Vi köpte ett vad gäller ytskikt i det närmaste orört sutteränghus från -69. Övervåningen, där vi vistas till 99 %, håller vi på att renovera och allt går bra (första huset och vi lär oss massor).

Tanken var att låta sutterängplanet stå tills övervåningen är helt klar men jag ska börja jobba hemifrån några dagar i månaden så nu jag tänkte göra i ordning ett kontor i ett av sovrummen nere. Jag har läst på en del om nivellsystem och platonmatta på plattan etc. Enligt vissa är sådana lösningar ett måste i sutteräng/källarhus och enligt andra är det inte så noga.

Förutsättningar:

- Halva källaren har målat betongolv synligt eller tunn plastmatta limmad på betongen. Ingen färg har släppt och inga bubblor finns i plastmattan.

- Den inredda delen har antagligen träreglat och isolerat golv med skiva. Det finns ingen lukt runt golvsocklar eller matta annat än att en matta luktar lite "gammalt" men inte fukt/mögel.

- Källaren omdränerad 1994 "för att grannarna gjorde det" och de båda besiktningsmännen som kontrollerade huset inför köp sa + skrev att källaren är torr.

= plattan bör vara torr?

Vad säger ni? Hur hade ni gjort? Kan man kontrollera om golvreglarna är angripna utan att riva upp?
Eller hade ni lagt nytt golv på det gamla?

Jag bryter ogärna upp något som är fungerande men om man bör göra det kommer jag att göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.