall tänkte jag inte ha i hallen!

Aha... Sorry trodde det var ett badrum du höll på med! ;) tänkte att fuktspärr på det där kan ju inte bli bra.. Får skylla på att jag hade migrän förut! :) vanlig skumgummilist sån blå är mycket enkel att peta bort med ett lagom brett stämjärn! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.