Byggahus.se

Problem med 7 mm. fanérgolv

1. S
    Medlem Nivå 1
    Aj så fel det kan bli.

Köpte en lägenhet där det låg Kährs Linnea fanérgolv 7 mm. Det låg på en foam, och under där åldersbeständig plast på betongplattan (vi bor på bottenplan).

Då golvet var 12 år såg det ganska risigt ut. Eftersom Kährs fortfarande säljer denna typ av golv köpte jag det på nytt, och anlitade en som lade in det.

Det blev snyggt, men oj vilket bakslag sedan. Golvet knarrar något förskräckligt. Nästan varje steg man tar hörs. Det är runt 28 m2 som lades in, och det finns rörelsemarginal längs väggarna.

När man trapar på golvet så ser man hur det sviktar. Den foam som låg under det gamla golvet behöll vi eftersom den såg fräsch ut. Var det fel?

Eftersom originalgolvet gick in under köksskåpen kapade vi ett snitt innanför sockeln, och lade nya golvet en liten bit in. Även där finns rörelsemarginal.

Tänkte att jag får leva med detta, men blir snart tokig.

Om man ska lägga ett sådant tunt fanérgolv på 7 mm. på betongplatta, ska man då inte ha foam under kanske? Tänkte om jag ev. skulle köpa ett annat 7 mm. fanérgolv t.ex. Tarkett Viva och testa att lägga ovanpå med lummpapp emellan, men knarret kanske kommer vara kvar...

Alla idéer uppskattas.