6 625 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Varför lade man fris...
Ska lägga ett massivträgolv (furu) i vårt hus från 1909 (eller snarare lägga om ett som är för trasigt för att bara laga upp) och diskuterat lite med min far och min svärfar. Svärfar tyckte att fris bara var bökigt och är fulare (han är funktionalist och gillar den stilen men är duktig på att snickra så lägga fris kan han säkert), jag började fundera på varför man lade fris. Ofta har ju ett tekniskt utförande ofta både estetisk och teknisk grund. Min far som började sin bana som byggnadsingenjör (men inte jobbet som det på ca 50 år) hade kommentaren att "det blir ju mycket snyggare om man lägger fris" och hade inget egentligt tekniskt skäl till varför man gjorde det.
Tex fiskbensparkett med fris har jag fått för mig att man lägger det mönster man gör för att rörelser ska ta ut varandra.
Nu spelar egentligen inte svaret någon roll för om det blir fris, för jag vill ha det då JAG tycker det är snyggare och huset haft det från början, men det vore intressant att veta om det fanns någon teknisk anledning att lägga fris?
Tex fiskbensparkett med fris har jag fått för mig att man lägger det mönster man gör för att rörelser ska ta ut varandra.
Nu spelar egentligen inte svaret någon roll för om det blir fris, för jag vill ha det då JAG tycker det är snyggare och huset haft det från början, men det vore intressant att veta om det fanns någon teknisk anledning att lägga fris?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
På tex en altan kan jag tänka mig att det finns en funtion så man slipper "gavlar" utåt på någon sida.
Men inomhus har jag svårt att tänka mig att det är ngt annat än estetiskt ?
/K
Men inomhus har jag svårt att tänka mig att det är ngt annat än estetiskt ?
/K
Jag tror att det kan finnas en tradition att lägga fris sedan kilade golv var vanligt. Kilade golv brukar vara byggd av långa plank av lika längd som skarvas med en fris. Pga att planken är kilformade är det nästintill omöjligt att skarva dem snyggt, men en tvärgående bräda löser problemet.
Jag tycker att golv med fris ser ut att vara gjorda med finess.
Stavparkett som används bl.a. i fiskbensmönster är smala och korta. De är individuellt förankrade i golvet och därför syns inte krympningar lika mycket jämfört med ett plankgolv. Samma orsak till att sekelskifteshus har smala panelbrädor och smala golvplank.
Sekelskifteshus brukar innehålla mycket snickarglädje så varför skall golven vara simpla och tråkiga?
Jag tycker att golv med fris ser ut att vara gjorda med finess.
Stavparkett som används bl.a. i fiskbensmönster är smala och korta. De är individuellt förankrade i golvet och därför syns inte krympningar lika mycket jämfört med ett plankgolv. Samma orsak till att sekelskifteshus har smala panelbrädor och smala golvplank.
Sekelskifteshus brukar innehålla mycket snickarglädje så varför skall golven vara simpla och tråkiga?
Klicka här för att svara