80 151 läst ·
22 svar
80k läst
22 svar
Lägga klickgolv på ojämnt trägolv?
Sida 1 av 2
Vi är i färd att lägga et klickgolv på ett gammalt och ganska ojämnt trägolv och funderar på hur man får det jämnt. Golvet är ungefär 4 mm lägre in mot mitten och rummet är c:a 2 m brett. Men från väggen och 50 cm ut är det ganska rakt på båda sidor så svanken är inom 1 m. Huset är 100 år gammalt så det har väl satt sig en aning med åren gissar jag.
Jag har läst på lite om hur det skulle gå att spackla på ett trägolv men tycker jag får lite olika svar. Till saken hör att det är ganska rejäla sprickor mellan plankorna. Golvet har varit spacklat tidigare med det är bortskrapat och golvet har använts som det är, slipat och lackat men fult enligt mig.
/Mats
Jag har läst på lite om hur det skulle gå att spackla på ett trägolv men tycker jag får lite olika svar. Till saken hör att det är ganska rejäla sprickor mellan plankorna. Golvet har varit spacklat tidigare med det är bortskrapat och golvet har använts som det är, slipat och lackat men fult enligt mig.
/Mats
Behöver man inte fasa ut kanterna? Hade jag kunna lägga golvet på andra ledden hade det säkert fungerat perfekt. Är det inte risk att golvet kommer att vicka längs masonitkanten. Skulle man kunna bygga upp med någon tjockare papp som man kan lägga i flera lager och fasa ut mot kanterna?
/Mats
/Mats
Har inte riktigt fattat vilket håll du tänkt lägga golvet inser jag?
Storlek på rummet?
Läggningsriktning?
Har du gott om plats under dörrrarna så att det nya golvet får plats? Hur gott om plats? Får du plats med ett undergolv? Eller extratjockt golv som tål och kan ta upp ojämnheter i underlaget bättre?
Tusen frågor...
Storlek på rummet?
Läggningsriktning?
Har du gott om plats under dörrrarna så att det nya golvet får plats? Hur gott om plats? Får du plats med ett undergolv? Eller extratjockt golv som tål och kan ta upp ojämnheter i underlaget bättre?
Tusen frågor...
Jag vill helst vi inte bygga så mycket på höjden. Det måste väl till en spånskiva om de ska fungera. Golvet kommer jag att lägga i rummets längdåkning. 2x3 m ungefär är rummet. Det hade säkert fungerat bättre att lägga tvärs dom gamla plankorna och palla under på mitten. Men tycker inte det blir snyggt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Har också löst liknande problem med lumppapp. Lade först ett lager på hela golvet för att ta upp små ojämnheter och rev sedan bitar för att palla upp med fler lager där jag hade svackor. Vet inte hur många lager man vågar lägga innan det blir svampigt men jag var nog uppe i fyra på några ställen. Det blev bra!
Jag gissar att pappen är ganska stabil så det borde inte bli så svampigt i första taget. Men det är ju lätt att testa. Sedan brukar man ju ha skumplast under golvet just för att det ska bli lite svampigt och tyst och skönt att gå på. Kan pappen var c:a 0,5 mm tjock? I så fall skulle det behövas 8 lager där det är som mest.
/Mats
/Mats
Beror helt på hur ojämnheter är formade då det nya golvet även formar sig lite. Är det en lång svacka så kan det räcka med att bygga upp det med två mm, dvs du behöver inte kompensera fullt ut.senmathal skrev:
Det är ju ett så litet golv att det bara är att lägga ut lite golv och prova hur det blir, sviktar det så får du plocka upp lite av det och skjuta in lite papp ytterligare. Du märker när du lägger hur mycket svikt som bildas.
Under ideala förutsättningar skulle även 4 mm kunna sväljas utan extra fyllning på en sträcka av 3 meter om det är förhållandevis plant på 2 meters bredden.
Har du lumppapp så hoppar du över foamen. Pappen blir stegdämpning också.
Jag tror problemet är dom rätt branta kanterna på svackan så att golvbrädan riskerar att rida och vicka på kanten. Svackan är nog inte bredare än 50 cm. Funderar om det egentligen vore enklare att spackla med ett grovspackel. Golvet kommer ju ändå att kunna röra sig på sidorna om spacklet och det gör väl inte så mycket om det släpper och spricker lite. Det fyller ju upp under golvet ändå. Annars fungerar nog papp alldeles utmärkt.
Det ligger ett klickgolv i ett intilliggande rum som inte jag har lagt själv. Det golvet har släppt i några fogar så det blivit lite nivåskillnad i skarvarna. Orsaken till detta vet jag dock inte. Det skulle ju kunna vara så att det är lagt dikt i mot väggarna och pressats upp i några skarvar när det svällt.
/Mats
Det ligger ett klickgolv i ett intilliggande rum som inte jag har lagt själv. Det golvet har släppt i några fogar så det blivit lite nivåskillnad i skarvarna. Orsaken till detta vet jag dock inte. Det skulle ju kunna vara så att det är lagt dikt i mot väggarna och pressats upp i några skarvar när det svällt.
/Mats